Annons:
Etikettövrigt
Läst 2133 ggr
Gambino19
2016-07-24 19:51

får inte gå på stan.

Jag fyller 13 i augusti och börjar även sjuan då,mina 2 allra bästa vänner får gå på stan själva när som helst,men jag får inte. Min pappa säger bara ''vet du vad som kan hända?'' sen drar han upp våldtäckter i städer osv. och även hur grymma folk kan va. Jag förstår att han är rädd om sin dotter,men man kan inte gå och vara orolig hela livet!man måste få leva. Även fast det kan hända saker:( i sjuan är jag tvungen att gå i stan pga skolan är delad typ matsalen är en annan skola osv och då sa han att jag bara fick gå på stan då inte efter skolan. Alltså jag vill också få gå på stan med mina kompisar:(

Annons:
Hoseok
2016-07-25 03:11
#1

Det är tråkigt att din pappa har så tråkig syn på det. Det är självklart man ska vara försiktig, men jag anser att en 13-åring kan gå på stan tillsammans med kompisar utan problem. Jag förstår inte din pappas argument alls, faktiskt. Våldtäkt på stan mitt på ljusa dan (Som jag antar att det är) händer praktiskt taget aldrig. Jag kommer inte ens på ett enda fall de senaste åren där det ska ha skett? (Då syftar jag på media och de som blivit uppmärksammade, självklart finns det fall som inte uppmärksammas).

Mitt i en stad mitt på ljusa dan är väl den mest säkra plats en människa kan vara på i Sverige. Det är folk överallt och du är med dina kompisar. Jag förstår inte alls, faktiskt.

Det är så typiskt vissa föräldrar att snacka om saker som kan hända men inte snacka om vad man ska göra om det faktiskt skulle hända. Istället för att lära våra barn hur man ska göra i farliga situationer så säger vi åt dem att de inte får göra något som det ens finns en Liten risk för att trigga den situationen.

Jag känner igen mig i det du säger, i alla fall. Jag ville åka in till stan själv som yngre och min pappa sa att jag kunde bli våldtagen på bussen. Han skrek det rätt i ansiktet på mig och jag blev livrädd. Inte för att bli våldtagen (Det med också, förvisso), utan för min pappa. Det är så trist.

Har du någon annan målsman? Isåfall, vad säger hen om situationen?

Honestyisdead
2016-07-25 03:53
#2

Vad gör man i stan som 13 åring?

[Devya]
2016-07-25 10:59
#3

#2 Går i klädbutiker, tar en glass med kompisarna eller dylikt?

Gambino19
2016-07-25 11:07
#4

ja,min mamma tycker nog inte likadant eller kanske. Det är nog så att hon inte vill att jag umgås med de kompisarna jag har nu,hon gillar dem inte men ett tag fick jag inte ens va med min ena bästis men då sa min pappa att det är nog nu att jag ska få vara med vem jag vill. Så fort jag tar upp det med pappa att få gå på stan så blir han sur på mig och säger liksom slutdiskuterat. #1        ja man har kul,går in i affärer pluggar på cafer och bara sitter på en parkbänk kanske och pratar och så blir det ju att man träffar massa folk och att vara social.#2

Hoseok
2016-07-25 13:04
#5

#2 När jag var 13 kollade jag runt i butiker, käkade lunch/middag/fika och bara satt och hänga med kompisar i en miljö som kändes som något annat än "hemma i soffan". 😊

kae
2016-07-25 15:39
#6

Gör det ändå, han kan inte göra något åt det direkt.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-25 15:42
#7

#6 Förkastligt råd. Klart han kan göra något åt det. Han kan se till att hon får totalt utegångsförbud och inte får ta hem vänner.

Aleya
2016-07-25 21:38
#8

Ja du ts… det är nog inte så mycket att göra. När jag var i din ålder så hade min mamma liknande fördomar. Och hon var väl orolig konstant då jag bodde i Stockholm. Men du får väl se hur detta blir i framtiden. Han kan ju ändra sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

reckoner
2016-07-25 21:48
#9

Jag bor i en förort till Stockholm och ska börja gymnasiet, är 3 år äldre än du. Jag fick åka in till stan i några timmar med mina vänner för första gången i  åk 7. Då tyckte jag att jag var den sista i hela världen till att få lov. Mina föräldrar var jätterädda om mig. Men efter det blev reglerna lösare och lösare väldigt snabbt. Nu har jag mindre stränga regler än många av mina vänner och är som mina föräldrar säger "ute och ränner hela nätterna". Tro mig, det kan ändras väldigt snabbt.

Men jag förstår att det inte är nån tröst nu. Har du nån mer förälder än din pappa och tror du den föräldern lyssnar mer om du berättar hur du känner? Fråga om du kan få köpa glass med dina vänner en dag efter skolan, om du berättar precis var du är och åker hem efter en timme. När du visat att du kan det kanske du kan få stanna ute en timme till osv? Du kan även be dina föräldrar prata med dina vänners föräldrar om hur de tänker kring att va ute.

Bellie
2016-07-26 01:33
#10

Lova honom att du ska vara försiktig då? Jag är 14 och brukar gå på stan med mina kompisar, äta lunch, kolla i klädbutiker och så. Min mamma är väldigt försiktig och vill att jag ska ha mobilen laddad och hon vill veta när jag tar bussen hem och så och typ att jag ska ringa henne när jag hoppar av bussen på väg hem. Men att jag ska gå "på stan" är hon inte orolig över, det är väl om det är sent på kvällen och det kommer jag inte ens få göra när jag är äldre heller. Som #1 säger sker ju nästan aldrig våldtäkter mitt på ljusa dagen mitt i stan där det är folk som kan se vad som händer. Inte andra sånna liknande saker heller.

När jag har varit på stan efter skolan med mina kompisar har det varit en och annan fullgubbe som börjat prata med oss men det är ju ingen fara så länge det är någon i närheten. (Vi pratar inte tillbaka, vi låsas att vi inte hör och går vidare). 

Visa honom att du är försiktig och ansvarsfull så kanske han ändrar sina åsikter?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

nadilda
2016-07-26 08:13
#11

Det finns inget köpcenter i närheten? För det hade ju kanske kunnat vara en kompromiss annars. Det kan ju vara i princip lika roligt i som stan, men det finns ju ännu mindre som kan hända om man är där inne. Jag förstår att det känns tråkigt!

Corgitok
2016-07-26 20:15
#12

Du kan börja med att vara med kompisar på stan och smsa honom under vissa tider. Senare kan du minska på det hela och bara säga när du kommer hem. Sedan får du nog vara ensam. Han vänjer nog sig :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Gambino19
2016-07-26 20:34
#13

jag bor i en jätteliten stad som jag kanske inte borde nämna men den är ganska liten och  den är långt ifrån sthlm och gbg. Ska prata med honom och försöka få honom att förstå att jag inte är 6 år längre utan jag är 13 år.

Annons:
[RC1393]
2016-07-26 20:50
#14

Jag bor också i en liten stad (inte ens 10 000 pers) och där fick jag gå omkring utan vuxen med en kompis redan innan jag var 10 år.  När jag var 11-12 någon gång åkte jag till "storstan" (Umeå, ca 100 000 pers) med bara en jämnårig kompis som sällskap. 

Tycker absolut att man ska få gå på stan, allra särskilt med kompisar, när man är 13 år. Som tidigare sagt så är det det i princip ofarligt mitt på ljusa dagen.

vallhund
2016-08-03 16:52
#15

Yxskaft?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hoseok
2016-08-03 16:54
#16

#15 Va? 😎

Gambino19
2016-08-03 19:18
#17

jag har tänkt på att man kanske kan ha försvarssprej alltså laglig?

Honestyisdead
2016-08-03 19:20
#18

#17 Det är svårt att använda och få effekt av. Man måste sikta och träffa. Missar man irriterar man bara.

Bättre med ett överfallslarm tycker jag.

Men du ska väl inte gå ensam eller på öde platser.  Det var väl stan med vänner?

Gambino19
2016-08-03 19:51
#19

ja,stan med vänner ja. Ska prata med pappa och säga som de är att det faktiskt inte är farligt osv.

Corgitok
2016-08-04 15:07
#20

#19 Alltsa det ar inte saaaa ofarligt, saker kan handa har i Sverige da det ar 2016 och en hel del hander. Ar du med vanner och det ar dag ar det dock inte sa stor chans att det hander, men det kan fortfarande handa liksom.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Upp till toppen
Annons: