Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3132 ggr
[elle000]
7/11/16, 10:29 AM

Mask? Vågar inte berätta

Hej. Jag tror att jag har fått springmask. Min mage brukar bubbla ganska mycket och det 2 senaste dagarna ser jag typ äckliga vita trådar i avföringen. Har verkligen panik. Vågar inte berätta för mina föräldrar. Det känns jobbigt och äckligt. Sedan känns det underligt för att vi pratade om att en släckning som är 8 år hade haft springmask dagen då jag såg det vita. 

Det känns så sjukt äckligt att gå på toa nu. Läste att man kan ta tabletter som dödar de men att de gör avföringen röd. Blir så sjukt äcklad. Är det mask? Hur ska jag säga det?

Annons:
[Lollo 97]
7/11/16, 10:39 AM
#1

Låter som mask. Men är helt ofarligt. Men tycker du ska berätta för dina föräldrar så du kan få medicinering för det. Eftersom det kan bli väldig klåda och de förökar sig.

https://www.apotekhjartat.se/produkter/mage-tarm/springmask/?gclid=CO3o2oGB680CFVXNGwodWfsDyw#

OlgaMaria
7/11/16, 10:48 AM
#2

Det är väldigt enkelt att behandla med Vanquin-tabletter som finns receptfritt på apoteket. Och jag råder dig att behandla genast! Kan bli väldigt mycket jobbigare för var dag som går annars. Och du behöver berätta för det är viktigt att tvätta alla sängkläder och hålla hög hygien i hemmet så inte fler behöver bli smittade. Det är väldigt smittsamt med springmask. Men viktigast nu är att du får behandling snabbt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Urhasten
7/11/16, 10:56 AM
#3

Nu vet jag inte hur tonen lät när ni pratade om er släkting som hade mask, men uppenbarligen inget lugnande om det skulle hända någon av er med tanke på hur du reagerar nu - inte vågar berätta. Det är lite som många andra saker: man ska inte behöva skämmas eller inte våga ta hjälp av varandra. Speciellt inte när det är såna här saker som man verkligen vill ha förståelse och "tröst" hos sina föräldrar/vänner/nära personer. 

Jag tycker förstås att du ska berätta, men om du verkligen får ångest av det så finns det att köpa och behandla själv som några nämnde ovan. Slappna av och lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Devya]
7/11/16, 11:14 AM
#4

Hmm, av det du skriver så är det svårt att säga om du har mask eller ej. Ta fast en genomskinlig tejpbit och lägg det mot din analöppning för att se om något fastnar. Gör det då det kliar som mest.

Hoseok
7/11/16, 12:31 PM
#5

Jag har haft mask fleera gånger. Vande mig efter ett tag. Försök att inte få panik, det är ofarligt. Jag förstår att det är äckligt men Många får mask i magen, du är inte ensam om det.

[elle000]
7/11/16, 4:37 PM
#6

Såg en mask tydligt i morse men nu ser jag inga fler.  ? Gått på toa 2 gånger och ser inga :o

Annons:
OlgaMaria
7/11/16, 4:55 PM
#7

#6 Jag kan typ garantera att du inte blivit av med dem. De håller framför allt till längs tarmväggarna så de behöver inte komma ut med bajset. Och de är aktiva på natten - vilket kan förklara varför du såg i morse men inte nu. Skynda dig att skaffa Vanquin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[elle000]
7/11/16, 5:01 PM
#8

#7 Kan jag vänta till imorgon? Är hos min pappa nu och vill ta detta med mamma och vi träffas inte för än imorgon. Är det farligt om jag väntar? 😭

[Lollo 97]
7/11/16, 5:21 PM
#9

#8 Du kan nog vänta till imorgon, men råder dig att ta upp det imorgon eftersom det smittar :) Inget farligt som sagt, men väldigt smittsamt.

[elle000]
7/11/16, 5:22 PM
#10

Okej tack. På vilket sätt smittar det?

OlgaMaria
7/11/16, 5:29 PM
#11

#9 maskarna lägger ägg som kan hamna i underkläder och sängkläder och de kan sedan yra runt. Man kan t ex andas in dem och eller få dem på händerna när man byter sängkläder och sedan röra med händerna nära munnen. Smittar ju lättast mellan barn som oftare stoppar händerna i munnen. När man behandlar springmask ska man tvätta alla sängkläder och kläder man använt. Jag tycker verkligen du ska berätta för din pappa, ifall de också smittas är det ju bra om de förstår vad det är fort. Det är inte farligt på något sätt att ha springmask men det är ju väldigt obehagligt att ha det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[elle000]
7/11/16, 5:34 PM
#12

okej…

[Lollo 97]
7/11/16, 6:17 PM
#13

#11 Antar att du syftade på mig :)

Är väl medveten om det, och tycker också h'n borde berätta för sin pappa. Men tänkte att om hon verkligen inte ville ta det med sin pappa i första hand så kunde h'n vänta tills imorgon.

Annons:
OlgaMaria
7/11/16, 6:54 PM
#14

#13 Ja nej jag syftade inte på dig. Skulle ha skrivit #8 :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sagolikt
7/11/16, 8:58 PM
#15

När jag var ung var jag också rädd för att berätta saker för mina föräldrar. Numera blir jag så ledsen när barn eller ungdomar som inte vågar anförtro sina föräldrar viktiga saker. Jag är rätt säker på att ingen förälder vill att deras barn ska må dåligt över något eller gå runt med springmask för att de inte vågar berätta. Om dina föräldrar bemöter dig på ett sätt som gör att du tvekar inför att berätta något (t ex om de suckar eller verkar tycka att något är jobbigt) så säg ifrån! De måste tänka på hur de uttrycker sig så att du kan berätta saker utan att vara rädd för konsekvenserna. Det kommer att komma fler saker i ditt liv som du behöver prata med någon om.

Corgitok
7/11/16, 10:04 PM
#16

Jag hade det när jag var mindre. Jag ska dock till mamma. Det är inget farligt, hon förstår. Din mamma är din bästa vän trotsat hon inte är den du berättar allt för!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: