Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 9270 ggr
danne8120
6/9/16, 10:50 PM

Kan man boka hotell när man är under 18? HJÄÄLP!!!

Hejsan på er!

 Som rubriken säger skulle jag vilja veta om man kan boka / checka in på hotell när man är under 18 år gammal?

Jag och min kille är 17 år gamla och skulle vilja åka till Stockholm och  bo en eller två nätter på hotell. Åtminstone ett vandrarhem. 

Finns det då hotell (helst) eller ett vandrarhem man skulle kunna boka själva eller måste det vara någon myndig som bokar?
Eller kan en myndig boka hotell och jag och min pojkvän checkar in. - måste man ha något intyg?

Tacksam för svar.

Annons:
beem
6/9/16, 11:17 PM
#1

Jag tror att det kan vara olika. Kolla med hotellet / vandrarhemmet. 

Tex på Scandic måste du vara fyllda 18 år för att få boka. På vissa av deras hotell kan man inte heller bo utan målsman om man är under 18 år.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lizelda
6/11/16, 4:55 PM
#2

Jag ska bo på ett hotell i Milano i sommar, två veckor innan jag fyller arton och jag chansar helt krasst på att de inte leggar mig, varför skulle de? Jag ser inte ut som om jag är omyndig och slänger de ut mig så går jag någon annanstans.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

kae
6/11/16, 5:08 PM
#3

#1, det bör absolut finnas hotell där du kan bo om du är under 18 år. Vandrarhem är nog ännu enklare. Skulle kolla på mindre hotell snarare än kedjor.

#2 man brukar i princip alltid (på de hotell jag varit på iaf - best western, scandic, radisson blue etc och även enstaka vandrarhem) få visa identitetshandling (pass/körkort/id). Hur ska de annars veta att det är rätt person? Om jag säger "hej, jag heter Anna Johansson och har bokat hotell här" så måste de ju kolla så att det verkligen är Anna Johansson och inte någon annan. Men lycka till!

Lizelda
6/11/16, 5:11 PM
#4

#3 Har dock inte behövt uppge något personnummer

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

cissi_1993
6/11/16, 5:12 PM
#5

vandrarhem brukar inte vara något problem men som sagt på Scandic får man bo med föräldrars tillstånd så det kan ju vara ett alternativ att fixa de

Honestyisdead
6/12/16, 2:57 PM
#6

#2 De brukar ta kopia på pass när man checkar in på hotell utomlands.

Annons:
kae
6/12/16, 5:33 PM
#7

#4 hur är det  relevant till något jag skrev, ditt personnummer står ju på din id-handling?

Inaarah
6/14/16, 10:13 PM
#8

#2: Du KOMMER få visa någon form av identitetshandling och på alla id-handlingar står ditt personnummer. Jag har rest mycket och backpackat i några av världens fattigaste länder och trots att de inte alls har samma rutiner/ordning som vi har här i Sverige så är en kopia på id-handlingen en garanti och säkerhet för dem. 

Däremot kan ju hotellen ha andra regler och policys som gör det okej att bo där trots att man inte är myndig. Har dock aldrig hört om något hotell som låter minderåriga bo där på egen hand.

bonnierat
7/27/16, 10:55 PM
#9

Med målsmans tillstånd borde det nog gå.

Soffatoffel
8/1/16, 9:57 PM
#10

Bodde på hotell Hornsgatan när jag var 14 med en kompis så det borde funka haha. Det ligger på söder, litet, billigt och jättetrevlig personal som tog hand om oss pga vår ålder. :)

[Tilde]
8/1/16, 10:58 PM
#11

Jag bodde på vandrarhem med två kompisar när jag var 16 eller så. Det var dock i Stockholm. 😃 Hotell kollar de nästan alltid legitimation/pass men där jag jobbade på hotell i Köpenhamn gjorde vi endast det om personen inte hade ett kreditkort att reservera kostnaden på.

Upp till toppen
Annons: