Annons:
Etikettövrigt
Läst 1281 ggr
Smillaaa00
7/3/16, 5:15 PM

Vill vara blyg

Någon som vet om man kan bli blygare? Alltså om man vill vara blyg, finns det något man kan göra då? Några tips?

Annons:
Hoseok
7/3/16, 5:19 PM
#1

Jag.. fattar inte. Varför vill man vara blyg? Vad vinner man på det?

Zekina
7/3/16, 5:20 PM
#2

Varför vill du vara mer blyg?
Har varit väldigt blyg hela mitt liv, är nu 22 och har fortfarande problem med att vara för blyg.
Frågar du mig är det inget att sträva efter.

Blanksteg
7/3/16, 5:24 PM
#3

Hur definierar du blyghet? Menar du att du vill kunna ta ett steg tillbaka i sociala sammanhang och inte synas lika mycket och bara kunna lyssna mer? Vill du vara mer lugn? 

Jag kan inte komma på ett bra sätt att bli mer blyg på, bara dåliga sätt.

Jag har varit blyg så länge jag kan minnas, och även om jag numera bara är lite blyg så känner jag mig ganska begränsad av blygheten.

[134643]
7/3/16, 5:30 PM
#4

Fråga dig själv "vad skulle en blyg person göra nu?" - och gör det. Jag förstår inte varför du vill vara blyg, men om du hittar en definition av det så vet du ju vad du ska sträva efter :)

Smillaaa00
7/3/16, 6:59 PM
#5

Tack för tipsen! Som #3 säger, inte ta lika mycket plats osv, men vill inte få jättedåligt självförtroende typ..

Blanksteg
7/3/16, 7:16 PM
#6

#5 För mig innebär blyghet en rädsla för sociala sammanhang, vare sig man är med bara en person eller flera. Och det är inte något som åtminstone jag finner önskvärt. Inte så kul att vara rädd hela tiden för vad andra tycker om en o.s.v. Dåligt självförtroende är oftast (antar jag) orsaken till att man är blyg.

Att inte ta lika mycket plats o.s.v. innebär inte blyghet per se, tycker jag. Introverta personer kännetecknas t.ex. som mer lugna och som personer som inte känner ett behov av att ta lika mycket plats, men det betyder inte att de är blyga.

Att kunna lyssna och hålla sig tillbaka för att släppa fram andra att ta plats ser jag även mer som en förmåga. Blyga personer gör det oftast för att de inte vågar ta mer plats, och kanske önskar de att de faktiskt vågade ta mer plats.

Du kan lära dig att inte ta lika mycket plats utan att vara blyg. Det är bara att i en situation stanna upp och tänka efter hur du vill göra och bara bestämma dig för att ta ett steg tillbaka.

Annons:
HamsterLinnea
7/4/16, 8:32 PM
#7

Jag är blyg, och tro mig, det är INGET du vill vara. Jag har inga vänner eftersom att jag inte klarar av att prata med folk. När jag väl får vänner så tkr dom jag är tråkig och behandlar mig som luft för att jag är blyg. Jag är deprimerad och har dåligt självförtroende pga dehär. FML

Accalia
7/4/16, 10:46 PM
#8

Själv håller jag på att bli blyg och det är inget du vill vara, men om du menar så att du vill börja prata mindre, lyssna mer, så är det nog bara att göra, typ bara prata om man måste? Jag vet inte då jag själv inte hade valt det, att vara extrovert är allt jag drömmer om, tro mig

Snuffles
7/5/16, 1:52 AM
#9

Blyghet är en pain in the ass

kameraflickan
7/5/16, 2:54 PM
#10

Jag tror det bara handlar om att ta kontroll över sig själv, försöka att inte ta så mycket plats och inte snacka mer än vad man anser är nödvändigt. Precis som vissa "blyga" personer jobbar med att prata mer och våga ta plats så får du tänka detsamma fast omvänt.

Sedan definierar vi alla olika om vad blyghet innebär….

ipopuma
7/6/16, 12:29 PM
#11

alla som skriver att blyghet är jobbigt. Ja det kan vara jobbigt MEN det är jobbigt åt andra hållet också. Att vara mkt o ta plats och kanske bli stressad i situationer o vara livrädd att vara för mycket. Är något man måste jobba med som "blyghet/tysthet" så förstår precis vad ts menar. O det är helt ok men ja, det går rmot normen att vilja bli mer åt det tysta hållet men är väl likadant att det är mer normalt att säga man vill gå ned i vikt än upp tex (kanske dåligt exempel)

Blanksteg
7/6/16, 12:43 PM
#12

#11 Bra poäng! Självklart är det så också.

Honestyisdead
7/6/16, 4:51 PM
#13

Jag har varit extrem på båda hållen och skulle i alla lägen välja att vara den som tar plats framför att vara den som inte syns.

Annons:
Upp till toppen
Annons: