Annons:
Etikettövrigt
Läst 938 ggr
Tokyo
6/13/16, 8:22 PM

Stelt på sommarjobb

Jag har idag jobbat min första dag på ett bibliotek där jag bor, och jag ska sommarjobba där under de två kommande veckorna. Grejen är att jag har känt mig jävligt obekväm under dagen, och dessutom har jag inte haft jättemånga arbetsuppgifter direkt, så jag känner inte att jag har ett syfte eller ett mål. 

Hur ska man få det att bli mindre stelt? Jag pratar i princip bara när jag blir tilltalad, och varken kan eller har något intresse av att föra en konversation. Kallprat är så tråkigt, varför ska jag fråga om vädret när det inte tillför något vettigt alls? Dessutom känns det mest forcerat och som uppenbart spelad trevlighet, så mina svar består mest av "mm", "ja", "visst" med ett litet obekvämt skratt, istället för en följdfråga eller något roligt svar. Jag känner mig så osocial och märker verkligen hur blyg jag måste verka (verkligen och verka passar inte i samma mening, tänkte bara poängtera det så jag slipper ändra eftersom jag inte kommer på någon synonym till verkligen). Jag smyger även på toa när jag egentligen inte behöver gå för att få vara för mig själv litegrann, utan att att behöva höra massa tråkiga kommentarer som man inte vet vad man ska svara på eftersom de är helt meningslösa. 

Jag är ju socialt dum i huvudet, har jag etablerat.

Annons:
Tarotstollan
6/13/16, 8:39 PM
#1

Det är alltid jobbigt i början på ett nytt arbete, oavsett var man är när man inte känner folket ännu.
Jag har jobbat på ett bibliotek och är man intresserad av litteratur finns det alltid böcker att prata om. Fråga vilka böcker eller författare de gillar, om de har tips på bra böcker, bästa bok de läst osv…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
6/14/16, 4:02 PM
#2

Om du tycker att du fått för lite arbetsuppgifter och vill göra mer säg det och fråga om det är något mer du kan göra. Visa att du vill lära dig och är intresserad av vad man gör på bibliotek mm. Ofta är det sånt de minns när de ska ge referenser och det är mer positivt visa intresse för jobbet och att man verkligen vill jobba än att bara driva runt som de kan uppfatta som ointresse. De flesta jobb man får numera får man via referenser så de första referenserna är rätt viktiga. Om  de inte har så mycket arbetsuppgifter kanske ni kan skapa ett projekt åt dig ex. att du anordna en sagostund för barn i slutet av din period så kan du ju diskutera val av barnböcker, sätta upp planscher, öva dig på högläsning och liknande, eller om det är något annat som kan funka som projekt, kanske att du gör någon utställning med böcker ex.  barn och ungdomsböcker i samarbete med personalen.

Sommarjobbade gratis ofta på biblioteket för min mormor var bibliotekarie jag tyckte det var toppen man kunde läsa böcker, fick stämpla låneböcker åt folk (det var gamla hederliga tiden då man satte dit en vanlig stämpel i boken) mm.

Upp till toppen
Annons: