Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 805 ggr
elsa02
2016-06-16 16:16

baka , sälja svart?

Jag är 14 år och inte hittat något sommarjobb. Jag vill ändå tjäna lite pengar, så jag och min kompis bestämde oss för att baka bröd och kakor och gå ut och knacka på dörrar för att sedan sälja. Vem vill inte ha nybakta bullar efter kaffet, eller nybakt bröd till frukost? Men får man göra detta? Hahaha tänkte eftersom man säljer svart.

Annons:
vendelay
2016-06-16 16:24
#1

Jag vet inte hur det funkar med tillstånd men om ingen av er har något annat jobb kommer ni ändå inte tjäna tillräckligt mycket för att skatta, så det borde inte vara ett problem.

Jättebra att ni är kreativa och målmedvetna! jag personligen känner mig lite tveksam till projektet, jag skulle inte köpa bullar av ett barn/ungdom som denne bakat pga bland annat hygien osv. Men jag kan tänka mig att om ni har många äldre i området som känner/känner igen er så kan det säkert funka. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

elsa02
2016-06-16 16:26
#2

 #1 Iförsig, men vi kan ju gå till grannar ialafall och de som vi känner lite.

Finns det något annat bra sätt att tjäna pengar på som 14:åring??

Lizelda
2016-06-16 16:35
#3

Klippa gräsmattor, rasta hundar, många äldre behöver hjälp med fysiska saker. Tror man måste komma upp i ~15'000/år för att behöva skatta, jag jobbar som ringsekreterare och skattar inte på mina inkomster där då jag inte kommer upp i de summorna på hela året. Finns exakta siffror på nätet :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Åsa S
2016-06-16 16:37
#4

Barnvakt, lättare trädgårdsarbete, lättare hushållssysslor ex. hjälpa någon som är äldre byta gardiner, lampor, byta batterier i brandvarnare etc.

elsa02
2016-06-16 16:43
#5

tack för alla svaren, men hur ska jag fråga dem? Vill helst inte sätta upp affischer….

Lizelda
2016-06-16 16:45
#6

Jag tror ärligt talat att affischer är bästa sättet. Sedan kanske även annonsera i typ lokala loppisgrupper och dylikt

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
beem
2016-06-16 16:47
#7

Lägg en lapp i brevlådor.  Berättar om er själva, vad ni kan göra och priser.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

elsa02
2016-06-16 16:50
#8

ja, tack! #7 #6

Åsa S
2016-06-16 17:10
#9

Något som är viktigt med tanke på att ni fortfarande är barn åk inte hem till okända människor för att ex. sitta barnvakt utan att era föräldrar vet var ni är och involvera dem gärna så de vet vilka människorna är som ni ska hem till. De flesta människor är ärliga och ofarliga men så finns det ju några fula fiskar som kan se sin chans att utnyttja någon som är ung och oerfaren.

vendelay
2016-06-16 21:13
#10

Mycket viktigt det Åsa S skriver!! Se till att era föräldrar eller andra vuxna människor vet vart ni befinner er, att de har koll på vilka ni träffar osv. Det kan hända otroligt hemska saker och ni är väldigt unga. 

Ni kanske också kan kolla med ställen omkring er om de behöver hjälp med smågrejer, t.ex. små grillkioskar, pryttelaffärer och liknande. De kanske behöver hjälp med inventering, städning på jobbiga ställen, fönsterputs, springa små ärenden eller något.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

parsley
2016-06-17 12:37
#11

Finns det någon regelbunden bakluckeloppis eller allmänhetens loppmarknad i närheten av där ni bor, så kan ni testa att baka och sälja där. Kolla bordshyran innan, så det inte blir för dyrt och man behöver sälja jättemycket bara för att få ihop till hyran. Någon av era föräldrar kanske kan tänka sig att vara med och sälja lite  grejer. En del loppisar tillåter dock inte att man säljer hembakat eller livsmedel, bl a för att konkurrerar med deras egen caféverksamhet. 

Har ni någon skog i närheten så kolla om det finns blåbär eller kantareller som ni kan plocka och sälja om ni vill tjäna lite pengar.

Upp till toppen
Annons: