Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 762 ggr
[Littlepig]
6/9/16, 7:11 PM

Gymnasielinje?

Hejsan, Nu börjar det bli dags att välja gymnasie, eller ja det är väl inte så jättenära men lärarna kommer definitivt börja tjata om meritpoängen till hösten :P i alla fall, jag har en fråga till er. Jag vill gärna jobba inom handel och jag vet att det finns något handelsprogram, men jag är också väldigt intresserad av psykologi. Ingenting jag planerar att jobba med efter gymnasiet men hade varit kul att lära psykologi på gymnasiet. Vet också att det finns någon beteendevetenskap-linje, typ sam beteende tror jag det hette. Tror ni det går att läsa handel och lägga till psykologi som kurs? Eller får man bara välja bland sina mer relevanta kurser som typ mer fördjupade kurser inom handelsprogrammet så jag måste välja antingen eller? Tacksam för svar :)

Annons:
ljungensjenka
6/9/16, 7:18 PM
#1

Har du betygen och viljan att plugga så rekommenderar jag att läsa högskoleförberedande eftersom det blir lättare för dig om du skulle vilja ändra dig i framtiden :) Kurserna har jag tyvärr ingen aning om, speciellt inte eftersom det kan skilja från skola till skola…

TjockaBerta
6/9/16, 7:36 PM
#2

När min dotter valde handel berättade syo att det programmet ger behörighet för att läsa vidare. Hon sa att en del taktikläste den linjen för att få bättre betyg och kunna läsa till psykolog. 

Kolla upp att det fortfarande är så.

>>>Malum domesticum<<<

[Littlepig]
6/9/16, 7:41 PM
#3

#1 Tack för svar i alla fall, tänkte läsa till några andra kurser så jag blir åtminstone grundbehörig eller vad man nu ska säga i så fall om jag väljer handel. :)

[Littlepig]
6/9/16, 7:42 PM
#4

#2 Ja så är det fortfarande. Men jag vill inte jobba inom psykologibranschen, bara allmänt läsa det som kurs på gymnasiet :)

Accalia
6/9/16, 8:59 PM
#5

Du kan inte välja handel och sen läsa psykologi som extrakurs? Har ni ingen sån vägledare på er skola som kan liksom gå igenom programmen med er?

[134643]
6/11/16, 1:12 AM
#6

Gå in på en skola som erbjuder handel, titta om du kan få se kursplanen/poängplanen och vilka individuella val du kan göra, och kolla om psykologi är ett av dem 👍

Annons:
[Tisstassen]
6/11/16, 12:12 PM
#7

Se till att läsa matte matte matte, även om du tycker det är tråkigt. Många högskoleprogram kräver minst matte 3 (B eller C)! Jag valde ekonomi för att det var lättare och har valt till spanska 4 (för att få meritpoäng) och sedan naturkunskap 2 (för att jag först tänkte läsa till djursjukskötare) men nu har ja bestämt mig att jag vill bli veterinär, du kan ju tänka dig hur jobbigt det känns att jag nu måste gå ett helt år på komvux och läsa matte 4 och alla naturkurser. Samtidigt som jag är glad att jag läst matte 1 2 och 3b och svenska och engelska :) Oftast kan man nog välja precis vilken kurs som helst (dock kunde inte jag välja biologi 1 utan fick ta naturkunskap) till exempel psykologi är en så pass fristående kurs att alla i min skola kunde välja det som individuellt val (eller utökat om man ville det) dock är psy 2st 50poäng kurser, så antingen kombinerar du det med psy 1 och filosofi 1 eller så kör du psy 1 och 2 :) men snacka med syv i din skola, eller släng iväg ett mail så att du vet hur det funkar på just din skola :)

Upp till toppen
Annons: