Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1734 ggr
Hoseok
2016-06-23 18:11

Firar du midsommar?

Simpel fråga, firar du midsommar?

Annons:
Fridaaaa
2016-06-23 18:12
#1

Gjorde när jag var yngre men sällan numera :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Horse24]
2016-06-23 18:26
#2

Oftast firar jag midsommar på mitt landställe med mina kusiner, men åker jag inte dit blir det inte mycket till firande.

Siggebus
2016-06-23 18:31
#3

Har alltid gjort tidigare men inte längre. Då var det viktigt att det skulle vara traditionellt med midsommarblommor, sill och nypotatis och jordgubbar.
Numera skiter jag egentligen i att det heter "midsommarfirande" utan gläds väl mest åt att jag alltid är ledig då.
Jag ska bort i morgon till goda vänner men det blir ingen sill och potatis etc utan vi ska grilla, ta en kall öl (eller fler) och bara njuta av den fina värmen och att vi är lediga. 🙂
ha ha …såg efter att jag skrivit att denna sida heter "tonåringar i fokus" - jag är ABSOLUT ingen tonåring längre - det var väldigt längesedan. 😎
Hoppas det är ok ändå

Fridaaaa
2016-06-23 18:36
#4

#3 jga är inte tonåring heller men OK att svara och vara med ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2016-06-23 18:39
#5

Eftersom jag bor i Danmark så firar jag inte midsommar. Här håller man St Hans, vilket är ungefär som vår Valborg, man eldar. Men det har inte alls samma "status" som den svenska. 

Just i år ska jag faktiskt fira svensk midsommar, men det är en ren tillfällighet, och är första gången på 15 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vikan
2016-06-23 18:50
#6

Har aldrig firat midsommar tills förra året då min kompis drog med mig till några de känner som alltid ordnar midsommar "fest". Det är typ 100 pers där och riktigt trevligt med mat, lekar,  dans och andra grejer. Ska med dit i år igen ^^

Annons:
JuliaMG
2016-06-23 19:10
#7

När jag var liten firade vi alltid midsommar hemma hos min mormor och morfar. Det kom en lastbil med klätt flak som man fick åka med ner till IP där stången restes. Vi brukade alltid göra blomkransar och ha i håret. :)

Nu mera firar jag bara ibland när jag har någon att fira med. Varken mamma eller pappa är så jättepepp på att fira midsommar. Jag och min kusin har lite som tradition att gå ner och ha picknick på gränsområdena kring IP på eftermiddagen, men han kan inte i år, så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Jag kanske tar min hund och kamera och går hela vägen in till stan bara för att. Det är ganska mysigt att sitta vid vattnet med en bok, musik och hunden bredvid sig… Ja, jag tror jag gör så… 😃🎧

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

nadilda
2016-06-23 19:50
#8

Jag kommer fira midsommar och har alltid gjort det, men är väl inte jätte taggad på det direkt. Brukar dock vara en goda tårtor vilket jag uppskattar 😜Annars känner jag att jag lätt hade kunnat hoppa över det. Ska fira med min familj och våra grannar.

Wowy
2016-06-24 01:33
#9

Jag valde annat, för ja, jag vet inte riktigt. Jag har aldrig riktigt brytt mig så mycket om högtiden. Minns att när jag var yngre var vi vid en stång, men jag skulle inte direkt påstå att vi firade midsommar särskilt seriöst. Jag märker knappt när midsommar äger rum, förutom att mina föräldrar råkar vara lediga då, samt att det brukar sammanfalla med mina kusiners ankomst till Sverige. Vi har aldrig ätit "traditionell midsommarmat" i min familj, och jag kan inte minnas att vi firat speciellt entusiastiskt. För mig är det bara en dag som alla andra, en skärva i det enorma glasfönster som vi kallar sommarlov.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Scorpio97
2016-06-24 12:14
#10

Beror på lite hur man menar. Jag anser inte att det är så mycket att fira, men mamma tycker det och av vana/tradition firar jag med henne ändå. Vi åker i alla fall till morfar varje år, och där brukar dom ha midsommarstång, dans för barnen och lite sånt. Vanligtvis är mina syskon med också, men i år är alla tre upptagna på annat håll. Sen äter vi väl någon god mat på kvällen. Men på det stora hela firar vi väl inte heller särskilt mycket. 

Enligt mig är det inte så speciellt, och så är det egentligen med alla högtider för mig. Jag kan uppskatta högtider för att mina syskon oftast kommer hem, och vi får träffas allihopa. Mamma älskar dessutom högtider, speciellt jul, och det är roligt att se henne dekorera, fixa mat och allt. Men annars hade jag lätt kunnat vara utan högtider. Dom betyder ingenting i sig för mig.

Enligt mig är midsommar dessutom på "fel dag", jag tycker det ska vara på årets längsta dag vilket det inte är. För mig är sommarsolståndet mer speciellt än midsommar. (Så på sommarsolståndet brukar jag "fira" lite, eller i alla fall ta en nattpromenad och njuta lite extra av den ljusa natten).


//Jessie

Mysan_
2016-06-24 16:23
#11

Nej, brukar bara äta extra god mat och lite godis eller annat onyttigt 😃

[rumelle]
2016-06-24 17:17
#12

Näh. Orka liksom.

kim1980
2016-06-25 01:18
#13

Nej inte längre. Jag har bytt liv . Så är vilken helg som helst för min del.. Har mina 2 katter och 2 hundar . Inget är som för när inte Hultis finns landet alltså.. Och inte min far Heller han bytte livs halva planet. . Man vänjer sig med det mesta..

Annons:
NordicSunset
2016-06-26 12:12
#14

Ja, har alltid gjort det och tror nog att jag alltid kommer göra det. Vi brukar inte göra något jättespeciellt dock, det är typ som en vanlig dag bara att vi gör kransar går upp till ett midsommarfirande, dansar och har det allmänt trevligt där liksom. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Corgitok
2016-06-26 16:12
#15

Alltid gjort - älskar traditioner:)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Carrosh
2016-06-26 21:58
#16

Annat

Vill gärna, men går inte alltid eftersom jag jobbade midsommar i år.
Fick lite midsommarfirande i efterhand istället. :) Synd bara en missade midsommarstång och sånt skojs! När alla andra firar, vill säga.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

melonen
2016-06-27 13:46
#17

Jag har alltid gjort det

[Charlotte Kittenheart]
2016-06-27 16:34
#18

Om jag och min familj är hemma eller på semester brukar vi inte göra så mycket annat än att äta god mat. Om vi är i vår stuga där min farbror bor i närheten brukar det bli storfest med majstång, smörgåsbord och halva släkten kommer. Detta år var vi på Gotland så vi gjorde i princip ingenting.

Upp till toppen
Annons: