Annons:
Etikettövrigt
Läst 805 ggr
emyyy
2016-07-13 13:22

bo ensam vid 17?

jag är 17 år och blir 18 det här året (slutet av året) jag ska börja i en högskola ungefär 3-4 timmar bort. jag tänkte flytta in med min syster och hennes två barn. dom bor vid högskolan jag ska börja på. men jag har ångrat mig. jag vill inte bo med henne längre. jag har mina anledningar, jag klarar bara inte av det längre. kan inte bo med henne. jag ska gå i en högskola så långt bort för så många anledningar och om jag bor med henne kommer det bara bli värre. så jag vill bara bo ensam. skolan har inte internat. kan jag bo ensam vid 17? hur kan jag göra det? ps skolan börjar i augusti.

Annons:
Halvdansken
2016-07-13 13:24
#1

Kan, kan du väl, men vem skriver på kontraktet till din bostad? Förmodar att det måste vara dina föräldrar.
Sen ska du ju betala hyra osv också, får du studiemedel från CSN?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sommarek
2016-07-13 13:36
#2

Det finns en hel del gymnasiestudenter som bor och pluggar på annan ort. Kan du inte kontakta skolan i fråga och höra om de kan hjälpa till? Det kräver ju såklart att dina föräldrar ställer upp, som #1 säger, men du är långt ifrån den enda i din ålder som bor själv.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

emyyy
2016-07-13 14:16
#3

ja jag ska nog ringa dom och fråga. tack så mycket, jag tänkte aldrig på det. hoppas bara att dom kan hjälpa till nu då. jag måste jag klarar inte av det här längre.

imsuchadiva
2016-07-23 17:34
#4

Du kan även prata med socialen om du har problem som gör att du inte kan bo med din familj. Men att flytta hemifrån när man är 17/snart 18 är verkligen inget konstigt. Det enda är att du måste ha ekonomi till hyra, räkningar och mat.

tiger tok
2016-07-24 12:44
#5

Studentlägenhet borde man väl kunna hyra även om man inte fyllt arton?!

Aleya
2016-07-25 21:42
#6

#4 dock brukar socialen anse att man ska ta lån om man studerar. Det är tyvärr sällan dom hjälper studenter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
imsuchadiva
2016-07-26 11:02
#7

#6 läs min första mening en gång till.

Upp till toppen
Annons: