Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 1216 ggr
[elle000]
7/11/16, 4:59 PM

Köpa topp?

Jag är 12 år och ska börja 6an nu. Nästan alla i min klass har topp och vissa har bh. Deras bröst har börjat växa och blivit ganska stora. Mina är typ minst av allas. Fast de har börjat växa lite tycker jag. 

Brukar alltid under tröjan ha på mig ett linne men vill istället ha topp. Har stått och fingrat på några i affären men mamma verkar inte tro att jag vill ha någon. Hur ska jag säga till mamma att jag vill börja med topp? Man ska ju ha det för att brösten börjat växa. Känns jobbigt att bara säga till henne "Kan du köpa en topp till mig?". Känns som att hon kommer att gå in på de med puberteten och de tycker jag är fett akward att prata om med mamma.

Annons:
Fridaaaa
7/11/16, 5:05 PM
#1

Helt naturligt egentligen att tala med sin mamma om, tycker jag.
Sedan beror det såklart på hur bra kontakt man har osv. Min mamma har jag alltid kunnat diskutera sånt och även nu som vuxen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[134643]
7/11/16, 5:19 PM
#2

Jag förstår att det känns pinsamt, jag och min mamma har/hade inte heller en sån relation där det kändes okej att prata om. Men jag gjorde det helt enkelt ändå. Det är bättre att lida en liten stund för att sen få den där toppen än att sitta och tänka på det. Hon förstår säkert :)

Bunn
7/11/16, 6:00 PM
#3

Topp är inget måste, brösten kommer att växa iallafall 👍 Förstår att det kan kännas jobbigt/pinsamt att ta upp det med en förälder, men känner du att du gärna vill ha en så kanske du kan köpa en själv (om du har vecko-/månadspeng eller dylikt?). Annars ser jag ingen annan möjlighet än att prata med din förälder, skriva en lapp eller att skicka ett sms. Lycka till!

vendelay
7/11/16, 8:36 PM
#4

Jag har inte heller riktigt kunnat prata om "sånt" med mina föräldrar, jag gjorde helt enkelt så att jag köpte min första topp (och senare min första bh) för egna pengar (månadspeng) så slapp jag prata om det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Hoseok
7/12/16, 5:40 AM
#5

_"Man ska ju ha det för att brösten börjat växa. "
_Nej nej och nej. Det är inte så det funkar alls, oroa dig inte för det. 

Vill du ha topp för att alla i din klass har det, eller för att du själv faktiskt känner att du behöver? Det kan vara förståeligt att vilja ha topp om man behöver stöd när man t.ex. har gympa eller rör på sig mycket, men fundera på det så du inte köper saker bara för att andra har det (Om du inte själv vill ha det).

Du säger att du tittat på toppar i butiker när din mamma varit där. Testa att fråga rätt ut "Kan jag köpa denna?". Jag tror inte hon kommer reagera så konstigt på det, men du känner ju din mor bäst. 

Lycka till!

tiger tok
7/12/16, 8:24 AM
#6

Annars kan du ju bara skicka ett sms med typ "kan du köpa en topp på väg hem från jobbet,tack"eller dyl! Men det enklaste är nog att bara säga det!

Annons:
Gambino19
7/25/16, 11:40 AM
#7

när jag var kanske 11 så fick jag min första bh eftersom jag har en storasyster som man alltid kan få något av eller låna kläder så jag fick någon bh av henne sen har jag kusiner som gett mig kläder och bhar de inte använder. Men de lättaste är att bara säga ''mamma?kan du gå in på ngn affär och köpa en topp till mig?'' hon kommer förstå

bonnierat
8/6/16, 7:20 PM
#8

Du kan annars gå till affären och köpa en topp utan att din mamma är med. Om du får veckopeng/månadspeng!

Accalia
8/7/16, 1:15 AM
#9

Sms funkar bra, eller bara hålla fram den och fråga om du kan köpa den, så slipper du liksom dra upp det så mycket utan kan bara köpa den

Upp till toppen
Annons: