Annons:
Etikettövrigt
Läst 1565 ggr
[Natale123]
2016-07-18 17:28

pendla till skolan

jag trivs väldigt bra i min skola och det sista jag vill är att byta men nu har jag fått reda på att vi ska flytta… jag måste alltså byta skola och träffa mina vänner mer sällan. Frågan är då tycker ni det är rimligt att pendla ungefär 2 timmar till skolan och sedan 2 timmar tillbaka? Det blir alltså 4 timmar i ett tåg per dag? Trivs väldigt bra i min klass och alla är vänn med alla där så vad tkr ni?

Annons:
Aleya
2016-07-18 17:34
#1

Jag pendlade till skolan. Nu tog det ju bara 2 timmar fram och tillbaka. Men du måste bestämma själv

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Accalia
2016-07-18 17:46
#2

Jag tycker du borde börja i den nya skolan. Det är nyttigare att liksom lära sig träffa nya människor och skaffa nya vänner istället för att stanna i sin comfort zone, du vänjer dig nog fort vid ny skola och klass. Pendla 2 timmar kommer bli väldigt jobbigt i längden. En av anledningarna till att jag valde de gymnasiet jag gjorde va för att man inte pendlar lika långt. Min kompis ska åka 2 timmar (1 timme dit och 1 hem) varje dag i 3 år och hon tycker att det är jobbigt, jag skulle valt ny skola istället :)

Hoseok
2016-07-18 17:57
#3

Jag pendlade 2 timmar dit och 2 timmar hem i 3 år, det gick hur bra som helst för mig.

Honestyisdead
2016-07-18 21:34
#4

Jag hade aldrig orkat. Hejdå fritid blir det ju.

Och du måste upp extremt tidigt. Jag tror inte det är bra för hälsan. Du kommer vara väldigt trött både i skolan och efter. När ska du orka göra läxor och plugga inför prov? Tror det kommer visa sig i dina betyg. När ska du orka umgås med vänner? Vem betalar resorna?

Jag hade bytt skola och umgåtts med vännerna på helger och lov. I veckorna kan man Skypa eller prata i telefonen.

Hoseok
2016-07-18 22:34
#5

#4 Man kan både sova och göra läxorna på bussen/tåget. Det förstnämnda är svårt om man har många byten (Som jag hade) men att göra läxorna är inga problem.

Jag fick ersättning både under grundskolan och gymnasiet för mina resor. (Pendlade varannan vecka från pappa i Göteborg under grundskolan, tog 2 timmar. Under gymnasiet pendlade jag 2 timmar varje morgon och 2 timmar varje kväll.). På grundskolan var det skolan i sig som betalade medan på gymnasiet var det kommunen jag bodde i som stod för kostnaden.

Honestyisdead
2016-07-18 23:08
#6

#5 Här betalas resor bara av skolan/kommunen om det inte finns likvärdig utbildning närmare hemmet.

Jag kände personer i gymnasiet som försökte sig på sådant pendlande. Några hoppade av och andra hyrde rum i staden istället eftersom det var för krävande.

Du är nog en av få som klarar påfrestningen. Att gå upp 3-4h innan skolan börjar klockan 08. Orka en hel skoldag och sedan resa hela vägen tillbaka. 

Enligt mig är det inget liv att satsa på och som sagt tror jag det påverkar hälsan negativt.

Annons:
Hoseok
2016-07-18 23:58
#7

Jag tycker bara det är en aning nedlåtande att snacka om att det inte skulle vara ett "liv att leva" när det finns flera stycken som faktiskt lever så och anser sig själva må bra. (Jag har i alla fall snackat med några sådana). Vet en tjej som vaknade vid 4 hur pigg som helst, pendlade, sen la sig vid 20 när hon kom hem.  Tror faktiskt inte det är så ovanligt? 

Det är ju bara normalitiserat när vi ska lägga oss eller inte. Jag önskar att jag la mig klockan 20 varje kväll, vissa kvällar gjorde jag det och jag hann med skolan alldeles utmärkt. (Så mycket jag kunde ge i mitt tillstånd).

Honestyisdead
2016-07-19 00:11
#8

Hur du får det till något nedlåtande förstår jag inte. 

Jag är realistisk. En del klarar det. De flesta får nog. Kroppen säger stopp och man inser att man prioriterar annat än att sitta 4h på tåg exklusive all väntetid och förseningar och inställda tåg per dag. 

I tonåren brukar de flesta vilja ha lite fritid. En del inte men de flesta.

Det är inte nedlåtande utan fakta.

Accalia
2016-07-19 01:52
#9

Håller med Hera. Det blir en onaturlig dagsrytm att gå upp i mitt i natten och gå och lägga sig tidigt på kvällen. Speciellt när man är tonåring, då blir dagsrytmen naturligt senare. Kroppen vill vakna senare och gå och lägga sig senare. Att gå upp klockan 6 som tonåring blir som att gå upp klockan 4 för en vuxen (Det är sant faktist). Att sen pendla i 2 timmar fram och tillbaka plus läxor, plus att man ska få fritid, plus att ha ett socialt liv är väldigt jobbigt och pressande. Bättre att bara bita i det sura äpplet och börja i ny skola. (Jag själv är livrädd för att börkåja i ny skola nu till hösten, men hade ändå bytt skola om jag vart i din situation)

Hoseok
2016-07-19 02:31
#10

Angående nedlåtande-saken syftade jag främst på "liv värt att satsa på"-grejen, vilket är en åsikt, inte fakta. Men det är svårt med text, det blev knasigt helt enkelt. Vi kan släppa det, det var ändå inte en stor grej eftersom vi verkar tänka likadant ändå. Att alla är olika och klarar olika saker.

Honestyisdead
2016-07-19 02:56
#11

#10 Jag vet inte hur du läser. Jag har ingenstans skrivit något om att dom som inte lever efter normen inte har ett liv att satsa på. Du får läsa om och läsa rätt. Har inte ens antytt det. Du brukar vara vettig och dina inlägg nu förbryllar mig.

Jag har inte heller skrivit att det är fakta att det inte är något att satsa på. Blir ganska omöjligt att diskutera med dig när du slänger ur dig påståenden jag aldrig utryckt eller ens antytt.

Föreslår att du slutar ta det personligt. Det är inget personligt och jag vet inte hur du kan få det till det över huvud taget. För du missförstår och påstår saker som inte står när du av för mig oförklarliga skäl blir upprörd eller vad det nu än handlar om. Så lugna dig och läs det jag skriver korrekt.

Fakta är att de flesta tonåringar inte mår bra av att pendla 4h (då bara tågresan räknad och inte övrig restid) om de vill få bra resultat i skolan. De mår inte heller bra av förlorad fritid. 

Att du och en del klarar det är självklart. Men jag anser inte att det är något som bör rekommenderas när det finns andra val. En tonåring ska få vara tonåring tycker jag. Med allt vad det innebär.

Honestyisdead
2016-07-19 03:03
#12

Ser nu att ditt senaste inlägg är ändrat efter jag läste det. Så om någon undrar har jag svarat på saker som raderats från #10 ;)

Hoseok
2016-07-19 03:06
#13

Jag syftade på det du skrev i #6, men jag kan absolut ha läst det fel. " Du brukar vara vettig och dina inlägg nu förbryllar mig." Undvik gärna sådana kommentarer i detta forum. Alla kan missförstå saker (du har totalt missförstått vissa saker jag skrivit här lika mycket som jag gjort) och vi har helt enkelt diskuterat om varandra så det blev rörigt. Just därför redigerade jag mitt senaste inlägg innan du hann skicka ditt. Jag försökte ifrågasätta en sak i skrift som jag tolkade på ett sätt som du inte menade. Det händer hela tiden på forum. Jag är inte upprörd, för övrigt. Så där har du missförstått min ton. Precis som jag missförstod din. Så nu släpper vi det i denna tråd, tack.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-19 03:11
#14

Ogillar att du säger att vi missförstått varandra. Så är inte fallet. Du missförstod mig. Det är allt. Och det är ok. Men own it.

Hoseok
2016-07-19 03:15
#15

Fast du trodde att jag var upprörd och tog det personligt, så var inte fallet. :) Ifrågasatte bara vad du menade. Så det var ett missförstånd. Vill du fortsätta konversationen så ta det över PM!

vendelay
2016-07-19 14:27
#16

Det kan du bara bestämma själv. Jag pendlade 3 timmar per dag (1,5h enkel resa) i 3 års tid för jag ville gå på just det gymnasiet jag gick på. Du får väga fördelar mot nackdelar och se vad som passar just dig bäst.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

marta01
2016-07-19 19:49
#17

Jag funderar på att ge mig på en liknande pendling om ett år, jag tror det beror på hur man är som person, själv mår jag bra när jag stiger upp vid fem och går och lägger mig vid åtta. Jag tror det viktigaste är att utnyttja tåg tiden till läxor eller att sova eller annat man måste göra. TS om du verkligen trivs och vill så tycker jag att du ska ge det en chans.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Upp till toppen
Annons: