Annons:
Etikettövrigt
Läst 1776 ggr
Accalia
7/4/16, 12:45 AM

Sparken pga ångestattack?

Hej, jag har en kompis som lider utav panikångest. Hon har ett sommarjobb, eller hade för att hon fick sparken, anledningen var att hon fick panikattacker på jobbet, hon hade haft ett bråk med en vän och det var väldigt påfrestande så attackerna blev många. Min fråga är, får de lov att göra så? Sparka någon pga psykisk ohälsa?

Annons:
Calcifer
7/4/16, 12:48 AM
#1

Det beror, skulle jag gissa, på hur det framstår och vad som står i hennes kontrakt. Alltså, jag led av panikångest något extremt när jag hade ett jobb för rätt många år sen, som ledde till att jag var väldigt destruktiv och jag fick sparken pga det. I mitt fall förstår jag det för jag gjorde mer skada än nytta, även om det inte var mitt fel som så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Accalia
7/4/16, 12:50 AM
#2

Allt hon sa var att hon fick attacker på jobbet så att hon fick sparken

Calcifer
7/4/16, 12:54 AM
#3

Det är lite svårt att svara på utan fler detaljer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
7/4/16, 1:03 AM
#4

Om det gör så man inte sköter sitt jobb så har väl arbetsgivaren inte mycket till val.

Accalia
7/4/16, 1:34 AM
#5

#4 men om något annat skulle hända som man inte kan hjälpa som gör att man inte kan jobba, skulle de vara okej då? Tex att man får migrän så och då, dålig jämförelse kanske men aa

Calcifer
7/4/16, 1:39 AM
#6

#5 Med "vanliga" jobb är det förmodligen väldigt annorlunda, men ett sommarjobb är inte riktigt samma sak. Där är ju tiden man ska arbeta begränsad och är man inte kapabel till att göra sitt jobb behöver gissningsvis arbetsgivaren ersätta en omedelbart med någon som kan det. Oavsett om det är migrän, psykiska problem eller något annat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Accalia
7/4/16, 1:45 AM
#7

Fult gjort är det i alla fall tycker jag

Piggis Magnusson
7/4/16, 9:42 AM
#8

Fy fan va hämskt! Asså att hon blir sparkad för något hon inte kan hjälpa inte att hon har panikångest! ♡

Åsa S
7/4/16, 11:12 AM
#9

Ja man kan göra så och även på ett vanligt jobb ifall man har provanställning. Man måste kunna utföra sitt jobb man har en massa skyldigheter inte bara rättigheter, man skriver ju på ett lagligt kontrakt där man lovar att utföra ett arbete. Vid vissa sjukdomar då man har läkarintyg kan man få vara borta fler än de 4-5ggr/år som man max brukar få vara korttidssjukskriven, man kan då även ansöka hos FK att få slippa karensdagar. Vid såna sjukdomar bör man dock skaffa sig ett jobb där man lätt bara kan gå hem ifall man mår dåligt.

Accalia
7/4/16, 11:45 AM
#10

#8 ellerhur :(

kameraflickan
7/4/16, 12:30 PM
#11

Nu vet visserligen ingen av oss vad arbetsgivaren faktiskt sa till henne förutom att hen gav henne sparken. Arbetsgivaren kan ju faktiskt ha sagt att det är för hennes egna bästa eller sparkat henne av anledningen att hon inte kunde utföra jobbet korrekt och på ett hållande sätt.

Vad var det för sommarjobb? Jobba bland folk/mycket socialt?

Honestyisdead
7/4/16, 12:41 PM
#12

#7-#8 Så ni anser att arbetsgivaren ska betala en som inte klarar av sitt jobb för att det är synd om henne? 

Arbetsgivaren förlorar då både pengar och jobbet blir inte gjort. Självklart är det inte något som är hållbart. Gick din vän till läkare för sjukskrivning? Eller hon gick hem vid attackerna?

Omorika
7/4/16, 3:49 PM
#13

Jag tror egentligen inte att det är rätt att avskeda någon som får panikångest. Det räknas väll som sjukdom så hon borde blivit sjuksriven iaf 5 dar som man har rätt till utan läkaringtyg. Sedan borde hon skaffat läkarintyg på att hon var sjuk och då borde abetsgivaren blivit tvungen att betala sjukersättning under krontraktstiden.

Är inte säkler på det här men så fungerar det med fast jobb. Är det timmar blir det svårare men hon borde kanske kolla upp hur det ligger till med facket. Är hon sommarjobbare brukar facket kunna hjälpa till även om man inte är med i det.

Om hon bara brukar ha panikatacker under en begränsad tid (typ 1 vecka) kan hon nästa gång ringa och säga att hon är sjuk och behöver gå hem, så är det som om hon skulle få magsjuka.  

I sånna här lägen är det alltid bra att kolla upp sina rättigheter man har långt fler än man tror.

Annons:
Accalia
7/4/16, 3:57 PM
#14

#12 jag tycker det är fel att ge henne sparken för något hon inte kan hjälpa ja, sen tänker jag inte fråga henne en massa frågor om vad de sa eller hur det gick till för att berätta för någon på internet (förstår att jag fråga här och att det är internet, men inte för personliga saker kankse, hon vet inte ens om att jag skriver här), förstår att man inte kan ha kvar någon som inte sköter sitt jobb men jag tycker ändå inte de va schysst. Jag ville egentligen bara ha reda på hennes rättigheter och om de får göra så, inte starta en disskusion på hur rätt det är, jag tycker inte det är rätt, du tycker de, punkt.

Honestyisdead
7/4/16, 4:31 PM
#15

#14 Det är väl hennes eget ansvar att ta reda på rättigheter och ansvar, inte ditt. Är lätt kollat med facket, för det hoppas jag hon är med i.

Om man inte sjukanmält sig har man inget att klaga på. Då har man misskött jobbet.

Och det känns märkligt att du tycker det gått fel till när du nu skriver att du inte vet mer än att hon fick sparken.

Accalia
7/4/16, 4:49 PM
#16

#15 hon har inte bett mig fråga eller ta reda på det om det var det du menar, jag ville själv veta, därför jag frågar Av den informationen jag fått tycker jag det är fel ja

Aleya
7/5/16, 12:18 AM
#17

Vad jobbade hon med ens? Om hon är med i facket kan hon ju ringa dit. Men det kan ju vara så att andra anställda har känt att det inte går att jobba med henne p g a dessa attacker och att hon blivit en ren fara på jobbet. Då har nog arbetsgivaren all rätt att avskeda om det blir fara för andra. Men svårt att veta då man inte vet hela historien.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Accalia
7/5/16, 1:24 AM
#18

#17 Ingen aning om hon va med i facket eller vad hon jobbade med, tror dock inte det var så att andra anställda tyckte det va jobbigt utan hon brukar alltid gå därifrån när hon får attacker så kan säkert va så att arbetsgivaren inte tyckte hon jobbade så gav henne sparken av den anledningen Hon själv tror jag helt ärligt inte orkar bry sig om vad hon har rätt till eller vara med i något fack (hon är lite fml och gillar inte mitt liv just nu stadie, så de e lite svårt så sätt, mer jag som tyckte det va fel att de gjorde så, även om man FÅR göra så, så tycker jag det är moraliskt fel)

Honestyisdead
7/5/16, 1:31 AM
#19

#18 Hur kan du tycka det är moraliskt fel när du inte vet hur det gick till?

Aleya
7/5/16, 1:32 AM
#20

Vet inte vad flm är så du får förklara. Ja men där har du det. Låter som att hon gick hem typ och får ogiltig frånvaro. Eller på nått sätt att hon hade ogiltig frånvaro. Så chefen har säkert redan varnat henne innan men hon har fortsatt. Så ja du. Det är inte fel att sparka någon som bara försvinner iväg utan att ens kunna förklara sig. Så kan inte se att arbetsgivaren har gjort fel då arbetstagaren inte är på jobbet som den ska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Åsa S
7/5/16, 7:41 AM
#21

Japp man kan ju inte bara gå därifrån då är det ju ogiltig frånvaro och kan nog kanske även ses som arbetsvägran och det är allvarliga saker. Arbetslivet är inte riktigt som skolan, i skolan får ju inte slänga ut en elev som bara försvinner, skolkar, är jättemycket sjuk utan att lämna läkarintyg etc.  etc. i arbetslivet kan man få sparken för samma saker, kan verka hårt men man har inte bara rättigheter som vuxen utan man har även väldigt många skyldigheter.

oh-la
7/5/16, 7:42 AM
#22

Nej, man får inte sparka någon på grund av psykisk sjukdom. Däremot måste den psykiska sjukdomen vara något du har dokumenterat. Man kan alltså inte bara gå från jobbet och hävda panikångest. Då måste man gå till en läkare. Kan man inte jobba heltid är det sjukskrivning som gäller. Försvinner en person från jobbet titt som tätt och skyller på panikångest, men inte gör något åt det, samt beroende på anställningsform (eftersom det är ett sommarjobb förutsätter jag att vi inte pratar om tillsvidareanställning) kan man absolut bli uppsagd eftersom man inte sköter sitt jobb. Normalt föregås det av samtal. Generellt kan man säga att man kan få sparken om man grovt har åsidosatt sina plikter mot arbetsgivaren. Det kan vara att man kommer för sent flera gånger eller försvinner från jobbet utan anledning. Om det inte finns papper på att din vän är sjuk och hon går utan att anmäla har hon uteblivit. Det är inte bara arbetsgivaren som har skyldigheter, och man kan liksom inte göra hur som helst. Känner man sig orättvist behandlad på ett sommarjobb kan man ringa LO:s hjälptelefon. Där får man vara anonym och der är gratis. Tel. 020-560056 med öppettider mellan 09.00 och 18.00.

Omorika
7/5/16, 10:41 AM
#23

#22 Fast det är inte helt sant. Skulle hon ringt och sjuksrivit sig och sen gått hem behöver hon inte läkarintyg fören chefen begär det så länge det är mindre än 5 dar.

Men går hon bara hem utan att sjukanmäla sig blir det som andra sagt olovlig frånvaro och då kan man bli uppsagd. Så det låter troligt att det är senariot och därför är uppsägningen korekt.

Men man kan inte bli uppsagd för endast sjukdom fysisk som psykisk om man sköter det rätt. På min sambos säsongsjobb var det en som var sjuk konstant men han kom in ungefär 4h i veckan och därför kunde inte arbetsgivaren göra nått förutom prata med personen. Det var en del olovlig bortavaro men eftersom han sjukskrivit sig och sagt att han var förklyd så stod ord mot ord.

Han fick dock inte jobb säsogen efter.

Åsa S
7/5/16, 10:48 AM
#24

#23 Är det mer än 4-5ggr sjukskrivning/år måste arbetsgivaren starta rehabiliteringskedjan + de har rätt kräva förstadagsintyg ifall man har många korttidssjukskrivningar, deltar man inte i rehabiliteringskedjan eller inte lämnar in förstadagsintyg kan det ses som arbetsvägran = kan vara grund för uppsägning.  Man är inte immun mot uppsägning för att man sjukskriver sig där var nog bara arbetsgivaren snäll eller inte orkade dra igång rehabiliteringsutredning, tänkte kanske att jag är snart av med hen ändå ifall det var säsongsjobb.

Accalia
7/5/16, 10:55 AM
#25

Fick reda på nu att hon jobbade som städare och frukostbord på ett Bed and Breakfast. #19 jag har redan sagt att utifrån vad jag hört så tycker jag det är fel, hon kan inte hjälpa sin psykiska sjukdom och sen får hon sparken pga av den, det tycker jag är fel även om man nu skulle få göra så. Jag vet inte om hon sagt till dem att hon hade det eller om hon hade något läkarintyg eller så. #20 fml betyder "Fuck my life" Sen det med att hon gick ifrån, då menar jag inte hem, utan hon går ut lite och sätter sig och kommer tillbaka när hon lugnat ner sig

Omorika
7/5/16, 11:04 AM
#26

Exat hur många gånger/år man fick vara sjuk hade  jag inte helt koll på men visste att det fanns. Men då är det arbetsgivaren som måste starta utredningen och inte den anställde. Så jag står fast vid att man kan inte bli uppsagd för enbart sjukdom utan man måste ha skött det dåligt. 

Blir man uppsagd för enbart sjukdom är det en fråga för facket.

[Devya]
7/5/16, 11:05 AM
#27

#25 Men om hon har en sådan attityd så kanske hon också var likgiltig inför sitt jobb?  Verkar ju inte som om hon brydde sig om att bli arbetslös och då undrar jag verkligen vad för attityd hon har haft på jobbet.  Låter inte som hon bidrog med en trevlig arbetsmiljö. 

Nej, jag ser det inte som moraliskt fel att ge någon sparken. Om man inte sköter sitt jobb så bör man inte vara där. Har hon psykiska problem så bör hon ta itu med det asap. Jag ser det som moraliskt fel att inte nämna för ens arbetsgivare innan man börjar jobba, att man har sådana här problem. Jag ser det som ansvarslöst att fortsätta jobba utan att söka hjälp om man får en massa ångestattacker som avbryter ens arbete.

Annons:
Accalia
7/5/16, 11:08 AM
#28

#27 vadå om hon har attityd? Va snackar du om? Min kompis är den mest genomsnälla personen man kan träffa men hon är nere i en svacka just nu, du kankse inte ska uttala dig om saker du inte vet något om? :) Och du vet inte heller om hon nämt det för honom, eller om hon söker hjälp, vilken hon gör, hon går till BUP varje vecka, så ta reda på alla fakta innan du drar slutsatser

[Devya]
7/5/16, 11:19 AM
#29

#28 Du sa att hon har en fml attityd.

Jag skrev inte att jag vet något om det, jag spekulerade vilket du kan också se i mina formuleringar. Jag antog inget.

 "Men om hon har en sådan attityd så kanske hon också var likgiltig inför sitt jobb?  Verkar ju inte som om hon brydde sig om att bli arbetslös och då undrar jag verkligen vad för attityd hon har haft på jobbet.  Låter inte som hon bidrog med en trevlig arbetsmiljö. "

Läs om, läs rätt. Jag antog inte något. Det du läste va bara spekulationer från min sida eftersom du själv inte kunde bidra med så mycket information och du sa uttryckligen att du själv inte visste.

Vemsomhelst kan få sparken om man inte sköter sitt jobb. Arbetsgivaren ska inte behöva agera som psykolog och vara förstående. Om arbetaren inte gör sitt jobb så har arbetsgivaren inte alltid en massa alternativ kvar.

Sommarek
7/5/16, 11:23 AM
#30

#28 Du kan inte både vägra att ge mer information/ta reda på vad som hände och sedan klaga på att de som ger dig råd inte vet mer. Antingen eller.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
7/5/16, 11:30 AM
#31

#25 Kommer aldrig förstå hur du kan ha en åsikt om det när du inte vet hur det gick till.

Om hon gjort fel kan man inte skylla på någon annan.

Men jag ger upp den diskussionen eftersom du tydligen bestämt dig för att tycka det du tycker trots att du inget vet.

Accalia
7/5/16, 11:49 AM
#32

#29 jag har inte sagt att hon har någon attityd, jag sa att hon är lite fml just nu. Okej, du spekulerade, du spekulerade väldigt fel så, för så är fallet inte. #30 har jag vägrat? Jag tycker bara det känns konstigt att be sin kompis ge ut information om en situation som jag sen ska ge till främmande människor på nätet för att få fram något hon själv inte bryr sig om.. #31 du har själv en åsikt om det trots att du inte vet hur det gick till, du gör ju samma sak?? Om hon gjort fel nej, såklart inte, men det vet vi inte, allt vi vet är att hon fick sparken pga av det. Jag själv tror att det var så att hon fick attacker, gick ifrån en stund och så kom hon tillbaka sen, som hon brukar göra, därför gav hen nog henne sparken för att hon inte skötte sina arbetsuppgifter, vilket jag tycker är fel, frö hon kan inte hjälpa att hon inte kan sköta det. Om du tycker det är okej, visst tyck det då, men jag tycker såhär och kommer inte tycka annat. Jag ger också upp denna diskussionen med dig då du också tycker som du tycker fast du inget vet. Jag bara undrar varför du tycker du verkar veta mer om situationen än mig, trot att du inte gör det

Honestyisdead
7/5/16, 11:55 AM
#33

#32 Jag sa hur det kan ha gått till och om så är fallet är det inte fel. 

Jag skriver inte "hon har gjort fel" så som du skriver att Arbetsgivaren gjort med så lite information. I know better.

Accalia
7/5/16, 12:04 PM
#34

#33 jag sa också hur det kan ah gått till och sa också att om det nu var så att man får lov att sparka någon pga av det så ok, men tycker fortfarande att det är fel. Och samma med arbetsgivaren, han kanske får göra så, men tycker inte det är schysst. Ja jag märker att du vet bättre :) speciellt när du inte känner personen eller situationen bättre än jag :) :) :)

Annons:
Sommarek
7/5/16, 12:24 PM
#35

#32 Men då kan du inte heller tjura över att andra inte känner till situationen, eller din kompis.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
7/5/16, 12:30 PM
#36

#34 Du visste först inte ens vad din "kompis" jobbat med ;)

[Devya]
7/5/16, 12:57 PM
#37

#32 Men du spekulerar ju också. Du kanske också har väldigt fel då du vet inte varför hon har fått sparken.

Oftast så finns det en bra orsak till varför någon får sparken. Nu vet vi dock inte orsaken och kan därmed inte ens ta ställning till om ett fel har begåtts eller ej. Ganska meningslös tråd egentligen eftersom vi får ingen information om vad som har hänt och därmed kan ingen av oss veta sanningen.

Honestyisdead
7/5/16, 12:58 PM
#38

Precis. Spekulationer. Med skillnaden att ts tycker det är fel helt baserat på att det involverar ångestattacker,  medan vi andra skriver "om det är så" och faktiskt skriver om eventualiteter.

Accalia
7/5/16, 1:25 PM
#39

#36 inte du heller, so what? Jag vet andra saker förutom det menade jag ;) ;) #37 nej jag förstår att det finns såklart en orsak till det och att de inte bara kände för det. Och förstår att det är frustrerande när man inte har någon information, det tycker jag också. Grejen jag ville få ut av tråden är om de får lov att göra så, så tänkte jag att folk kan skriva "de får göra så om det är så..", "de får inte göra så om" osv men istället blev det att folk klagade på hur vida jag tyckte det var fel eller rätt av informationen jag fått. Och jag kan inte få mer info för jag tänker inte fråga om det. Tycker man att det inte leder någonvart eller inte har något hjälpsamt att säga så kan man väl lämna tråden istället för att klaga på den. #38 jag trodde du sa förut att du skulle lämna denna tråden? Jag spekulerar också, och ja jag tycker det är fel för 100e gången, för det är något hon inte kan hjälpa. Jag har märkt att du inte tycker det och jag har läst att du säger att du inte kommer fortsätta säga emot för att du ändå tycker att jag inte kommer ändra mig, vilket du nog har rätt i, så varför fortsätter du?

Honestyisdead
7/5/16, 1:31 PM
#40

Var har jag skrivit att jag ska lämna tråden?

Och du har ju fått just sådana svar du ville ha." Om det är så" bla bla bla.

Och du förstår ju inte vad jag skriver. Otroligt.

[Devya]
7/5/16, 1:34 PM
#41

#39 Men förstår du inte att vi inte kan säga om det är ok eller inte att göra så då vi inte ens vet vad som hände?

Du måste bara acceptera att vi inte kan ta ställning då vi inte vet något om hennes situation. Vill hon inte heller diskutera om saken så finns det ingen orsak att försöka ta reda på om allt har gått rätt till eller ej.

Annons:
Aleya
7/5/16, 1:49 PM
#42

#39 du tycker att det är fel ja. Men nått måste ju ha hänt för att människan ska få sparken. Det är som inte så lätt att sparka folk i sverige. Och tycka att saker är fel får man. Men du behöver inte bli sur och bitter då folk kommer med förslag till varför hon ev fick sparken. Och det är nog knappas p g a panikångest.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Accalia
7/5/16, 1:54 PM
#43

#40 i #3, jag förstår vad du skriver, du förstår inte vad jag menar men fortsätter tjata ändå, det är ganska otroligt, tycker du inte om denna diskussionen behöver du inte va med i den, just saying #41 jo det förstår jag, jag skrev det också #42 jag blir bara sur när folk blir sura på mig, eller när jag upplever det som det, jag är inte bitter, kanske verkar som det, men det är jag inte :)

Aleya
7/5/16, 4:32 PM
#44

#43 ja men du sitter ju och gnäller och vill få det till att det är arbetsgivaren som diskriminerat henne för hennes sjukdom. Men ska jag vara ärlig så tror jag antagligen att hon inte sagt hela sanningen till dig och så har hon klantat sig rejält = det är hennes egna fel att hon blev sparkad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VilmaA
7/7/16, 1:18 AM
#45

Jag är anställd på en mataffär och får jobba där på lov och röda dagar. Jobbade hela sommaren där förra året men var borta pga magkatarr så ofta så jag fick inte sommarjobba där i år eftersom de blev en anställd för lite för ofta. Kan inte råför min magkatarr, men jag kunde ju inte göra jobbet ordentligt. Är 16 år.

Upp till toppen
Annons: