Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1516 ggr
makeupbox
7/6/16, 9:50 PM

Vad gjorde du efter studenten?

Jag tog studenten för ett år sedan och flyttade hemifrån och skaffade jobb i en butik. Nu har jag sagt upp mig samt flyttat hem (men betalar fortfarande en del av hyran till lägenheten då den är outhyrd än). Har sökt till universitetet i höst men tror ej jag kommer in och har ångest över vad jag hittar på isåfall..

Vill inte vara kvar i den vardagen jag haft senaste året utan göra något som verkligen ger mig något men jag vet inte vad! Jag har ca 30k sparat och känner att man inte kommer någonstans på det om man ska ut och resa en längre tid.

Vad gjorde du efter studenten eller vad drömmer du om att göra?

Annons:
Frosstis
7/6/16, 10:02 PM
#1

När jag tar studenten ska jag åka 1-2 år till usa som au pair :) är jättesugen på australien också så får se vad jag hittar på där. efter det ska jag börja på universitet och söka något extra jobb samt försöka flytta hemifrån :) men först, 1 år i frankrike och 1 år kvar av gymnasiet.

CocoAli's
7/6/16, 10:06 PM
#2

Tog studenten i år 😁 Och har ganska strikta linjer jag följer xD Går nåt snett går allt åt skogen xD Vill börja plugga universitet till hösten, byggteknik (hög.ing), därefter jobba något år (max två) i Sverige för att sedan flytta utomlands (helst Asien men oxå spanien) och "frodas" som ingenjör men oxå för att jag fullkomligt älskar asiatisk kultur! Allt detta på några år. Den allra största drömmen vore och återbygga infrastrukturen i Uganda (Afrika) Men det är ett oerhört projekt som kräver att enhel del faktorer faller i plats 😁. Men lagom till 40 års krisen ska jag bosätta mig och leva ut i Sverige! :D Ja det låter ju lite "instängt" men linjer är bra och följa :3

Hoseok
7/7/16, 2:11 AM
#3

Vad jag ville göra: Studera till spelprogrammerare.
Vad jag gjorde: Grät.

nadilda
7/7/16, 11:05 AM
#4

Jag ska börjar trean nu efter sommaren så tar studenten om knappt ett år. Två saker är jag i princip helt säker på, jag ska börja plugga direkt och jag ska stanna i Lund. Jag är sjukt taggad på att börja plugga! Just nu lutar det mot antingen civilingenjör inriktning ekosystemteknik eller biologi. Jag tänker vi hemma första året efter jag tagit studenten och sedan hoppas jag på att gå köat klart till en studentbostad. Har en hel del drömresor som jag ska försöka spara ihop till också. Vill bl.a. gärna tågluffa i Europa, resa till Sydafrika och åka på en ridsemester på Island.

silverfiisk
7/7/16, 11:32 AM
#5

Jag tog studenten 10 juni i år, fyra dagar senare flyttade jag till London där jag nu jobbar som au pair. Jag har tänkt vara kvar här ca ett år,  sen ska jag flytta tillbaka till Sverige för att plugga vidare. Jag skulle gärna bosätta mig i London och jobba här efter att ha gått universitet, men det kan nog bli svårt nu i och med brexit.

[Túrwen]
7/8/16, 1:17 AM
#6

Började plugga direkt och nu sitter man här sju år senare och är utbränd med magsår.. Hade nog tyckt att att break skulle varit på sin plats direkt efter kandidaten då jag egentligen tappade lusten för att plugga men gjort är gjort och jag tycker jag tog rätt beslut som började plugga direkt.

Annons:
Neihna
7/10/16, 4:00 PM
#7

Jag började plugga nästan direkt inpå, men hann jobbat lite innan. Fick jobb efter examen och har arbetat, flyttat runt lite och läst någon extrakurs sedan dess. Det viktigaste för mig är att ha ett arbete jag trivs med, en vardag som känns bra. Förhoppningsvis resa lite, för det är något som ännu inte blivit av.

Inaarah
7/10/16, 4:34 PM
#8

Jag tog studenten förra året och började jobba direkt efter. Har under året haft flera deltidsjobb så jag fått prova på lite olika branscher. I januari åkte jag i väg på en backpackingresa några månader i Sydostasien. Sedan tog pengarna slut och jag kom hem för att jobba igen… ;)

På tisdag kommer antagningsbeskedet till universitetet, så då får vi se om jag börjar plugga i höst (statsvetenskap eller juridik). Om inte så blir det nog ännu en långresa. Är sugen på Sydamerika men vill resa mer i Indonesien… Annars lockar även en flytt utomlands - kanske Australien eftersom aussies är världens härligaste folk, eller Frankrike för att plugga upp franskan lite. Vi får se! Det känns som att alla dörrar står öppna vilket är jätteskönt.

makeupbox
7/12/16, 10:02 PM
#9

Kul att höra vad ni hittat på! För mig la sig ångesten idag då jag kom in på programmet jag ville :)

Jojaton
7/12/16, 11:19 PM
#10

Jag tog studenten för fyra år sedan, sedan dess har jag haft fyra jobb (ett sommarjobb, ett som julextra och två deltidsjobb) plus att jag hösten -14 pluggade till makeupartist.

Johanna - Instagram

Jetaime
7/14/16, 12:43 PM
#11

Jag tog aldrig studenten, hoppade av i tvåan, och hade praktik fram till då jag skulle tagit studenten om jag gått kvar. Efter det började jag jobba.

Jazmin1e
7/14/16, 3:30 PM
#12

Jag tog studenten för 2 år sedan. Flyttade till en annan stad och började plugga på universitet direkt samma år.  Ibland är jag avundsjuk på dom som reser och jobbar istället , men för mig känns bäst om blir klar med min utbildning först så slipper komma tillbaka till plugget.

Kadoor
7/14/16, 4:29 PM
#13

Jag börjar sista året på gymnasiet nu till hösten, vilket alltså betyder att jag tar studenten om ungefär ett år! När jag går ur funderar jag på att läsa vidare, och då antingen direkt till hösten nästa år eller att jag jobbar ett år först. Är väldigt skoltrött för tillfället, även om det är sommarlov haha. Men jag ska ta det en dag i taget, just nu vill jag fokusera på att avsluta mina studier på gymnasiet och jobba på att min ångest samt ev. depression ska bli bättre. 
Funderar lite på att gå djursjukvård eller etologi & djurskydd på SLU! Båda verkar väldigt roligt och jag vill ju jobba med djur i framtiden. :) var även lite inne på djurskyddsinspektör, så det kanske bli något åt det hållet istället.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Upp till toppen
Annons: