Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1034 ggr
GemTwist
7/2/16, 9:56 PM

(X) Anmäla en våldtäkt

Hej, ifall man blir våldtagen av en som man bor med (låt säga ett familjehem) och det pågår flera år, och man inte vågar berätta för sina föräldrar förrens ca 2 år efter allt har slutat.

Och man vill anmäla med en fällande dom. Hur gör man, för det finns ju inga bevis.

1. 3 st sms skrivs om att personen ska sluta. Personen svarar att man ska ta bort smsen. Sista gången "du har fått vad du vill ha och jag mår psykiskt dåligt" finns texten med. Men alla smsen är borttagna och nya mobiler har skaffats.

2. Ett flertal personer har fått höra om det. (vänner) under olika perioder. Men de fungerar inte som vittnen.

3. En annan i familjen skulle kunna vittna för en sak som skulle hjälpa förövaren. T.ex att offret var ovanpå medans förövaren gned offret upp och ner och offret fortsatte att följa med. Efter gjorde offret det tydligt på att den inte vill något sådant.

4. Offret var ca 10 år när övergreppen började. Förövaren 14. Allt slutade när offret var ca 13-14 och förövaren 16-17. 

5. Offret har inte koll på tiden när allt inträffade. Bara vaga minnen av vad som hände när allt började och slutade. Men ingen exakt tid.

6. Offret har svart hål i sitt minne, varit uttnytjad vid yngre ålder och gör därför att en av föräldrarna ifrågasatte om offret inte kopplade ihop övergreppen med fel person. "så att det inte är saker som hände under 5 års åldern som man placerar in nu"

Det är lagligt att spela in telefonsamtal, så länge ena parten känner till det.

Om offret ringt upp förövaren och ställt följande frågor:

-Varför gjorde du det?

-Varför kom du in när jag sov på natten och hade sex med mig?

-Du visste att jag inte ville. Jag skrev tre sms till dig som du svarade på, men du fortsatte. Varför slutade du inte?

-Jag kommer berätta.

Skulle det kunna bli bevis nog. Ifall förövaren råkar säga något som pekar på att den gjort det? Om förövaren är tyst, eller lägger på så räknas det inte som bevis.

Och många saker hände under natten och att jag vaknade av det. Vilket gjör att folk kan säga att jag drömde det och inte var ordentligt vaken för att inse att det var en dröm.

Offret sa aldrig nej rakt ut, men försökte lämna så fort förövaren kom in i hennes rum. Men han höll kvar henne.

På nätterna låtsade hon att hon fortfarande sov.

och när det hände på dagarna låtsades hon också sova.

Skulle det bli en fällande dom med så mycket emot en?

Annons:
Silver83
7/2/16, 10:48 PM
#1
Hur Preskriptionstiden för våldtäkt är mellan 10-15 år. I och med att offret vid tillfället inte var myndig, så börjar man räkna preskriptionstiden från det att offret fyllt 18. Så offret kan anmäla fram tills dess att hon är 33. 

Båda parter var omyndiga när det hände, och enligt offret ville hon inte vara med på det hela. Redan där är det ett ofrivilligt övergrepp som begåtts, vilket är olagligt.

Mitt förslag är att ta offret tar med sig nån hon litar på och går till polisen och gör en anmälan, samt tar kontakt med ett målsägarbiträde som kan bistå (helst innan hon tar kontakt med polisen). Alternativt kan hon gå till en kvinnojour och prata med dom och få vidare råd. Men vill hon anmäla så råder jag henne att göra det. Hur långt det går och om någon blir dömd på ett eller annat sätt avgörs av flera faktorer, som t.ex. hur länge våldtäkten pågått, vilken typ av våldtäkt det är osv.

GemTwist
7/2/16, 10:49 PM
#2

Skulle chansen vara större för offret att få en fällande dom ifall ett samtal spelades in?

Silver83
7/2/16, 10:51 PM
#3

Har förövaren uttalat sig om händelsen på telefon när offret pratat med honom nu i efterhand? Har de kontakt fortfarande?

GemTwist
7/2/16, 10:54 PM
#4

De bor fortfarande i samma familj, och äter mat vid samma bord.

DE är "syskon".

Förövaren har inte uttalat sig, men offret funderar på att ringa och ställa rågorna som nämns och försöka få han försäga sig. men chanserna att det lyckas är ju inte så stora, och hon vet inte om hon klarar av det.

GemTwist
7/3/16, 12:15 PM
#5

För att nämna är offret fortfarande omyndig, och hennes vårdnadshavare är också förövarens vårdnadshavare. Och de vill inte göra en så stor sak av det. Förövaren är i dagsläget 20, offret 15 och fyller 16 senare på året

Silver83
7/3/16, 3:42 PM
#6

Jag tycker hon ska anmäla oavsett. Det är inte på långa vägar acceptabelt att bli utnyttjad, oavsett hur gammal man är. Tolkar ditt ovanstående inlägg som att vårdnadshavarna vet om det hela? Och om de vet om det, men inte gör nåt åt det, så är det ännu värre.

Annons:
[Tibonnanj]
7/3/16, 9:43 PM
#7

Har offret inga ordentliga bevis eller ett skriftligt erkännande vad som hänt, av förövaren så kommer inget hända. Skulle förövaren neka till anklagelserna skulle det bli "ord mot ord" och inget kommer hända.

Man kan alltid göra en polisanmälan. Men blir inte förövaren dömd så kommer det inte leda någon vart.

Tyvärr har vi ett vridet och sjukt rättssystem som inte alltid står på offrets sida. Det bästa man kan göra är att bearbeta händelserna på det sätt som passar en själv bäst.

Hoseok
7/3/16, 10:02 PM
#8

Det är alltid bra att anmäla. Det hjälper statistiken också.

Upp till toppen
Annons: