Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 679 ggr
ostbollen
2016-06-19 18:03

Mina vänner "överger" mig för sina nya

Hej! På sistonde har mina vänner börjat umgås med folk utanför vår "grupp". Jag däremot tycker att det är väldigt jobbigt att träffa nya människor så det blir att de är ute med sina nya vänner och jag sitter hemma själv. Tex igår när jag frågade en av mina vänner om vi skulle göra något idag så svarade hon: "inte så men asså jag har planer med andra under sommarlovet också. Inte bara er." Och av någon anledning blir jag as ledsen av det. Att mina vänner kan vända sig till andra och ha kul med andra men inte jag. Vad är det för fel på mig?? Varför kan inte jag också ha andra vänner? Jag blir så himla svartsjuk. Vet inte vad jag ville få ut av detta rikigt… Tack om någon läste <3

Annons:
Hoseok
2016-06-19 18:21
#1

En av de viktigaste sakerna jag önskade att jag visste när jag var tonåring är att vänner kommer och går. Vänner kommer förändras och man kommer med största sannolikhet inte ha vänner resten av livet som man lärt känna under sin skoltid. Procenten för folk som fortfarande är vän med sina barndomskompisar är lägre än vad man faktiskt tror. Jag hade fem "bra" vänner under grundskolan, jag är bara vän med en av dem idag och hon är min bästa vän. De andra saknar jag inte ens. 

Det gör ont att förlora vänner, men man mår så mycket bättre om man lär sig att det är sådant som händer och lär hända flera gånger.

Dina vänner har ju självklart rätt att vara med andra än dig också. Du måste hitta ett sätt att ta dig förbi den svartsjukan, för din egna skull. Har du pratat med dina vänner om hur du känner? Har du förklarat för dem att du känner dig ensam ibland? Det viktiga är ju att inte skuldbelägga dem för det, men att prata med dem är ju aldrig fel. 

Har du frågat om du får umgås tillsammans med dina vänner när de är med de nya också?

[MiraForever]
2016-06-19 18:21
#2

Ibland känner jag samma sak:) För mig betyder det att dom inte är bra vänner. Du kommer att hitta nya vänner under sommaren. En bra vän överger inte sin vän!

Upp till toppen
Annons: