Annons:
Etikettlekar-och-skoj
Läst 1268 ggr
kastapasta
6/11/16, 12:56 PM

Moraliskt Dilemma (x)

Du är ute och campar med din bästa vän och hens pappa utan någon som helst teknologi. Det börjar närma sig natt och ni har satt upp två st tält i skogen varav du och din vän delar tält och dennes förälder sover i ett eget. Du känner att du behöver göra dina behov och går ut ur tältet, när du har gått ett bit märker du att en stor argsint björn står utanför pappans tält redo att gå in. Om en liten stund kommen björnen komma in i tältet och döda pappan. Om du inget gör riskerar du att både pappan och din bästa vän dör, medans du slipper undan oskadd. Hur gör du;
a) Flyr och lämnar båda två och kommer undan.
b) Varnar dem båda och drar åt dig björnens uppmärksamhet så att de kan fly medans du inväntar dig en säker död.
c) Smyger till din väns tält obemärkt så att ni kan fly därifrån, (eftersom du är oförmögen att göra detsamma med pappan), men riskerar fortfarande att inte komma hem levande, men du lyckas iallafall rädda livet på din bästa vän.
_Motivera gärna varför du gör som du gör.

_Har ni några andra dilemman så dela gärna med er av dom, tänkte att det skulle kunna vara kul att diskutera lite. (:

Annons:
kae
6/11/16, 5:14 PM
#1

b) eftersom jag inte har speciellt stor livslust, och skulle alla dagar i veckan offra mitt liv för 2 människor även om de var främmande för mig. 

En intressant video angående moraldilemman: https://www.youtube.com/watch?v=Z7RTykOCcuI

Upp till toppen
Annons: