Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1212 ggr
Smillaaa00
6/27/16, 7:24 PM

Alcohol

Hur gamla är ni? Dricker ni? Vet era föräldrar om det? Om inte, tycker ni det är okej att ljuga för föräldrarna om att man inte dricker och tex säga att man är hos en kompis över natten fast man åker på fest?

Annons:
Scorpio97
6/27/16, 7:42 PM
#1

Jag är arton år. Har druckit kanske tre-fyra gånger sen jag fyllde, och aldrig druckit så att jag blev full. Innan jag fyllde arton fick jag smaka ett litet glas vin/cider till maten någon gång, med mamma/familjen. Jag kan dricka vid vissa tillfällen men har aldrig druckit mig full och dricker inte till vardags. Skulle förmodligen lika gärna dricka alkoholfritt, har bara inte blivit så (dåligt utbud och så). 

Enligt mig är det inte okej att ljuga för föräldrarna, det är bättre att vara ärlig. Hade jag velat gå på en fest hade jag frågat mamma. Då vet hon vart jag är, och med vilka. Skulle jag gå på en fest och ljuga att jag är hos en kompis, skulle jag skämmas rejält. Speciellt om hon skulle ringa och kolla, och kanske bli riktigt orolig när hon inte vet vart jag är. Det vill inte jag utsätta henne för. Dessutom skulle jag vilja ha henne som backup, att jag kan ringa henne och hon kommer och hämtar mig om det skulle behövas.
Hade hon då sagt nej, då hade jag stannat hemma eller gått på festen men inte dricka (om det var okej för henne). Jag hade inte velat förlora hennes förtroende för en sån dum grej som att gå på fest, för mig är inte det värt det. 

Men jag har ju aldrig sett poängen med att dricka heller, och anser inte att man ska dricka när man är minderårig. Smaka i förälders sällskap kan jag tycka att det är okej, beroende på hur man är osv. Men inte festa och dricka.


//Jessie

Äppelsnäckan
6/27/16, 8:39 PM
#2

Är 16 och har aldrig druckit, smakade pyttelite för jättelänge sen och det smakade skit. Kommer aldrig dricka eller festa, är inte min grej. Dels smakar det skit men det är mest för att jag inte "är sån" liksom. Man ska absolut inte dricka bara för att andra gör det. Flera i min klass när jag gick i 8:an "skröt" om att de varit fulla. Oj vad tufft tänkte jag, inte. Så jäkla löjligt.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Äppelsnäckan
6/27/16, 8:39 PM
#3
//Horselover//
6/27/16, 9:13 PM
#4

Jag är 17 och har aldrig druckit, bara smutt-smakat men tycker det smakar jätteäckligt. Jag tror det beror på att jag helt enkelt inte umgås eller har umgåtts med folk som festar och dricker, så jag har liksom aldrig kommit i kontakt med det. Men om jag hade gjort det, vet jag att jag hade pratat med min mamma, hon litar på mig och jag hade fått såna skuldkänslor om jag inte berättade för henne…

kameraflickan
6/28/16, 8:58 AM
#5

17 år, dricker inte pga inget intresse och ett löfte med mina föräldrar. Planerar dock på att festa till det riktigt mycket när jag fyller 18 nästa år.

Det är en mycket svår fråga för jag är både för och mot att "gå bakom ryggen" på ens föräldrar. Jag förstår pressen det är att festa när resten av ens kompisar gör det men samtidigt hade jag inte velat tära på förtroendet med mina päron.

Nu vet jag ju inte om du sitter i denna situationen själv men om du gör det och det är dina kompisar som pressar/tjatar på dig att festa så är det inte några vidare bra vänner. Mina vänner har alltid accepterat att jag inte dricker. Har dock fått en kommentar när jag började på gymnasiet att "jag var för snäll för mitt egna bästa" för jag inte drack pga ett löfte, men för mig är löften stora och jag skulle aldrig ha mage till att bryta ett löfte för någon annan säger så.

Det jag vill komma fram till är att, om du ska dricka så gör det inte bara för dina kompisar vill och pressar dig och försök att inte tära på förtroendet mellan dig och dina föräldrar. Jag går heller med ett gott samvete och stolta päron än ett rykte om att jag är cool för jag drack på festen.

Smillaaa00
6/28/16, 4:23 PM
#6

#5 jag dricker för att jag själv vill och tycker det är roligt. Sen att mina föräldrar tror att jag är hos en kompis eller på en helt annan plats, så får det vara. Skulle aldrig få dricka för dom. Inte heller röka.

Annons:
Corgitok
6/29/16, 7:21 PM
#7

#6 Jag tror de säger så för att de bryr sig om dig och för att du inte är myndig än.:p

Jag dricker inte och har aldrig druckit. Jag hoppas på att jag inte dricker förrän jag iallafall är arton. Jag personligen känner att jag inte vill förstöra för mig själv och så får jag ett visst antal pengar för varje år jag inte röker/dricker. Dessutom vill jag inte förstöra min relation till mina föräldrar eller tvinga någon annan att dricka om jag själv skulle ha druckit. Tror att jag lätt blir full trots att jag aldrig provat. xD Stödjer inte heller att typ alla unga i denna generationen festar, dricker och röker men det är självklart deras val och deras liv så jag kan inte säga så mycket om det. Hoppas att ingen tar illa vid nu, detta är bara mitt perspektiv:)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: