Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 1117 ggr
Corgitok
6/22/16, 11:47 PM

Våra liv är typ övertagna av sociala medier

Jag inspirireas så sjukt mycket av Prince EA från Youtube. Han har fått mig att inse hur bissart det på vissa vis det endå är i denna generationen.. Hela jag blir tung när jag insåg att de flesta idag lever för status och allt vi måste bevisa för att vara likadana. Att man måste ha snapdagar för att inte vara osocial, man ska ha många följare på insta.. Det känns sorgligt enligt mig. Ja, ni förstår poängen, såhär känner jag.

Exempel: 

https://www.youtube.com/watch?v=dRl8EIhrQjQ

https://www.youtube.com/watch?v=eRLJscAlk1M

https://www.youtube.com/watch?v=VrzbRZn5Ed4

Hur känner ni när det gäller detta? Egentligen vill inte jag använda datorn för att liksom njuta av det riktiga livet men jag är fast och så beroende.. x( 

(Ursäkta om jag har en slarvig text jag är jätttrött också)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Grodan
6/22/16, 11:57 PM
#1

han är bra… rätt gulligt hur han lixom sjunger 😃

jag lever ett i-fritt och appfritt liv… har ingen surftelefon

den sista videon är så sorglig… 😕men jag tröstar mig med att naturen tar tillbaka varje sekund, att vi inte kan förstöra så mkt som vi tror…. (givetvis ingen ursäkt för att leva ett miljö-ovänligt liv, nope, jag lever miljövänligt för det mesta)

ojdå… jag är ingen tonåring… *går bort*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Flöffo
6/23/16, 12:38 AM
#2

Jag älskar Prince EA, han är jätteduktig, hans videos är oerhört tankeväckande. Han har faktiskt inspirerat mig till ett tal jag hade i svenskan c:

Jag tycker det är tråkigt att sociala medier tar över så mycket, jag håller med om att vissa människor tillbringar för mycket tid vid skärmen, jag förstår inte riktigt poängen i det. Samtidigt är det deras val, så ärligt talat bryr jag mig inte så mycket, jag har mitt eget liv att ta hand om och så länge de inte gör skada är det okej för mig. Som tur är känner jag ingen som är super beroende av sociala medier, jag tror inte jag skulle klara av att umgås med en såna människor. 

Jag erkänner att jag också är beroende av Internet och sociala medier. Det finns jättemånga positiva följder som media har gett oss. iFokus har blivit en jättestor del av mitt liv. Jag tycker det är väldigt intressant att få höra andras åsikter om saker och ting, kommunicera med folk och få lära sig fakta om olika grejer. Utan iFokus skulle jag inte ha samma tankar om djurrätt till exempel, jag skulle säkert inte vara lika utbildad utan den här sidan. iFokus har vidgat mina kunskaper och gjort att jag har väldigt starka åsikter om vissa grejer… sen är det inte bara iFokus utan även YouTube som påverkar mina åsikter en del. Man kan nå så himla många människor bara genom en enda video. Jag skulle kunna skriva jättemånga fördelar (och nackdelar) med sociala medier, men det känns onödigt för jag tror de flesta kan tänka ut det själva :P

//Flöffo

oddahviing
6/23/16, 2:32 AM
#3

Jag subscribed till honom. Jag själv använder inte mobil, bara dator… jag är fast i tidigt 2000-tal men jag var alltid lite annorlunda O.< jag kan iphones bättre än människor som äger dem…  Datorn lärde och lär mig fortfarande mycket….

'-Headlights on the highway-'

Hoseok
6/23/16, 2:33 AM
#4

Har ingen möjlighet att kolla på denna videos nu, men säger det jag alltid säger:

Varje generation har en sak som är "skamligt". För några år sedan såg generationen för mycket på tv. Innan det lyssnade de för mycket på radio. Innan det läste de för mycket serietidningar.

Om man mår dåligt av sitt beroende av sociala medier och att det påverkar ens liv till det negativa, ja,  då är det självklart att man ska göra något åt det: precis som alla andra beroenden.

Men jag ser verkligen inte det stora problemet i allt detta. Det känns liksom som att vi gnäller över något som inte kommer ändras förrän nästa stora sak kommer?

Får lite "Teknik är dåligt och Thomas Eddison var en häxa"-känsla över sådant här.  Jag tycker det faktiskt är en aning fånigt..

Det finns så mycket positivt med sociala medier som folk totalt blundar för. Istället fokuserar vi på hur det förstör. (Vilket, åter igen, är ett problem för vissa, ja.)

oddahviing
6/23/16, 2:38 AM
#5

Min sambo behövde se en av prince EA's videos i denna stund. Så tackar så mycket för tipset om honom.

'-Headlights on the highway-'

Hoseok
6/23/16, 2:44 AM
#6

Kollade lite på den första videon och ett av mina största problem med detta är att det antas att människor måste vilja vara sociala mot varandra. Sociala medier har hjälpt så himla många med social fobi (som är extremt, Extremt vanligt) och depression (som är så vanligt att alla känner någon med depression).

Och genom att sitta och snacka om hur hemska sociala medier är så känns det lite som att vi shame:ar dessa människor? Jag förstår att det inte är meningen. Jag förstår att det inte funkar så. Men t.ex. när han säger att någon har massa vänner på facebook men inga irl. En människa kanske trivs att leva så? För att mänsklig kontakt i verkligheten inte är något personen mår bra av? 

Nä.. Jag förstår precis vart allt detta kommer ifrån, men har sett så många videos om det och börjar bli lite trött på det. Sociala medier har hjälpt mig att överleva. Så många personer har sagt att "jag sitter vid datorn för mycket" utan att faktiskt veta att jag med största sannolikhet hade varit död om jag inte hade haft Internet. 

För det är det det handlar om. Individer. Alla är olika.

Tror min största poäng är: Varför kan vi inte praisa sociala medier för vad de faktiskt gjort för miljontals människor världen över? Man hör liksom bara det dåliga.

Annons:
oddahviing
6/23/16, 2:50 AM
#7

#6 Det har varit samma i mitt fall Kneko, datorn är där jag haft mina riktiga vänner och mitt liv och det är datorn som gjort mig till den jag är. Har dock inte kollat hans video om sociala media, utan kollade på några andra videor han har gjort om depression etc 😛

Det jag blir lite irriterad över dock är människor som typ står på andra sidan gatan om varandra och snackar i telefon ! Eller när man spenderar tid med en människa och man inte kan hålla en konversation med dem för att de stirrar ner i sin mobil hela tiden och de säger "va? va? va?" hundra gånger om.

'-Headlights on the highway-'

Hoseok
6/23/16, 2:55 AM
#8

#7 Anser dock att det är individens fel om hen inte kan hålla en konversation (som hen är med i med vilje) och inte .. sociala medier. Då är det ju något man får lösa på ett personligt plan liksom. 

Angående att snacka i telefon "på andra sidan gatan", den förstår jag inte riktigt? 🤪 De gånger jag sett folk göra det, så är det för att de typ letar efter varandra och sen lägger på när de ser varandra? (Plus: Förstår inte heller varför man ska "störa" sig på det sistnämnda, det är ju deras liv, haha.. Men jag är väl uppfostrad till att inte döma folks beteenden när det inte skadar mig typ..)

kastapasta
6/23/16, 9:13 AM
#9

Denna video gjorde mig lite ledsen. Tänk vad mycket vi står i skuld till vår jord.
Ibland förundras jag över att vi inte blivit utrotade för länge sedan, ifall det finns någon gud dvs.

oddahviing
6/23/16, 12:04 PM
#10

#8 Jag tycker du har fel. Våra liv blir till det vi har runtom oss om man inte är en av de unika som bryter sig ifrån mängden (Du kanske är en, men du måste tänka på människorna runtom dig) . Människan strävar efter att vara precis som alla andra, ingen vill sticka ut, och det är utnyttjat till 100%!  Det är ju lätt att säga 'Det är inte McDonalds fel att människor är feta!" Men det är fan såklart det är! Om staten hade gett ordentlig information om hälsa och lära ut detta i skolan skulle inte USA se ut som det gör idag! Skulle staten ta tag i de verkliga problemen så slutar de att tänka pengar och bryr sig om sitt folk istället och bojkottar alla kedjor som inte möter standaren! Pengar är ALLT. Sociala media SÄLJER.

Och, det skadar visst andra. Strålningen från mobiler är inte helt oskadligt och det finns en cancerrisk som inte forskats om speciellt mycket. Min partner är extremt känslig mot strålningen och det kan trigga igång ett migränanfall för honom.

'-Headlights on the highway-'

Hoseok
6/23/16, 12:51 PM
#11

#10 Jag tänker mer på andra än medelsvensson. Så jag behöver inte bli påmind om att göra det. Det är inte bevisat att strålning från mobiler skulle vara så skadligt som du påstår. Kan inte uttrycka mig mycket för hur din partner mår men tillsvidare tror jag inte på sådant tills motsatsen bevisas.

oddahviing
6/23/16, 2:10 PM
#12

#11 https://ntp.niehs.nih.gov/results/areas/cellphones/ there u go. Jag tycker dock att radiovågor säger sig självt inte vara hälsosamt eller naturligt och inget vi bör utsätta oss för i onödan.

'-Headlights on the highway-'

Grodan
6/23/16, 2:55 PM
#13

#9 Underbart


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Hoseok
6/23/16, 2:56 PM
#14

#12 Nja. En icke-avklarad studie gjort på djur som är kända för att få tumörer säger mig inte särskilt mycket. Ska kolla in det när studien är klar. Radiovågor är hur naturligt som helst, för övrigt. Läs på lite om det, för alla radiovågor är inte det du tror. Men nu handlade inte tråden (vad jag sett) om strålning utan om sociala medier så vi kan släppa det för denna tråd :) du är välkommen att skapa en ny om du vill fortsätta!

Corgitok
6/23/16, 10:04 PM
#15

Visst har mobilen hjälpt oss, men jag vill ha minnen. Jag vill inte säga till mina barn när ja blir stor att "när jag var liten var jag så beroende av mobilen. Jag kollade på youtube och tappade min kreativitet pga den skiten" Jag vill ha bra minnen att skratta åt. Man kan inte rymma från detta så lätt, speciellt som ungdom. Jag skulle klara mig fintfint om jag levde tidigare så mobilen är inte såå nödvändig för mig trots att min hjärna tror det pga detta jääävla beroende

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Kadoor
6/23/16, 11:36 PM
#16

Well.. Jag själv är väl ganska beroende av min telefon & dator.

Dock måste jag faktiskt säga att det har hjälpt mig väldigt, väldigt mycket. Tack  vare den så orkar jag ha kontakt med mina vänner och andra människor. Har otroligt svårt för det sociala öga mot öga, och blir så in i bomben utmattad av att vara ute bland folk. Min ångest blir även triggad av att vara kring människor. Så att ha sociala medier där jag kan skriva med mina kompisar istället om det känns för mycket att umgås irl. Det är så jag är som person, tycker dock att det är jobbigt att smsa etc. mycket också. Men det är lättare än att umgås irl. 
Lider även av en depression och det är faktiskt en lättnad att ha någonting att sysselsätta mig med som inte känns särskilt jobbigt. Annars hade jag bara legat i min säng och inte gjort någonting, tyvärr. Vill inte gå in mer på det: Men sociala medier hjälper mig väldigt mycket i vardagen. Kan dock hålla med om att det har gått för långt på vissa plan.

För oss som har social fobi, svårt för att ta kontakt med andra, umgås med människor och/eller vara bland folk är det väldigt skönt att ha sin telefon där tex. tumblr, instagram, fb etc. finns. Då har vi lätt för att träffa människor där, och det kan vara en stor lättnad för oss.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: