Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3523 ggr
elsa02
7/6/16, 10:51 PM

cykelhjälm och den dumma åldersgränsen

Hej! Jag är 14 år och jag och mina föräldrar har haft flera snack med det här med cykelhjälm….Jag vill inte ha cykelhjälm, mina föräldrar säger att jag måste. Vilket jag faktiskt förstår för att de är rädda om mig ofc. Men de har de för de allraaaa första det inte själv, vilket visar att de inte är bra förebilder. I dagens samhälle är det också "fånigt" med cykelhjälm, vem fan vill vara fånig? 

Sedan när jag och mina föräldrar har "tjafsat" om detta har de sagt: "du har cykelhjälm tills du är 15". Som att de skulle spela någon roll om jag är 14 OCH ETT HALVT ÅR. Så…. (ta detta med en nypa salt) om jag är 15 år och ramlar, kanske skadas rejält, kanske DÖR, då var jag ändå 15. Det spelar ingen roll, hon fick cykla utan hjälm, det är godkänt enligt våran lag. Mina föräldrar tycker det är okej, (många av mina kompisars föräldrar säger också likadant). Hahahahah fattar ni? Varför är det åldersgräns?

Det sista jag vill säga/fråga: vad ska man göra åt detta? Ska jag ta på mig cykelhjälm om vara "fånigaste av de fåniga?" Eller ska helt enkelt de "coola" ta på sig hjälm och visa att man kan vara "cool" ändå? JAAA! Och här behövs föräldrarna, och att man kanske ändrar åldersgränsen? 

Detta kanske är ett litet problem i alla stora problem som finns idag, men det är ändå viktigt, superviktigt. Vet inte om jag var överdriven i det jag skrev, men skrev bara ner det jag tycker och tänkte.

Annons:
IaMiaMaria
7/6/16, 10:57 PM
#1

Jag använder alltid cykelhjälm. Jag ser hellre "fånig" (enligt dig) ut medans jag cyklar än att en dag sitta i rullstol pga svåra hjärnskador efter att jag cyklat omkull eller krockat med en bil.

Det är lag på att ha cykelhjälm tills man är 15, sen anses man förnuftig nog för att kunna förstå varför man ska ha den på.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Agafia
7/6/16, 10:58 PM
#2

Är man rädd om sig själv är cykelhjälm naturligt , att riskera en livslång Hjärn - skada är inte så coolt .

elsa02
7/6/16, 11:18 PM
#3

#1 #2 jag tror faktiskt att ni är äldre och kanske inte är i min situation eller alla andra tonåringars. För påriktigt så får man fler vänner utan cykelhjälm än med. Och även fast ni säger att man inte ska bry sig om andra och ha hjälm ändå, för att en livslång hjärnskada inte är så cool, så är det heller inte kul att behöva skämmas eller bli stämplad som "fånig". Därför tycker jag att åldersgränsen ska vara högre. OCH att föräldrar ska vara bättre förebilder. (En livslång hjärnskada är absolut inget att skämta om, hoppas ni förstår vad jag menar!!)

Vi  tonåringar är faktiskt framtiden, vi måste också lära våra barn sedan vad som är rätt och fel.  Jag menar inte att alla föräldrar ska säga "sätt på dig hjälmen", för tro mig, de kastar av sig den, de slänger iväg den. Hahahah många gör det. Föräldrarna måste se till att den sitter på, och verkligen visa att man ska ha den på, att ALLA ska det, så det blir lika för alla. Så funkar samhället tyvärr, tro mig.

Frida B
7/6/16, 11:30 PM
#4

Nu är jag inte medlem här men svarar ändå. 

Om du försöker få lite perspektiv på det hela. Om detä r så lätt att bli "cool", att det bara gäller att ta av sig cykelhjälmen… Då skulle nog alla tonåringar åka runt utan cykeljhälm.

Men! Hur cool är man när man ligger där med skallskador på sjukhuset när man ramlat? Min mamma ramlade med cykeln för inte så länge sedan, och slog i huvudet. Hade inte hon haft hjälm… Fy, vill inte ens tänka på det. Min egen mamma. 

Ha på hjälmen, du kommer tacka dig själv om några år. Jag är 19 år, går i skogen hellre än att dricka på krogen, har idag gått runt i linne, otvättat hår och hundförarbyxor i affären. Jag har cykelhjälm (de flesta ggr) när jag cyklar, jag snäser åt folk på stan som röker för det är inte coolt att röka. Jag är den jag är. Var den du är, så blir livet så mycket lättare.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Inkanyezi
7/6/16, 11:55 PM
#5

Om någon dissar dig för att du bär cykelhjälm, är ju den personen inte mycket att ha till "vän". Jag har nästan alltid hjälm på mig när jag cyklar, eftersom jag vet att man kan råka illa ut och jag har cyklat omkull några gånger, till och med en gång krockat med en bil. Det händer också rätt ofta här i Stockholmstrafiken att bilister kör alldeles för nära, så att det faktiskt finns stor risk för en olycka.

Men jag är ju sjuttio år numera, så jag behöver inte fundera på om jag är cool, jag vet det ju sedan många många år. Och ingen har anmärkt på att jag bär hjälm när jag cyklar eller tittat snett för det.

Om man har något i huvet att vara rädd om är hjälm en ganska enkel försiktighetsåtgärd för att ha det kvar.

Hoseok
7/7/16, 2:10 AM
#6

#3
" För påriktigt så får man fler vänner utan cykelhjälm än med." Det låter ju hur konstigt som helst att bli vän med folk baserat på om de har cykelhjälm eller inte. Vad är det för folk du omringat dig med, egentligen? 😎

Annons:
Prenova
7/7/16, 9:54 AM
#7

Jag förstår precis hur du menar! Är nu snart 17, men när jag gick i högstadiet var det ett himla tjafs om huruvida man skulle använda sin hjälm eller inte. De som inte ville bråka med föräldrarna tog helt enkelt på sig sin hjälm och tog sen av den igen när de var utom synhåll. Jag själv slutade använda hjälm ett tag innan jag slutade 7:an, något mina föräldrar sagt var okej. Jag antar att gränsen för att inte behöva bära cykelhjälm är 15 för att det är i den åldern som de flesta är kloka nog att kunna förutse olika faror i trafiken och därmed kan undvika dessa. Man behöver ju dock inte vara just 15 för att klara av detta, alla "mognar" ju olika fort! Jag tycker inte att man ska cykla utan hjälm utan sina föräldrars tillåtelse, och om de nu vägrar ge sig med att du måste vänta tills du är 15 så kan du ju trösta dig med att det bara är ett halvår kvar, vilket faktiskt inte är så lång tid!

NordicSunset
7/7/16, 10:31 AM
#8

Att detta på riktigt ska vara ett problem…?! Ta på dig cykelhjälmen bara. Vad är bättre, att inte ha på sig hjälm, ramla av cykeln, slå i huvudet någonstans och få en hjärnskada som varar hela livet eller att inte få det tack vare hjälmen? Förstår du, och alla andra som inte använder hjälm, att det finns en anledning till varför hjälmar faktiskt excisterar? Förstår att du tycker att det är ett problem, men lösningen är enkel - sätt på dig hjälmen och bry dig inte om de som kallar dig fånig. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
silverfiisk
7/7/16, 11:36 AM
#9

Om det är så hemskt att använda en hjälm så råder jag dig att ställa undan cykeln och promenera istället.

Ugglemor.
7/7/16, 12:23 PM
#10

Usch, cykelhjälm borde vara obligatoriskt oavsett ålder.

veggie4every1
7/7/16, 1:37 PM
#11

Cykelhjälm bör vara obligatoriskt i alla åldrar, precis som säkerhetsbältet i bil är obligatoriskt i alla åldrar. Lagen anser inte att man själv ska veta bättre själv efter 15 år när det gäller bilbältet och bör inte göra det när det gäller säkerhetsutrustning för cykel heller. Uppenbarligen vet alla inte heller bättre efter 15 år eftersom väldigt många vuxna cyklar utan hjälm.

Det behövs en obligatorisk lag som gäller alla, allt annat säger att det inte är en lag som behöver tas på allvar. Ena dagen måste man ha hjälm enligt lag, nästa dag när man fyllt 15 år behövs det plötsligt inte enligt lag.

Men jag kan förstås bara råda dig att ändå använda din cykelhjälm, både nu och efter du fyllt 15 år. Jag förstår dock problemet med att ha hjälm när det anses coolt att inte ha det och det är starkt att gå emot det trycket 🤗

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Accalia
7/7/16, 2:47 PM
#12

Jag slutade använda hjälm när jag gick i 6an tror jag ca, och jag förstår att det inte är så coolt att cykla med hjälp, de är ju inte de vackraste dekorationen man kan ha på sig, men de e då bra mycket bättre att se lite fånig ut än att få en skada, som alla andra säger. Nu är jag 15 och får lov att cykla utan hjälm, men om dina föräldrar tvingar dig att ha hjälm eller va man ska säga så kan du köpa en sån som man brukar ha när man åker skridskor? Men anledningen till att man har den åldersgränsen är för att hjärnan inte utvecklats tillräckligt mycket för att förstå allt som händer omkring en, man är helt enkelt inte "mogen" för att cykla utan. Har jag för mig :)

elsa02
7/7/16, 4:30 PM
#13

#6 Självklart är det väl olika i olika samhällen och där man bor. Jag bor inte i en storstad och om man har hjälm anses man helt enkelt inte som "cool". Man ses väl helt enkelt som cool om man bryter mot en lag eller vågar trotsa livet. Det kanske går över när man kommer till gymnasiet men tycker att det är tråkigt just nu :-(

Annons:
elsa02
7/7/16, 4:31 PM
#14

#9 hahah kul att springa efter alla kompisar som cyklar.

elsa02
7/7/16, 4:34 PM
#15

#12 hahah har en sådan, men tycker inte den är särskilt fin för har så litet huvud att jag mst ha en ratt bakom så att man gör den mindre. Ännu mer pinsamt.

ElsaN.01
7/7/16, 6:02 PM
#16

Jag är fjorton, fyller femton senare i år. Att jag skulle ha cykelhjälm har det aldrig varit någon fråga om - huvudet är något jag bara har ett utav och det går inte att byta ut. Fine, det är ju inte särskilt snyggt men jag ska ju faktiskt bara ha hjälmen när jag cyklar och då är jag mycket hellre säker än "snygg". Jag planerar att fortsätta cykla med hjälm även efter att jag fyllt femton och har övertygat mina föräldrar att vara bra förebilder och ha hjälm de med. Och nu är det väl ändå inte så att man blir mobbad/utfryst för att man har cykelhjälm på sig? Jag vet aldrig att jag fått någon kommentar även om många av mina vänner aldrig själva skulle sätta på sig en hjälm. Om jag nu, mot all förmodan, skulle få en kommentar pga. hjälmen skulle jag helt enkelt svara något i stil med "Ja, jag har hjälm för till skillnad från dig har jag något i huvudet att vara rädd om" vilket enligt mina erfarenheter brukar få tyst på dem. Dessutom, om dina vänner nu väljer bort dig för att du cyklar med cyklehjälm kan jag lova dig att de aldrig varit dina vänner och då är det lika bra att de visar det nu.

Wowy
7/7/16, 7:08 PM
#17

Jag är femton och har alltid haft cykelhjälm. Tycker att den är jättefin.🙂 Håller med #10.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

elsa02
7/7/16, 10:35 PM
#18

#16 Tack så mke, det känns bättre nu. Mina föräldrar har väl inte fattat det där med att vara en förebild när det gäller att ha hjälm vilket suger. 

Har aldrig fått någon kommentar om att jag har hjälm, men blickar och att man känner sig utstött. Men de är inte mina närmsta vänner, för nästan alla mina vänner har hjälm vilket ingen av oss tyvärr vill. Men det som är tråkigt är att jag vill umgås med de andra också som inte har hjälm, men de känns inte som de vill. Hahah låter så fånigt när jag skriver detta, allt beror ju inte på hjälmen, kanske andra saker också (som att ha kille osv).

elsa02
7/7/16, 10:37 PM
#19

Men om man cyklar med hjälm med de "coola" skäms dem typ.

Accalia
7/8/16, 1:09 AM
#20

Nog lika bra att bara lida igenom det i ett halvår, om något år kommer du nog tänka varför du ens tänkte på det så mycket

Annons:
Namiko
7/8/16, 9:41 AM
#21

#18 Folk som bryr sig mer om vad jag har på huvudet när jag cyklar än vem jag är som person är inte den sorts vänner jag skulle vilja ha. När jag gick i högstadiet var det ingen som brydde sig om man hade hjälm eller inte. Det var inte coolt att cykla utan och det var inte fånigt att cykla med. Jag var redan över 15 när lagen kom men min skola hade krav på cykelhjälm tills någon gång i mellanstadiet. Vissa fortsatte använda hjälm även efter det, andra inte. Det var ingen som brydde sig. Eftersom ingen sagt något till dig så kan det lika gärna handla om något du fått för dig eftersom du själv ser det som töntigt, det betyder inte att andra tycker och tänker likadant.

Du är 14, tiden går fort. Innan du vet ordet av är du 15 och kan göra som du vill. Tills dess kan du gott och väl ta på dig hjälmen eller skippa cykeln.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[rumelle]
7/8/16, 11:31 AM
#22

Ett halvår till måste du ha hjälm. Sen har du hela resten av livet på dig att cykla omkull och slå i huvudet. Så att du inte får göra det på ett halvår är ju faktiskt inte så lång tid.

Corgitok
7/8/16, 11:55 AM
#23

Vadå fånigt? Fånigt att bry sig om sitt liv? Jag har inte alltid cykelhjälm men det beror absolut inte på att andra tycker jag är fånig? Min cykelhjälm tappade jag bort, men sen fick jag en ny som jag använder. Du tror aldrig att det händer förrän det verkligen gör det.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[Devya]
7/8/16, 2:27 PM
#24

Det här är ju ett knasigt sätt att tänka. Det är som att säga: Alla coola människor kör bil utan bilbälte, det vet ju alla! Bryta mot lagen är sååå coolt. Det är så värt det även om jag får en hjärnskada och dreglar! 

Suck… Det här är bara så dumt. Varför en  sådan fixering på vad som är coolt eller ej? Säkerhet är alltid den bästa vägen att gå. Tro mig, det är inte coolt alls att få en hjärnskada och sitta och dregla i en rullstol. Då om något är det nog svårare att få vänner.

Det gör mig förtvivlad att höra hur folk resonerar…Tragiskt. =(

Aleya
7/8/16, 3:00 PM
#25

Var som du då jag var 15. Ingen hjälm. Sen började jag jobba på neurorehab = folk med hjärnskador som ska rehabiliteras. Då blev jag inte så stursk längre. Jag cyklar aldrig utan hjälm. För det finns dom som faktiskt dör av sina hjärnskador. Har hellre livet i behåll. Så använd hjärnan och var smart. Vill man vara "cool" och eventuellt inte klara livet är det upp till dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Lindis123]
7/8/16, 3:50 PM
#26

Jag använder oftast cykelhjälm,ibland glömmer jag eller hittar den inte. Jag vet att man känner sig fånig med cykelhjälm ibland men så är det bara. När jag var typ 8-9 år så hade min kompis varit hos mig och hon skulle cykla hem,sen efter typ 15 min så kom hon tillbaka till vårat hus och grät,för hon hade ramlat med cykeln(hon hade hjälm). Hon hade svimmat och sen kom hon inte ihåg någonting,hon frågade hela tiden vad det var för dag och vad våran lärare hette och sånt.Hennas mamma hämtade henne och de åkte till sjukhuset,hon hade hjärnskakning och läkaren sade att hon kunde ha dött om hon inte använt hjälm. Kanske en bra orsak att ha hjälm på huvet?

[Outlawly]
7/9/16, 11:11 AM
#27

Alltså det låter så korkat haha. Som att inte ha reflex för att det inte är coolt. Men tänk också på att det finns fler i trafiken än du att ta hänsyn till. Som att reflex är det bästa du kan ha på dig tycker vi bilister för då ser vi i tid att någon är där. Eller vi känner oss också trygga i trafiken när vi ser att andra som vistas i trafiken har rätt skydd för att inte råka ut för svåra olyckor. Man borde ha hjälm oavsett ålder, även alla på hoover boards (jag har inte sett en enda som haft skydd på sig)

Annons:
Corgitok
7/9/16, 11:20 AM
#28

Polisen kan förresten ta dig och ge dig böter. Hjälmar finns inte för att man ska ta av sig det. Vet du ens hur många liv som räddats på grund av hjälmen?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[unicarl]
7/9/16, 7:48 PM
#29

Är 14 jag med. Jag har aldrig känt att jag skulle vilja sluta med cykelhjälm. Det känns bara idiotiskt och som om man tar en onödig risk. För ärligt talat hur bra till vän är en person om de slutar vara med dig bara för att du använder cykelhjälm. Inte så mycket till vän eller hur? Här där jag bor är det vara dom med dåligt självförtroende som inte har cykelhjälm. Som tror att de blir coolare bara för att de cyklar utan men i själva verket bara riskerar permanenta skador medan vi som använder kommer att vara fult fungerande i framtiden. Såklart så behöver ju detta inte hända och det kan hända oss som använder cykelhjälm också men jag tror du förstår principen. Hoppas det löser sig. Ta hand om dig och ditt huvud nu!

tötenöten
7/9/16, 9:59 PM
#30

Jag känner att ditt problem är att du inte riktigt vill att andra ska tycka att du är lame för att du har cykelhjälm.

En viktig sak då är att du visar att det är ditt eget val att du har hjälm. Visa att du anser att det bara är dumt att riskera livet för att "vara lite coolare". Bär hjälmen med självförtroende så kommer ingen ens bry sig om du har hjälm eller inte.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

kae
7/9/16, 10:23 PM
#31

Jag använder varken cykelhjälm eller reflex, för jag tycker att det ser fult ut. Om nu någon vill kalla mig dum och anser att jag vill dö på grund av det, go ahead. Men jag trivs inte i det, helt enkelt.

oh-la
7/9/16, 10:51 PM
#32

#31, trist för oss andra trafikanter som kan råka illa ut och ha ihjäl dig i värsta fall för att du inte vill ha reflex eller hjälm. Vet inte hur många gånger jag fått ställa mig på bromsen för att folk inte har reflex. Om andra vill dö i trafiken är det deras grej, men låt inte mig behöva leva med att ha haft ihjäl en annan människa…

Honestyisdead
7/10/16, 4:36 AM
#33

Kände också att hjälm var pinsamt att använda i högstadiet. Fram till den dagen en klasskamrat blev överkörd av en smita.  Det som räddade hennes liv var hjälmen. Den gick sönder istället för hennes skalle.

Efter det fanns inget alternativ. Borde vara lag på att alla som cyklar ska ha hjälm. Oavsett ålder.

Fridaaaa
7/10/16, 12:49 PM
#34

Viktigt att ha cykelhjälm!
Jag har ingen kan jag erkänna men är något jag ska införskaffa sen. Slarvat med det allt för länge.

Livförsäkring!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[RC1393]
7/11/16, 11:02 AM
#35

Jag som numera kör bil förundras över alla dessa rent ut sagt idiotiska personer (vuxna som barn) som cyklar utan hjälm, särskilt när de ska ha så bråttom över vägen. Jag har faktiskt 1 sekunds reaktionstid och på den tiden kan jag hinna köra på er, jag vill inte ha era liv på mitt samvete för att ni inte hade hjälm! 

Jag har alltid haft hjälm, förutom en tid i sjuan när jag var "för cool" (=för dum) för hjälm, men sen har jag alltid haft den. Är man en cykelgangster så spelar det väl ingen roll om man har hjälm på huvudet. Fyller snart 19 år så det var inte så länge sedan jag var i din situation.

[Littlepig]
7/11/16, 11:51 AM
#36

Jag har alltid haft cykelhjälm och förespråkat det. Tills början av sjuan. Jag kom till första skoldagen med cykelhjälm men märkte snabbt att det var ute. Alltså är man töntig i dagens samhälle om man använder cykelhjälm. Allt fler kompisar slutade med det. Till slut var det bara jag kvar och jag kände mig urtöntig. Började smyga av mig hjälmen. Pratade med mamma och pappa om jag fick skippa hjälmen men de sa blankt nej, och eftersom jag inte ville vara töntig åkte jag hemifrån med hjälm men tog av den efter halva vägen. På vägen hem tog jag aldrig på mig den efter skolan utan la den i cykelkorgen. Mina föräldrar såg det och de bad mig ta på den, men jag gjorde aldrig som de sa. Till slut när de förstod att jag verkligen inte ville ha den diskuterade de det igen och nu får jag cykla utan hjälm. Är 14.

[Littlepig]
7/11/16, 11:52 AM
#37

Ja. Jag vet riskerna. Och jag kommer börja använda hjälm igen. Men vill inte bli ännu mer mobbad.

Fridaaaa
7/11/16, 3:37 PM
#38

#37 Man ska inte strunta i säkerheten pga idioter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Agafia
7/11/16, 9:55 PM
#39

det är inte du som är töntig , de som mobbar dig är riktiga töntar , rädda och osäkra .

[Outlawly]
7/12/16, 9:31 AM
#40

Jag tycker att ni kan ta upp detta med någon lärare på er skola. Så kan det kanske igen gå igenom hur viktigt det är att ha hjälm.

Jag tror bara att vi hade det när jag gick i 3an eller 4an.

Be läraren ta upp att det inte bara är farligt för en själv utan för andra också, och be dem visa att denna människan körde på en utan hjälm och cyklisten dog. En annan som blivit rullstolsbunden eller så. Köra lite skrämseltaktik på dina klass"kamrater".

Du kanske cyklar jättebra och har koll på det DU gör. Men dina medtrafikanter kanske inte alls har den kollen på sig själva och dig.
Ha då hjälm för att skydda dig från idioter i trafiken. 😟

elsa02
7/18/16, 10:05 PM
#41

Förlåt för att jag inte har hängt med här i kommentarerna på ett tag, men tack för alla svar!

#40 Detta har vi pratat om på skolan, men det blir på något sätt ändå coolt att utsätta sig för något farligt. "Gangsta", eller att man lever för dagen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: