Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1470 ggr
Corgitok
6/20/16, 12:56 PM

Plugga inför skolan

Vill höja mina betyg och vill plugga lite om allt för att få det enklare när skolan börjar igen. Går på högstadiet i grundskolan så helst ska det inte vara grejor för gymnasieelever eller för de som går i lågstadiet. Tips på bra skolsidor? När det gäller tex matte ska jag använda mig lite av matteboken.se. Finns det  fler? Alla förslag kollar jag.🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Em_
6/20/16, 1:04 PM
#1

Läs böcker på engelska! Då får man bättre känsla  för hur det ska låta och mer naturlig meningsbyggnad. En lagom svår bok tar man sig igenom utan att förstå alla ord, men vill man lära sig mer kan man göra en egen ordlista på alla ord man inte förstår. Är man lite lat någon dag kan man se film/serier utan text.


Corgitok
6/20/16, 1:39 PM
#2

#1 Bra ide! Får gå till bibblan denna veckan :)

Matte, spanska och eng check!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Flöffo
6/20/16, 7:34 PM
#3

Här kan man öva lite:

http://www.webbmagistern.se/index.html

Har själv haft prov på skelettet, hjärtat, ögat och örat i biologin (naturvetenskap) och då var denna sidan väldigt användbar! 

På YouTube kan man hitta olika videos inom alla ämnen, till exempel historia. Här är en bra kanal bland annat:

https://www.youtube.com/user/brackemattias/videos 

Väldigt användbart inför So prov! Sånt kan man ju lyssna på medans man gör annat också, som att städa eller så. 

Inom svenskan kan det vara användbart att öva på litterära begrepp, åtminstone känna till dem:

http://www.mattliden.fi/gym/images/fbfiles/files/Viktiga_termer_och_begrepp_f_r_analys_av_litteratur.doc

 Böcker och filmer är nog det bästa sättet att öva. Ibland kan man finna ljudböcker på bland annat YouTube, så om du lånar en engelsk bok kan det hjälpa ännu mer att lyssna på den samtidigt som du hänger med i texten. Förutom vanliga böcker brukar bibliotek också ha gamla skolböcker, åtminstone matteböcker, så det kan du ju också kolla efter om du vill. Finns det något mer ämne du skulle vilja öva på? 🙂

//Flöffo

Corgitok
6/20/16, 7:39 PM
#4

#3 Super, tack så jättemycket!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

ipopuma
6/21/16, 5:44 AM
#5

kom ihåg att i alla fall ta 2-3 v. ledigt innan du sätter igång igen så kroppen får vila ut ;)

Sagolikt
6/21/16, 4:11 PM
#6

Du kan låna läroböcker (t ex matte) på biblioteket, kanske förklaras det på ett sätt som du tycker är lättare att förstå i en annan bok än i den som din lärare använder.

Annons:
Corgitok
6/21/16, 7:39 PM
#7

#5 Ohh varför då? Ska inte plugga sönder utan tänkte lite under kvällarna. Ska vila en hel del denna sommar, men skjuter alltid upp om ja inte pluggar "nu".😛

#6 Jaha, jag visste in att det fanns. Tack, bra ide.🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Halvdansken
6/21/16, 9:28 PM
#8

Om du är lite intresserad av historia, så läs P. A Fogelströms böcker om Stockholm.  Börja med Vävarnas Barn som handlar om 1700-talet. 
Det är väldigt gripande berättelser om hur fattigt folk hade det, och också politisk- och idehistoria på köpet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lydisleon
6/21/16, 9:35 PM
#9

Om du vill träna på namngeografi så är online.seterra.net en bra sida :)

Corgitok
6/22/16, 2:37 PM
#10

#8 Jag gillar inte skolämnen för jag bryr mig egentligen inte så mycket. Jag vill bara vara mer skolutbildad för att jag är så stressad över min framtid så gör det endå. Tack för förslaget. :)

#9 Jusste, bra tips! Glömt bort den sidan x)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Halvdansken
6/23/16, 6:36 PM
#11

#10. Definiera "skolämne". Jag hatade historia i skolan (hade en 2a). Men när jag blev äldre och började läsa skönlitterära böcker om vad som hänt "vanligt folk" (typ dig och mig), så började intresset vakna. 
Villhelm Moberg har ju skrivit Utvandrarserien - som också finns på film. Herman Lindqvist skriver kul och berättande. Karin Johannisson har fantastiska idehistoriska böcker - tex BH:n historia. Peter Englund har kul böcker med små noveller om "tystnadens historia, glasögonens historia, hamburgarens historia" osv.  Kolla Historieätarna på TV. 

Det handlar om utveckling, uppfinningar, varför vi är här. Historia är inte krig, kungar och årtal.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Corgitok
6/23/16, 9:38 PM
#12

#11 Ämnen man har i skolan. Jag lär mig ofta saker jag inte är intresserad av, som på SO tex, gustav vasas mormors hund som åt en pinne. Dåligt exempel men ja. Kan ha med min ålder att göra dock. I skolan är tyvärr det mycket om årtal. Skriver man tex 1455 istället för 1446 får man fel och sämre resultat.

Tack för svaren! Bra tips. :) Har faktiskt sett historieätarna, man lär sig en del :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Halvdansken
6/25/16, 2:08 PM
#13

#12. Tyvärr är just historielektionerna jättetråkiga i skolorna.  Undrar varför man inte kan göra det lite roligare. 
Hoppas att du kanske kan upptäcka att det finns kul historiska berättelser också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
NordicSunset
6/26/16, 12:22 PM
#14

Vet inte vilken klass du går i, men jag gick nyss ut 9an och vi läste vädigt mycket om krig under hela vårterminen. Jag som inte gillar historia jättemycket tyckte det var jätteintressant, så det kanske du kan läsa på om? Finns en hel del filmer och intressanta texter om första och andra världskriget. Vi läste också om mellankrigstiden , kalla kriget och efterkrigstiden. Det kanske kan vara något att plugga på? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Äppelsnäckan
6/27/16, 7:17 PM
#15

Seterra, Webbmagistern, Kunskapsstjärnan år några bra sidor. Har fler men kommer inte på dom just nu. Läs böcker på engelska, verkligen super.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Corgitok
6/27/16, 7:20 PM
#16

#15 Tack!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: