Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 2238 ggr
[Stockholmsbruden]
7/11/16, 8:12 PM

Tjockis eller smalis

Vad är värst? Att bli kallad "vad tjock du är" eller "vad smal du är"

Annons:
Codswallop
7/11/16, 8:16 PM
#1

Båda är lika illa om man är osäker på sin kropp.

Scorpio97
7/11/16, 8:19 PM
#2

Tog "Vad tjock du är" bara för att den var överst, egentligen jag tycker båda är lika illa. Vore bra med ett neutralt svarsalternativ. 

Man kan ha komplex, vara osäker över sin kropp och må dåligt oavsett om man upplever att man är för smal eller för tjock, och jag tvivlar på att det är någon skillnad i hur man upplever kommentaren "Vad tjock/smal du är!" då. Sen beror det såklart på hur det sägs osv. Men enligt mig är kommentarerna lika illa, ingen är värre än den andre.


//Jessie

fem-två
7/11/16, 8:25 PM
#3

Nog olika för olika personer men för mig var det mycket värre när jag var riktigt fet och folk påpekade det. Sen gick jag ner i vikt och alla sa "vad smal du blivit" Då kände jag mig bara glad och stolt. För jag känner mig mycket snyggare själv som smal än när jag vägde 30 kg mer.

vendelay
7/11/16, 8:34 PM
#4

Har blivit kallad båda under olika perioder av mitt liv och båda har gjort lika ont.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

IngaTrnqvist
7/11/16, 8:40 PM
#5

Båda är precis lika illa. Skillnaden är väl att en del kan mena det som en komplimang att man ser smal ut, men för en som har haft ätstörningar och varit underviktig i hela sitt liv tar det väldigt hårt, även om det inte var menat illa.

CaptainBunchie
7/11/16, 9:01 PM
#6

Jag valde 'Vad tjock du är', endast av den anledningen av att jag aldrig har varit smal och därmed inte kunnat sätta mig in i situationen. Så för mig är det värre. Däremot är det lika illa som tidigare kommentarer säger, beroende på ätstörningar/sjukdomar och hur man ser sig själv och samhället.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[Stockholmsbruden]
7/11/16, 9:09 PM
#7

Intressanta svar! Jag känner själv en person som ständigt blir kallad "smalis" eller " äter du inget " eller "du är bara skinn och ben" trots att hen försöker gå upp i vikt. En dag sa hen ifrån: Person 1 (överviktig) : Men jisses vad du är smal, äter du ingenting eller??! Person 2(den smala) : säg inte så, du skulle väl inte villja att jag skulle kalla dig för överviktig? Då blir person 1 galen och person 2får en massa skit för detta, för det är ju självklart att man INTE kallar någon för tjockis. Vad tycker ni? Borde det vara såhär?

Codswallop
7/11/16, 9:15 PM
#8

Det är sjukt. Jag har varit väldigt stor, vägde som mest över 160kg. Det som "väckte mig" var att en vän till mig, som alltid varit väldigt smal, nästan lyckades ta sitt liv för att hen inte trivdes med sin kropp. Samhället har tryckt i oss att vi blir lyckliga som smala - därför kan man i princip säga vad man vill åt smala eftersom de inte har något att vara olyckliga över. Typ. Skriver så luddigt, men hoppas att ni förstår.

Scorpio97
7/11/16, 9:25 PM
#9

Jag tycker att det borde vara självklart att man inte säger "smalis"/"äter du ingenting?"/"vad smal du är" till en person som är smal/underviktig, och lika självklart att man inte säger "tjockis"/"ska du verkligen äta det där?"/"vad tjock du är" till en tjock/överviktig person. En person som är under- eller överviktig är förmodligen medveten om det själv och sånna kommentarer gör det förmodligen inte bättre.

Sen kan man ju vara orolig om man anser/tror att det börjar bli hälsofarligt för en kompis eller liknande, men då finns det bättre sätt att ta upp det. 

Enligt mig borde det alltså inte vara någon skillnad, även om jag också har märkt att det är det idag. Min kusin har alltid varit underviktig och jag har alltid varit överviktig, och båda har försökt lika mycket att nå normalvikt. Jag har aldrig fått en kommentar om det (förutom på skämt av vänner och familj, men det tar jag inte illa upp av och det vet dom) men folk verkar tycka att dom har all rätt i världen att påpeka att hon är liten/smal, att hon borde äta mer och till och med komma med olika diet-tips som kan hjälpa henne gå upp i vikt. Och jag vet att det sårar henne och får henne att må lika dåligt som om någon främmande/bekant hade sagt det motsatta till mig med samma tonfall. 

Så enligt mig borde det inte vara någon skillnad


//Jessie

Corgitok
7/11/16, 10:00 PM
#10

Borde vara båda som är värst men tyvärr är det bra att vara smal och dåligt att vara tjock. Att ha lite mer kött är fult enligt normen tyvärr, så jag tog första. Båda ska vara bra egentligen dock enligt mig för jag tycker inte att någon kroppsform ska vara sämre än en annan.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[Túrwen]
7/12/16, 12:13 AM
#11

Det är lika illa att säga båda men jag hade personligen tagit mer illa upp om någon sagt att jag är tjock än om jag är för smal. Tycker att folk tar sig för mycket frihet att kommentera andras kroppar och matvanor och liknande.. tycker bara att man kan låta människor vara istället.

Accalia
7/12/16, 1:21 AM
#12

Aldrig kul att få kommentarer om sin kropp när man är osäker på den men i dagens samhälle är det något positivt att va smal och negativt med att va tjock. Beror också på vad för ton personen använder när den lägger kommentaren

Hoseok
7/12/16, 5:34 AM
#13

Varför finns det inget alternativ för om man inte tycker något är värre än det andra? Lite tråkig att man Måste välja en trots att man kanske inte tycker något av det om man vill läsa kommentarerna.

Annons:
[Stockholmsbruden]
7/12/16, 11:34 AM
#14

#13 Jag gjorde ett sådant alterbativ men det kom inte med och jag kan inte ändra nu i efterhand. Gjorde ett mellanrum eller retur och tänkte det somen blank röst men det kom inte med.

[Natale123]
7/15/16, 8:41 PM
#15

Eftersom jag inte har någon erfarenhet om att vara underviktig å må dåligt för det så borde jag egentligen inte säga något men jag har länge funderat på detta så om någon har något att tillägga elr säga till om så får ni gärna göra det men ville bara säga att detta kan vara lite triggervarning: När jag var mindre blev jag mobbad och kallad tjockis, fetto osv. och jag mådde väldigt dåligt över det. Hade typ bara en kompis också så jag var mest för mig själv. Det ända jag ville var att bli smal för att det är så samhället vill att man ska vara, det är de många hetsar över och det är typ alla mål. Som smal tkr jag isf man ska vara stolt och inte klaga när många skulle kunna döda för att bli smal. Aldrig har det väl varit fint med att vara stor eller att det skulle vara någons mål. öberallt ser man reklam om hur man går NER i vikt men inte UPP. Det är för att ingen vill bli stor utan d flesta vill vara smal, iaf marioteten av befolkningen. Om någon har en förklaring varför man tar illa upp av att vara smal förutom att det kanske är lite irriterande att höra hela tiden utan att man blir speciellt sårad.

[Natale123]
7/15/16, 8:42 PM
#16

menar såklart inget illa utan vill bara ha en diskution utan någon smutskastning

[Natale123]
7/15/16, 8:44 PM
#17

Och såklart tycker jag inte att man ska kommentera andras kroppar för man vet aldrig vad personen gått igenom men detta är bara min åsikt

[Devya]
7/15/16, 9:00 PM
#18

#15 Tja, förr i tiden så betraktades det som något fint att vara knubbig. Det visade på välstånd. Sådant där ändras tydligen nu som då. Nu är det fint att vara smal, eller egentligen vältränad. Att vara endast smal är tydligen inte lika fint som att vara smal och vara vältränad.

Scorpio97
7/15/16, 9:30 PM
#19

#15 Jag kan förstå lite hur du menar, men jag håller inte riktigt med. Även om man har den perfekta kroppen enligt samhället måste man inte vara nöjd eller stolt, man får vara missnöjd. Idealet man själv har måste inte överstämma med samhället. Man kan tycka att man själv är för smal även om man är perfekt enligt samhällets normer, ska man då ändå vara stolt och nöjd då? Får man inte vara missnöjd och vilja bli lite mer tränad eller gå upp några kilon bara för att samhället säger att man borde vara nöjd och absolut inte gå upp i vikt?
Det finns alltid någon som vill ha det man själv har. Får jag då inte heller klaga på att jag tycker middagen är äcklig - för det finns människor som svälter? Det blir ju lite samma logik :)

Sen kan man ju vara "för smal" också, jag har i alla fall inte träffat så många som tycker att det är snyggare att vara underviktig (typ anorexia-smal) än att vara normalviktig, "normalt smal" och vältränad eller till och med lite mullig. Speciellt som tjej kan man ju även få mindre former istället om man är riktigt smal, och det uppfyller ju inte heller riktigt samhällets ideal. Och om man får kommentarer om att man är smal, är det väl oftast för att man är "för smal" och inte "normalt smal", i alla fall vad jag har märkt. (Jag har dock också alltid varit överviktig, så det är kompisars erfarenheter och så jag bygger det på)

Så jag håller inte med. Det ska inte finnas något krav på att vara nöjd bara för att man uppfyller samhällets ideal, man ska i första hand vara nöjd, glad och må bra själv över sin kropp. (Sen kan jag tycka att man borde fokusera lite mer på vad kroppen kan göra och hur man mår, snarare än bara hur den ser ut eller vilken siffra som står på vågen - men det är en annan diskussion).


//Jessie

[Devya]
7/16/16, 9:12 AM
#20

Oftast är det värre att bli kallad för tjockis än för smalis. Det här varierar  förstås från person till person.

Jag har blivit kallad smalis och mått jättedåligt över det för jag kunde inte åtgärda problemet. Jag ville inte gå upp i vikt på ett ohälsosamt sätt heller.

Min kille föredrar om jag är lite småknubbig och inte då jag är som smalast. Jag själv är av samma åsikt och därför mår jag dåligt då folk kallar mig mager och dylikt. Då jag var som smalast så syntes revbenen väldigt tydligt, vägde ca 43kg då. Jag kunde inte ens se mig själv i reflektionen från ett shopping fönster, för jag mådde så  dåligt då jag såg den beniga reflektionen.

Sen igen har jag inte blivit kallad för tjockis, även om jag vid ett tillfälle blev lite knubbigare än normalt. Jag är förstås tacksam för det. Jag vill ju inte bli kallad för tjock eller för att vara mager.

Annons:
jackiejohn
7/16/16, 9:29 AM
#21

#15 Upplevde precis samma sak som dig när jag gick i skolan, fast jag är och har alltid varit smal. Fick höra att jag var mager, skran, ful etc att duscha efter gymnastiken var det absolut värsta som fanns. Förklara gärna skillnaden för mig, har en överviktig person som blir mobbad större rätt att ta illa upp? Med tanke på att idealen är att man ska vara smal? Ska tillägga att jag aldrig varit underviktig men jag är smal. Människor i omgivningen har ofta svårt att se skillnaden, nu i vuxen ålder bryr jag mig inte får jag någon kommentar upprepat av en person så brukar den få ett syrligt genomtänkt svar. Tyvärr är det så för mig iaf i vuxen ålder att de som kommenterar min vikt är överviktiga arbetskamrater som slänger ur sig hätska kommentarer på fikan/lunchen. Skulle jag göra likadant emot dom kan jag garantera att det skulle bli ramaskri för samhället är så att man kommenterar inte en överviktig person men det är fritt fram att ge sig på en smal person, det är så uppåt väggarn fel så det finns inte. Jag lär mina barn att det är inte okej att kommentera om en person är överviktig eller smal för det sårar LIKA MYCKET. Den dagen mänskligheten får in det i huvudet ska jag fira.

kaninpiss
7/16/16, 10:28 AM
#22

Nu talar jag bara efter mina egna upplevelser och hur det är i det umgänge jag är. Men här är det så att folk utan vidare verkar kunna säga till en smal person:

"men herregud vad m a g e r du är, äter du i n g e n t i n g??"

Däremot har jag aldrig hört någon säga till en överviktig person:

"men vad t j o c k du är, ska du verkligen äta så där onyttigt?"

Båda är förstås lika illa men bland vuxna så har jag bara hört att det förekommer kommentarer till smala och de överviktiga lämnas ifred.

Däremot i yngre år i skolan osv var det vanligt med glåpord till överviktiga: tjockis, fetto osv.

Fridaaaa
7/16/16, 2:56 PM
#23

Båda är lika illa tycker jag. Skulle inte bli glad för någon av kommentarerna
Saknas alternativ.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fia9000
7/19/16, 10:34 PM
#24

Jag som själv är väldigt smal tycker automatiskt att det är värst att bli kallad smal eftersom jag själv har upplevt det. Det är absolut inte mer okej att kalla någon smal bara för att "det uppfyller ju samhällets ideal". Många tror att det räcker med att vara smal för att uppfylla samhällets krav, men sanningen är snarare att man ska vara både smal och vältränad.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Snuffles
7/21/16, 1:48 PM
#25

tycker det är värre att bli kallad tjock, eftersom att jag var överviktig när jag var yngre och blev retad för det så vill jag verkligen inte bli kallad tjock. om någon säger att jag är smal tar jag det som en komplimang.

[Natale123]
7/22/16, 5:21 PM
#26

#25 så är det för mig också. Hur är d för er andra som tex blivit mobbad pga "för smal"? Om nån säger tex "vad mullig/tjock du blivit" tar ni d som en komplimang elr blir ni lika ledsna?

jackiejohn
7/22/16, 7:20 PM
#27

Jag tar det inte som en komplimang. Jag blev mobbad i skolan pga jag var smal (inte underviktig men smal) speciellt duschen efter idrotten var hemsk var "sjuk" många gånger. Jag förstår inte när man anser att det ena är värre än det andra, oavsett vad man själv blivit utsatt för. Det är LIKA ILLA, att säga "Gud vad smal/mager du är" som att säga "Gud vad kraftig/tjock du är" det sårar lika mycket.

Annons:
Snuffles
7/22/16, 7:30 PM
#28

#27 det är dock inte alls lika illa då det är tabu att vara tjock

jackiejohn
7/22/16, 8:07 PM
#29

#28 Det argumentet köper jag inte, mycket är "tabu". Förr var det fint/visade på välstånd att vara kraftig….och nu är det "tabu" om 50år kanske det inte är "tabu" längre. Samhällets kroppsideal ändras konstant, idag ska du vara vältränad och hälsosam men långt ifrån alla smala människor tränar och äter hälsosamt men de har fortfarande precis som kraftiga människor känslor, men människors känslor har tydligen olika viktighetsgrad beroende på kroppsvolym och vad som är "tabu" enligt nåt samhällsideal? Inte konstig att samhället ser ut som det gör… Ord sårar lika mycket oavsett din kroppsform. Att hävda något annat visar bara på oförstånd, människor med den synen bidrar till dessa snedvridna samhällsideal vi har idag.

Jojaton
7/22/16, 10:52 PM
#30

Beroende på vem det sägs till och vem det är som säger det kan båda meningarna såra djupt.

Hade någon sagt det om mig så hade jag, just nu, tyckt det var värre att bli kallad tjock. Varför? För att jag vet att jag inte är det, och skulle någon säga det till mig hade deras syn på på kroppar varit fruktansvärt skev. 

Jag har alltid varit smal (inte underviktig, men smal), var alltid minst i klassen när jag var liten och fick ofta höra att jag var mager, borde äta mer (tro mig, det är inte problemet) och att det var äckligt när jag drog in magen så man såg mina revben. Så att säga att jag är smal är ingen kränkning eller en elak kommentar, det är mer fakta - jag vet om det, har vetat i hela mitt liv och kan inte göra så mycket åt det.

Johanna - Instagram

kae
7/24/16, 1:43 AM
#31

Eftersom samhällsnormen är att man ska vara smal så är det enligt mig "vad tjock du är". För mig personligen är det också så då jag lidit av ätstörningar. Dock ej okej att säga något av sakerna.

Fridaaaa
7/24/16, 10:41 AM
#32

#31 Ja samhällsnormen är att vara underviktig, tyvärr :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hamstern Brownie
7/27/16, 12:12 AM
#33

Fick kommentarer dagligen som pågick om att jag var ett benrangel och ät mer osv. Jag grät hela tiden och blev så less. Jag blev så arg för att jag var så less. Hatar att man ABSOLUT INTE får kalla någon för tjock, men smal kan man säga hur man vill! Ingen är värre än den andra! Ingen ska NÅGONSIN kommentera något dåligt om en annans kropp, inte ens NÄMNA det, NEJ! Jag vet hur det är och nästa person som säger så till mig kommer få lära sig en fet läxa!

Alvirpo
7/27/16, 5:14 PM
#34

Att bli kallad tjock är värst i min åsikt. Då jag alltid varit flera storlekar större än alla mina kompisar och klasskamrater, och många gånger blivit retad för det. Har mått otroligt dåligt över min vikt så länge jag kan minnas, även som litet barn i lågstadiet. Har vart på gränsen till ätstörningar många gånger.  För mig att bli kallad tjock är hemskt, det krossar det lilla självförtroende jag byggt upp. För mig att bli kallad smal skulle vara en komplimang, nästan ett mål.

Och så är det väl. Att bli kallad smal är för många personer en komplimmang. Att bli kallad tjock vill ingen bli.

Annons:
Upp till toppen
Annons: