Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1476 ggr
[[lodjurvarg]]
6/1/16, 10:50 PM

Ska jag göra slut?

Min pojkvän har tinnitus men jag älskar han ändå. Problemet är att han har gett upp allt med att försöka göra tinnitusen bättre och om den blir bättre/försvinner så kommer han aldrig kunna leva ett normalt liv på grund av rädsla att den kommer tillbaka.

Jag älskar att vara ute, köra runt och ljud. Vilket min pojkvän såklart inte uppskattar lika mycket.  Jag älskar att resa osv men min pojkvän är rädd för att flyga då han är rädd för att tinnitusen ska bli värre. Jag älskar att simma men inte ensam men min pojkvän är rädd för vatten och vågar ej simma.

Är vi för olika? Jag vet inte vad jag vill. Såklart älskar jag han och han hade varit typ 100% perfekt om han inte hade haft tinnitus men nu har han ju det så jag vet inte vad jag ska göra.

Jag förstår hans handikapp men jag vill inte bli fast i ett liv utan någon som helst spänning eller möjligheter att göra det jag älskar mest i livet. Min fråga är då:

Borde jag göra slut?

Annons:
[Klave]
6/1/16, 11:11 PM
#1

Hur menar du att han har gett upp? Älskar man någon så accepterar man deras begränsningar och lär sig leva med det enligt mig.

[[lodjurvarg]]
6/1/16, 11:21 PM
#2

#1 Det jag menar är att han inte försöker hitta något som kan hjälpa han mot sin tinnitus. Han försöker dessutom inte testa saker som han tror kan påverka hans tinnitus. Jag ber han inte om att göra massa saker som göra att hans tinnitus blir värre, jag vill bara att han ska testa om det gör det värre innan han säger nej.

Såklart jag förstår han begränsningar men jag vill att han åtminstone ska testa vissa saker 1 gång innan han bedömer att det är uteslutet.

Biancaa
6/1/16, 11:23 PM
#3

Om du verkligen inte klarar av att inte bada eller flyga med honom så ja, gör slut. Men som #1 säger, älskar du honom verkligen så borde du kunna acceptera detta.

[Klave]
6/1/16, 11:54 PM
#4

En person med tinnitus ska inte utsätta sig för höga ljud vilket betyder att flyga, gå på bio, konserter, stora arenor osv. Kan tillochmed vara svårt att gå på stan för vissa. För vissa läker det och blir bättre under tiden men man ska absolut inte utsatta sig för höga ljud när man läker tinnitus. Kan du inte acceptera att han inte kan göra vissa saker tror jag inte du är redo för ett seriöst förhållande.

[rumelle]
6/2/16, 5:28 AM
#5

Ge honom ett par hörselproppar som han kan stoppa i öronen om det blir för mycket ljud runtomkring. Man kan inte bara ge upp och sluta leva för att man har tinnitus. Det går att lära sig att leva med sitt handikapp om man bara accepterar att det är som det är. Jag har haft tinnitus i 11 år nu och visst är det skitjobbigt ibland men jag har accpeterat att ljuden finns där och kommer troligen alltid att göra det så det är bara att göra det bästa av situationen.

Honestyisdead
6/2/16, 4:40 PM
#6

Alltså man kan vara ute, åka bil och flyga när man har tinnitus.

Det man ska undvika är höga ljud. Varken bil eller flyg gör sådana ljud att man får värre tinnitus. Eller jo, kanske ett litet propeller plan.

Låter mest som han bara inte vill göra saker. Jag menar vara ute? Snacka om löjligt. 

Ge honom öronproppar så kan han inte skylla på det.

Har själv levt med tinnitus i 20 år och är ute hela tiden. Flyger ofta. Åker ofta bil.

Annons:
[eliinmeyer]
6/2/16, 6:38 PM
#7

Jag kan tycka att du kan fråga honom och be honom testa grejerna som att simma, vägrar han och du känner att du inte mår bra av att vara begränsad så kanske det är bra om ni gör slut. För även om man ska acceptera varandra och ens begränsningar så ska man inte vara i ett förhållande man inte tycker är roligt att vara i, enligt mig Sen #6 jag kan inget om tinnitus, men kan det inte va värre för vissa än andra, som du kanske inte påverkas så mycket av att flyga osv, medan någon annan gör de? Alla har väl olika förutsättningar?

Honestyisdead
6/2/16, 7:16 PM
#8

#7 Men tinnitus påverkas inte på det viset. Flyg låter inte så högt. Däremot uteställen och fester med hög musik. Eller motorcyklar. Sådant kan förvärra. Och även ge de som inte har tinnitus det. Så alla bör undvika höga ljud.

Det finns hjälp en del kan få. Om man hittar rätt ton som man har i sitt 👂 kan samma ton neutralisera det så man inte hör det.

[eliinmeyer]
6/2/16, 7:46 PM
#9

Aa men TS då kan du väl höra om han inte kan försöka skaffa hjälp istället för att klaga om sin tinnitus hela tiden, vill han inte det så kan du kanske snällt förklara att inte situationen funkar för dig och att om han inte försöker göra något åt det så kommer det inte funka, kanske?

hamstertokiglisa
6/2/16, 9:44 PM
#10

Fast om du hade älskat honom så hade du väl ändå velat hans bästa och förstå att han inte vill utsätta sig för risker?  Gör slut om du känner att en simtur är viktigare än att ha honom i ditt liv.

[eliinmeyer]
6/2/16, 9:46 PM
#11

#10 tror inte det har med en simtur att göra, men om man känner att man inte kan göra saker ihop är det inte så kul att vara i det förhållandet heller, speciellt inte när personen försöker göra något åt det så man kan göra roliga saker ihop

Aleya
6/2/16, 10:03 PM
#12

#9 så… om man har ett problem som ibland inte ens läkare vet hur man ska lösa ja då ska man inte gnälla enligt dig? Vilken värdelös logik. Ibland finns det inte lösningar på alla problem. Kom ihåg det om du blir sjuk i framtiden. Men med din logik så ska du ju inte klaga. #0 du inser väl att ljud och speciellt höga är just dåligt för tinnitus. Så kan förstå om han vill hålla sig från de i vissa fall. Men jag tycker att det skulle vara viktigt att ni båda får information om hans tillstånd. Så kanske ni kan lösa detta. Kanske just reda upp vad fakta och myter som finns.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[eliinmeyer]
6/2/16, 10:32 PM
#13

#12 varför tar du det personligt och blir arg för? Jag menar inte att man inte får gnälla när man inte mår bra och har ont, men om en person inte testat allt som finns och sen man som person bredvid står på och får höra hur jobbigt det är så kan det vara jobbigt för en själv. Mest menar jag det att om hon tycker att förhållandet blir tråkigt och jobbigt än vad det är bra så kanske det är värt att ge upp det.

Annons:
[eliinmeyer]
6/2/16, 10:34 PM
#14

#0 om du tycker det finns fler negativa känslor kring förhållandet än bra så skulle jag säga att du ska ge upp det, men är det mer bra känslor kring det så får du nog kämpa för det ;) Folk säger att man inte ska vara självisk i ett förhållande men lite måste man vara, man kan inte tänk på alla andra hela tiden utan får göra det som känns bäst för en själv också

tlover
6/2/16, 11:26 PM
#15

#13 Det är extremt jobbigt att vara sjuk. Ibland orkar man inte för tillfället göra allt i ens kraft att utvecklas just för att man inte har någon kraft över.

Det är däremot svårt för personer som inte är sjuka att förstå.

TS: Det kan ju vara så att han inte orkar ta tag i det just nu. Mitt tips är att prata med honom istället för främlingar på nätet. Försök däremot att inte vara anklagande, det är jobbigt att vara sjuk utan säg helt enkelt att du älskar honom och önskar att han kunde vara med dig mer och att du vill försöka hitta något sätt som gör det möjligt.

Kom också ihåg att det är inte bara han som ska göra "jobbet" är du en del av hans liv så får du göra en del av jobbet också. Det är ju det ett förhållande är att vara ihop i både bra och dåliga stunder.

l'm back

Aleya
6/3/16, 6:20 AM
#16

#13 varför? Jo för det är många som tänker som du. Nu vet jag att du är bara ett barn. Men jag hoppas att du kanske en dag ändrar dina åsikter som inte verkar allt för hälsosamma och extrema. Men en sjukdom som är kroniskt kan bete sig på andra vis som gör att man blir trött och slut. Så var glad så länge du har hälsan. Men döm aldrig en annan person som har en sjukdom och tro att dom inte testat allt i sin makt för att slippa något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[eliinmeyer]
6/3/16, 8:56 AM
#17

#16 jag har inte dömt någon? Jag ser det bara från en utomståendes perspektiv, försöker se det från hennes perspektiv utifrån det hon har sagt. Och jag har sagt att jag tycker hon ska prata med honom och om hon tycker det är jobbigt att han gnäller när han har ont och sen tycker det är irriterande att han slutat försöka göra det bättre kanske hon ska göra slut. Men om hon kan stå ut med det kanske hon inte borde göra slut

Honestyisdead
6/3/16, 9:01 AM
#18

#18 Nu har jag nog missat något.  Var har han ont?

[eliinmeyer]
6/3/16, 9:24 AM
#19

#18 menade hans tinnitus, skrev fel

Aleya
6/3/16, 9:51 AM
#20

#17 det är ju det du gör då du menar att han ska skaffa hjälp. Du tror som inte vården gör det dom kan? Att man som person försöker. Det är att dömma folk på förhand. Och att han gnället lägger du till. Det är att dömma .

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[eliinmeyer]
6/3/16, 10:00 AM
#21

#20 TS sa ju att han gett upp och inte vill prova nya metoder längre..? Varför antar du att jag tror att de inte gör de dem kan? Hon sa också att han klagar på att det är jobbigt? Så att han gnäller är det väl inte jag som lägger till? Vad har jag dömt han till? Jag anser inte at jag dör honom. Det börjar dessutom bli väldigt OT här, vill du fortsätta diskutera det kan du väl skriva PM istället så kan vi åter gå till det tråden egentligen handlar om

NordicSunset
6/3/16, 9:08 PM
#22

#12 Men ta en chillpill, herrejäklar

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
6/3/16, 9:12 PM
#23

#22 Det står ju att han inte har sökt hjälp. När man har möjligheten till att söka hjälp och bli bättre, och på samma gång göra ens partner glad så tycker jag att det är själviskt att inte göra det.

Be the best version of you.

  • Zoella
tlover
6/3/16, 10:32 PM
#24

#23 Som jag skrev i #15 så är det väldigt jobbigt att vara kroniskt sjuk och/eller ha funktionshinder. Det tar dessutom väldigt mycket energi att söka hjälp, det är inget som bara serveras på silverfat.

Sen så står det att han slutat försöka hitta hjälp inte att han aldrig gjort det. Jag vågar gissa att han tagit en paus just nu just eftersom det tar så mycket energi.

l'm back

NordicSunset
6/4/16, 12:02 PM
#25

#24 I #2 har hon skrivit att han inte försöker hitta hjälp. Jag förstår det, men ibland kanske man får bita ihop och göra det tänker jag.

Be the best version of you.

  • Zoella
Honestyisdead
6/4/16, 12:06 PM
#26

#25 Om man har gett upp som ts skriver att hennes  pojkvän gjort,  då söker man inte hjälp nej. Så ja, det har hon faktiskt skrivit.

tlover
6/4/16, 1:24 PM
#27

#25 Då tolkar du det helt annorlunda än jag för jag ser ingenstans att han aldrig testat saker bara att han inte gör det nu.

Ibland måste man vila också, att bita ihop och fortsätta att kämpa mer än vad man orkar månad in och månad ut, år in och år ut klarar ingen.

l'm back

Annons:
[Rhonda]
6/4/16, 1:47 PM
#28

#0    Man kan lyssna på råd från andra eftersom de vill hjälpa till men i slutänden ska du vara dig själv trogen och gör det du vill göra, det är ditt liv. Du är ingen dålig människa om du avslutar förhållandet. 

kram

NordicSunset
6/4/16, 2:40 PM
#29

#27 Vem har sagt att han har kämpat månad in och månad ut då? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
tlover
6/4/16, 3:10 PM
#30

#29 Vem har sagt att han inte har det?

l'm back

Honestyisdead
6/4/16, 3:17 PM
#31

#27 Kämpa med vad? Det är tinnitus. Inte något som tex social fobi.

tlover
6/4/16, 4:27 PM
#32

#31 Vården tex, eller att hitta sätt att få vardagen att fungera bättre.

l'm back

[eliinmeyer]
6/4/16, 7:22 PM
#33

#31 de kan ju vara psykiskt påfrestande för honom att ha tinnitus, bara för att du inte mår dåligt över din tinnitus betyder det inte att ingen annan gör de

Honestyisdead
6/4/16, 7:28 PM
#34

#33 Jag kan tex inte sova utan sömnmedel pga ljudet.  Så du kan inte ha mer fel kära du.

Annons:
[eliinmeyer]
6/4/16, 9:30 PM
#35

#34 varför skrev du då att han inte kan kämpa med det? Du skrev "kämpa med vad?" som om man inte kan kämpa med det, så tänkte jag att du kanske inte gör det och sen tycker det verkar konstigt att han gör det, om han nu gör det. Side note: Och skriv snälla inte "kära du", gillar inte när folk säger det förutom i positiva sammanhang (tex grattis på födelsedagen typ), tycker det låter nedvärderande, även om du inte mena det som det :)

Aleya
6/4/16, 10:01 PM
#36

#35 lustigt att vi ska hålla på att respektera dig då du verkar bete dig hur du vill. Och du sitter och antar saker igen. Så kan du sluta bete dig som en som är fem år och måste ha rätt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
6/4/16, 10:10 PM
#37

#35 Verkar vara mycket du inte gillar. Lägger tyvärr ingen större vikt vid det efter alla turer med dig. Du tolkar allt som du själv vill och lägger hela tiden in felaktiga värderingar.

[eliinmeyer]
6/4/16, 11:02 PM
#38

#36 #37 wow va e detta för påhopp, jag sa det som en allmän sak? När har jag betett mig som jag vill? När har jag tyckt att jag alltid har rätt? Jag har väl sagt vad jag tycker som ni också gjort? Ni e väl vuxna och ska inte sitta här och hoppa på mig eller? Jag märker väldigt tydligt i alla trådar hur ni inte gillar mig, är det inte bara att ignorera mig då?

[eliinmeyer]
6/4/16, 11:12 PM
#39

Tycker det börja gå vääääldigt mycket ifrån tråden nu, har ni problem med mig, ta det med mig via PM, inte öppet här i tråden, jag går lätt sidetrack på trådar men nu tycker jag det börjar bli förmycket här

Aleya
6/4/16, 11:54 PM
#40

#38 du sitter och gör antagande på andras sjukdomar och låter tämligen otrevlig ofta i dina inlägg.

Medan vi andra ska hantera saker du inte förstår med silkeshandskar och klappa dig på huvudet när du inte fattar vissa saker och vara så snälla.

Men jag ger dig ett sista råd: lär dig att du inte kan få respekt om du inte förtjänar det. Och sluta gör antagande om andras sjukdomar och problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tisstassen]
6/9/16, 2:08 PM
#41

Min tanke är lite att det låter som du tycker det är ett stort problem att vara begränsad. Och du har redan seriöst övervägt att göra slut. Det är inte ett lätt beslut så klart, men kanske är det bättre för er båda att hitta en annan partner? Du, en som är mer äventyrslysten och spontan och han en som är lite försiktig av sig osv. Klart de kan va bra å va olika, men man måste ju kunna ha en fungerande vardag och inte känna att den andra personen håller tbx en. Dock kan du ju faktiskt tex resa och simma med kompisar istället, och göra annat med honom som han gillar. Kan ju va en lösning :) man måste ju faktiskt inte göra allt ihop hela tiden!

Annons:
Upp till toppen
Annons: