Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1998 ggr
Kaarroo
2016-07-26 00:50

Min mens är försenad!!!!

Hej, asså jag har aldrig haft en försenad mens?? Har alltid fått den tidigare, men aldrig senare. Den är 5 dagar sen, har haft sex med min pojkvän men han har inte kommit i mig säger han & det tror jag på! Vad ska jag göra? Vågar inte ta ett graviditet test!! (15 år) jätte orolig

Annons:
Calcifer
2016-07-26 00:55
#1

Använder ni inte skydd??


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2016-07-26 00:55
#2

Antar att ni inte använt kondom. Dumt.

Han kan dra ut sitt kön innan orgasm/ejakulering, han har ändå försats som du kan bli gravid med.

Så VARFÖR  har du oskyddat sex om du inte vill ha barn? Använd KONDOM!

Kaarroo
2016-07-26 00:56
#3

Han säger att han inte kommit i mig asså är skit rädd vet inte vad jag ska göra, har gråtit varje dag..

Calcifer
2016-07-26 00:57
#4

#3 Som #2 säger så behöver han INTE komma i dig för att du ska kunna bli gravid. Det är dags att ta ert ansvar och använda kondom eller för dig att skaffa någon annan form av preventivmedel. Om du blir så hysterisk av att mensen är sen är det verkligen vansinnigt att ni har oskyddat sex.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaarroo
2016-07-26 00:58
#5

Borde jag vara rädd?? #1 #2

Calcifer
2016-07-26 00:59
#6

Du bör ta ett test och omedelbart köpa kondomer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2016-07-26 01:00
#7

#3 Ha inte sex. Ni har uppenbarligen ingen aning om vad det innebär  och klarar inte av ansvaret. 

Gå till ungdomsmottagningen imorgon.

Honestyisdead
2016-07-26 01:00
#8

#5 Rädd? Ja. Du har haft oskyddat sex.

Kaarroo
2016-07-26 01:06
#9

Men jag har inte ömma bröst? Jag är inte illamående? Jag är helt normal, det är bara det att ja inte fått min mens än..

Calcifer
2016-07-26 01:12
#10

Det spelar ingen roll, du har haft oskyddat sex och det är ännu mer oansvarigt att inte omedelbart kolla upp hur det ligger till och att direkt sluta ha oskyddat sex.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaarroo
2016-07-26 01:12
#11

Jag mår inte alls dåligt eller något, mår bra. Asså då menar jag att ja inte spyr eller något liknande, har inte "ömma bröst" eller något.. #8 #6 #

Honestyisdead
2016-07-26 01:15
#12

Ha inte sex igen.

Kaarroo
2016-07-26 01:18
#13

#10 #12 Asså jag vet inte men tror inte jag e gravid, mina föräldrar dödar mig om det är sant. E så sjukt rädd ENDÅN, detta har aldrig hänt mig. Vågar verkligen inte ta ett test, är så rädd, så himla rädd.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-26 01:24
#14

#13 Men VARFÖR HAR DU OSKYDDAT SEX OM DU INTE VILL HA BARN? ?? Sluta med att du är rädd.  Du har gjort ett val. Sex innebär risk.

Om du är gravid får du prata med ungdomsmottagningen.

Calcifer
2016-07-26 01:33
#15

#13 Du får ta ansvar för dina handlingar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JonasDuregard
2016-07-26 01:41
#16

#14 Måste du vara så otrevlig och dömande? Det är inte hjälpsamt direkt. 

#13 Gå till apoteket och köp ett graviditetstest. Även om du är rädd är det bättre att veta.

Jag hoppas du inte menar bokstavligt när du säger att dina föräldrar kommer döda dig.

Honestyisdead
2016-07-26 01:46
#17

#16 Är det bättre att vara ömkande?

Zelmabus
2016-07-26 02:16
#18

#11 det kan ta lång tid innan man får symptom som ömma bröst och illamående. För mig kom det i v 10 och om du är med barn så är du troligtvis inte så långt gången.

Kaarroo
2016-07-26 02:24
#19

#16 tack så mycket, det kändes bättre. <3 Hon kanske hade rätt men hon var otrevlig… Han har inte kommit i mig, så ja förstår typ ingenting, vi har haft det flera gånger utan kondom & min mens har kommit i tid ( om inte tidigare ) men nu känns det så konstigt? Mår som vanligt, har inte något annorlunda på mig eller något som känns annorlunda.

Kaarroo
2016-07-26 02:25
#20

Senast vi hade sex var ungefär 2/3 veckor sen.

Annons:
Hoseok
2016-07-26 08:32
#21

#19 Men han behöver inte medvetet ha kommit i dig för att du ska kunna bli gravid. Du kan bli gravid ändå. Så försök att sluta älta över att "han inte kom i dig", för det spelar ingen roll. Du kan ändå bli gravid.

Gå till ungdomsmottagningen och gör graviditetstest, är du i rätt ålder kan du göra det gratis och dina föräldrar behöver inte få reda på det.

Och snälla använd skydd nästa gång du har sex. Jag hoppas ingen mer behöver upprepa att det inte spelar någon roll om han medvetet kommer i dig eller inte, för vi är flera som sagt det nu. Ta hand om dig och skydda dig.

[Devya]
2016-07-26 10:36
#22

#19 Vad är det som du inte förstår?

Förstår du inte att man kan bli gravid fast killen inte kommer inne i en? Läs upp på nätet om det här för du tycks vara ganska outbildad om ämnet, tyvärr.

För att undvika att bli gravid så är du faktiskt tvungen att använda skydd såsom kondomer, p-piller, pessar eller dylikt. Om ni inte använder skydd så finns det ALLTID en väldigt stor risk för att du råkar bli gravid, oberoende om han kommer i dig eller ej. Det här måste du få in i ditt huvud.

Det är mycket möjligt att du är gravid just nu fast du inte upplever några andra symptom än utebliven mens. Du bör ta ett graviditets test och om du är gravid och inte vill behålla barnet så får du väl genomgå en abort. Om du inte är gravid, så kan du se det som du hade tur och i fortsättningen börja använda skydd. Ni leker verkligen med elden.

oh-la
2016-07-26 10:55
#23

#20, när man har sex läcker killen lite spermier under hela samlades, det kallas ofta försats och innehåller spermier. Av den anledningen är avbrutet samlag ett jättedåligt sätt att skydda sig, risken är att man blir gravid ändå. Om du har en normallång menscykel på runt 28 dagar och mensen är 5 dagar sen hade ni troligtvis sex senast runt ägglossning vilket innebär att du kan vara gravid. Långt ifrån alla får ömma bröst och kräks. Jag har inte mått illa en enda gång, och brösten blev ömma först efter flera veckor. Om du och din kille ska fortsätta ha sex måste ni börja skydda er. Först måste du däremot åka till ungdomsmottagningen och göra ett graviditetstest. Det är jätteläskigt, jag vet, men gör du det inte och du är gravid finns risken att det blir otroligt mycket jobbigare. En abort är alltid lättast ju snabbare man gör den, om det är det du vill. Ju längre tiden går desto jobbigare blir det. Man får inte göra abort hur länge som helst heller. Ungdomsmottagningen kontaktar inte dina föräldrar oavsett om du är gravid eller ej.

Honestyisdead
2016-07-26 11:07
#24

#19 Ja jag låter kanske otrevlig. Det beror på att du har varit hemskt  oansvarig . Du är uppenbarligen inte mogen för att ha sex och ska således inte ha det.

Det är inte dig det handlar om om du blir gravid pga ditt dåliga omdöme. Det handlar om ett annat liv. Så ha inte sex när du så tydligt inte har en aning om vad sex medför. Läs på och låt bli sex. Ni är allt annat än redo för sex.

Denna kommentar har tagits bort.
[Devya]
2016-07-26 15:02
#26

#25 Det är absolut inte effektivt och speciellt inte för tonåringar som inte vet exakt hur deras kroppar fungerar ännu.

Det finns de som kör på med det där och även såkallade "säkra dagar", men det finns absolut inga garantier och speciellt inte för en som inte har superkoll på hur deras kropp fungerar.

Jag körde på med säkra dagar samt avbrutet samlag och det fungerade i typ tre år och sen gick det helt fel. Det som fungerade bäst för mig var kondom, fungerade felfritt i 10  år.

Honestyisdead
2016-07-26 15:11
#27

#25 Tycker du att det är något att förespråka? 

Anser du att det är något ts ska fortsätta med trots allt du läst? Om svaren är ja ber jag dig sluta skriva här.

Annons:
Aleya
2016-07-26 16:50
#28

Ts… Du må vara byxmyndig men du verkar inte ha fått någon undervisning i sex i skolan. Försats kan göra en gravid. Och bara för att det funkat innan så betyder det inte att det funkar nu. Skaffa test och sluta tro att ni kan köra oskyddat. Skaffa antingen p-piller eller kör med kondom så slipper du dessa problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-07-26 16:51
#29

#25 och varför sitter du och ens drar upp sådana saker? Du är vuxen och borde veta bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

oh-la
2016-07-26 18:34
#30

#25, effektivt och effektivt… Inga större studier verkar ha gjorts. Den första studien man hänvisar till när man jämför avbrutet samlag med kondom gäller enbart antal spermier i försattes, med en studiegrupp om 5 män. Den andra gäller samma, spermier i försats, gjord på 10 män. Det finns studier som tyder på svårigheter att mäta detta på grund av den lilla mängden vätska och risken att det torkar ut innan räkning hinner göras. Det finns också studier i samma Wikipedia -artikel där man funnit en betydande mängd spermier i försatsen. Den enda riktiga slutsats man kan dra är att ytterligare studier behövs. I ts fall handlar det dock inte om personer med god kännedom och kunskap om avbrutet samlag, så diskussionen skapar snarare förvirring. Det är inte en lämplig metod för ts om hon vill undvika att bli gravid.

JonasDuregard
2016-07-26 19:39
#31

#27 "Tycker du att det är något att förespråka?"

Nej. 

#30 "effektivt och effektivt… Inga större studier verkar ha gjorts."

Ja, så verkar det vara. 

Utöver de studier du nämner (som behandlar frågan om ifall försats innehåller spermier eller inte) så finns det ett par större studier på relativ effekt av olika preventivmedel. Den här till exempel som hävdar att avbrutet samlag i genomsnitt har ungefär samma risk för graviditet som kondom (något som jag finner ganska överraskande med tanke på att kondom i allmänhet betraktas som mycket säkrare). 

Det finns en artikel på engelska Wikipedia som har en tabell med jämförelser mellan olika (bra och dåliga) preventivmetoder. 

"Det är inte en lämplig metod för ts om hon vill undvika att bli gravid."

Det håller jag med om. 

Det bästa är att prata med barnmorska på en ungdomsmottagning. 

http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/Ungdomsmottagning/Barnmorska/

Corgitok
2016-07-26 20:07
#32

Gud vad folk är hårda mot stackars TS. Det skrämmer bara upp henne. Hon måste kolla upp det, men snälla, det är för mycket.

TS kan du inte gå till en ungdomsmottagning eller ringa en läkare?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Honestyisdead
2016-07-26 20:38
#33

#32 Det är inte stackars. Om en kondom går sönder eller man blir gravid trots tex p piller. Då skulle man kunna säga det. Men inte här.

Gambino19
2016-07-26 20:55
#34

snälla TS använd kondom! Hera är inte hård,hon säger bara sanningen! TS har varit oansvarig och det får hon faktiskt ta.  Det är inte ''synd'' om TS,hon borde aldrig chansa när det gäller sex! använd alltid skydd!det är jätte viktigt!

Annons:
Blanksteg
2016-07-26 21:01
#35

TS, har inte dina föräldrar pratat med dig om sex? Har ni inte fått sexualundervisning i skolan än?

Det är som med det mesta annat: var förberedd innan du gör något du inte gjort tidigare. Lita inte blint på vad skolkamrater, google o.s.v. säger kring hur det funkar och hur det går till. Fråga en vuxen istället, ring till UMO eller ungdomsmottagningen och ställ frågor. Vilka symtom man får och inte får varierar från person till person. 

Som många här redan sagt: gå till ungdomsmottagningen och testa dig. Om du är gravid kommer det bara bli värre om du väntar. Efter ett visst antal veckor får man nämligen inte längre göra abort. Vad är värsta situationen om du nu är gravid: att göra abort, eller vänta för länge och tvingas föda barnet? Inget av alternativen är ju "kul" (för jag antar att du inte vill ha barn), men du måste nu göra ett val: gå och testa dig och agera därefter, eller fortsätt gömma dig från situationen vilket kommer göra situationen så mycket värre.

Gå till ungdomsmottagningen så ska du se att det ordnar sig.

När man väl fattat ett beslut så får man ta konsekvenserna av det. Man får bara se till att man är tillräckligt mogen att möta dem innan man fattar beslutet.

Aleya
2016-07-26 21:27
#36

#31 kan du bara sluta? Detta är ingen metod som rekommenderas alls när det gäller skydd. Och du som brukar gilla bevis på diverse olika saker borde fatta att detta är inte ens vettigt att sitta och diskutera här.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blanksteg
2016-07-26 21:33
#37

#31 Nu är ju inte Wikipedia en så himla pålitlig källa, så…

JonasDuregard
2016-07-26 22:07
#38

#32 Jag håller med! Värsta lynch-stämningen här för ett misstag som är beklagligt men ganska vanligt. 

.

Fruktansvärt cyniskt att säga att det inte är synd om TS bara för att hon själv kunde agerat annorlunda. Försök ha lite medkänsla!

Vore det bättre om TS skyddat sig från början? Ja, självfallet. Och jag tror hon inser det nu. Att upprepa det som enda svar på hennes högst befogade oro är bara elakt.

JonasDuregard
2016-07-26 22:08
#39

#37 Wikipedia är kanske inte direkt en källa i sig, snarare en sammanställning av olika källor (som står längst ner på varje sida för den intresserade). Däremot är det ett utmärkt verktyg för att lära sig mer om nästan vad som helst. Men det hör knappast till tråden.

Honestyisdead
2016-07-26 22:27
#40

#38 Inte cyniskt över huvud taget. 

Det är inte synd om någon som har oskyddat sex och blir gravid. Man får information i skolan och hittar information på nätet på nån sekund. 

Nu hoppas jag innerligt att ts inte är gravid och att hon slutar ha sex till dess att hon är mogen nog.

JonasDuregard
2016-07-26 22:57
#41

#40 "Det är inte synd om någon som har oskyddat sex och blir gravid."

Jag håller inte med dig och jag tycker det där är ett bedrövligt sätt att se på saken. Jag tycker synd om människor som råkar ut för hemska saker även om de i någon grad orsakats av att de fattat dåliga beslut. 

Och även om jag skulle hållit med dig om det inte är synd om någon bara för att de inte är lika insatta i preventivmedelsfrågor som du är, så skulle jag inte vara elak mot dem för den sakens skull. Så skyll inte dina egna attitydproblem på andras okunskap. 

Jag förstår att du sitter på väldigt höga hästar i den här frågan, men jag förstår inte varför du måste vara så elak mot någon som  redan lider 😐.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-26 23:38
#42

Var är jag elak?

JonasDuregard
2016-07-27 00:02
#43

Jag tror inte den här tråden blir bättre av att vi går in på exakt hur man bemöter människor hövligt. Det är en annan sådan där sak man borde lära sig i skolan.

[Devya]
2016-07-27 11:36
#44

#39 Wikipedia är inte en pålitlig källa, det minsann får man lära sig på universitetet eller i gymnasiet. Man ska definitivt aldrig hänvisa till wikipedia då det gäller viktiga saker. Obetydliga saker är nu lite saksamma med. 

Sen att ett avbrutet samlag skulle vara säkrare än kondom tror jag vad jag vill på. Kondom fungerade utmärkt för mig i 10 år medans avbruten samlag samt säkra dagar fungerade endast 3 år och så blev jag gravid.  Då körde jag på två "säkra" metoder som inte alls fungerade - att hålla koll på när jag hade min ägglossning (alltså att inte ha sex just då, utan endast vid "säkra perioder") samt avbrutna samlag. Därför tycker jag att det är alldeles galet att rekommendera något sådant till en tonåring som knappast har koll på hur sin kropp fungerar ännu. 

Jag går nog enligt erfarenhet i det här fallet, inte bara min egen erfarenhet men också vad andra har råkat ut för. Finns tyvärr en hel del som har blivit gravid med "avbrutet samlag" metoden. Kondom är väldigt säkert så länge man använder det korrekt. Om man inte vet hur man ska använda kondom så borde man öva innan  man har sex på riktigt.

Nu har ju också ts eventuellt blivit  gravid med det du kallar en säkrare metod än kondom. Kanske inte värt att rekommendera den metoden till någon som redan har hållt på med det och det har inte fungerat?

Hoseok
2016-07-27 12:49
#45

#44 Wikipedia är pålitlig om källan är hänvisad i artikeln, vilket det oftast är.

JonasDuregard
2016-07-27 13:12
#46

#44 "Nu har ju också ts eventuellt blivit  gravid med det du kallar en säkrare metod än kondom. Kanske inte värt att rekommendera den metoden till någon som redan har hållt på med det och det har inte fungerat?"

Nu verkar du fått saker om bakfoten. Jag har varken sagt att avbrutet samlag är säkrare än kondom eller rekommenderat det till någon (tvärt om har jag sagt att jag inte rekommenderar den metoden). 

"Wikipedia är inte en pålitlig källa, det minsann får man lära sig på universitetet eller i gymnasiet."

Där pratar de om vad man använder för källor till uppsatser, en helt orelaterad fråga. Som jag sa så betraktar jag inte WP som en källa över huvud taget, och som både jag och #45 påpekat så finns det oftast fotnoter i artiklarna som uppger källor. 

Men man får göra enskilda bedömningar av trovärdigheten för allt man läser på Internet. Att kategoriskt benämna källor som bra/dåliga baserat på var de publicerats är inte bra (det får man också lära sig på universitetet).

[Devya]
2016-07-27 13:17
#47

#45 Man får absolut inte använda wikipedia om man går i gymnasiet eller på universitetet just pga att vemsomhelst kan gå in dit och ändra informationen hur de vill.

Wikipedia har inte blivit godkänd för att användas som en källa. Alla som har studerat borde veta det här.

"Liksom med andra källor, särskilt de som har okända upphovsmän, bör du vara försiktig och oberoende verifiera riktigheten om det är möjligt. Av olika anledningar, speciellt inom universitetsvärlden anses inte Wikipedia vara en acceptabel källa." Taget från Wikipedia själv, skrattretande nog.  :D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_som_k%C3%A4lla 

Om du hittar något på wikipedia och vill använda det som källa, kolla upp de källor som de har använt sig av och se om de är trovärdiga källor. Inte alla källor som uppges på Wikipedia är trovärdiga, det måste man hålla i åtanke och inte lita blint på att bara för att en artikel har källor så måste den vara trovärdig. Nej, källorna måste också vara trovärdiga.

Hoseok
2016-07-27 13:22
#48

#47 Är detta en uppsats? Varken jag eller Jonas påstår att allt på wikipedia är trovärdigt. Vi säger att det kan vara. Handlar om ren källkritik.

Annons:
[Devya]
2016-07-27 13:30
#49

#46  "exempel som hävdar att avbrutet samlag i genomsnitt har ungefär samma risk för graviditet som kondom (något som jag finner ganska överraskande med tanke på att kondom i allmänhet betraktas som mycket säkrare)" 

Ah, det var så du skrev, jag läste fel första gången. Men det låter ju som om du tror på det här då du skriver att du finner det överraskande. Eller skriver du någonstans om att det är något du inte alls tror på att det här stämmer? 

Jag förstår liksom inte din poäng med att dra upp källor som säger att det kan t.om. vara en väldigt säker preventivmetod (du hade ju skrivit det i det ena inlägget som även tycks ha blivit bortröstad med tanke på att det såg ut som om du förespråkade den metoden). Jag blir bara förvirrad av dina knasiga inlägg med källor som förespråkar den metoden då du säger att du inte rekommenderar det…Och om en vuxen människa som jag blir förvirrad, vad blir inte tonåringar då som har verkat blint tro  på att det är ett fungerande "preventivmedel"? Förklara gärna syftet med att länka till källor som förespråkar avbrutet samlag.

[Devya]
2016-07-27 13:36
#50

#48 Om man vill framstå som trovärdig och länka till något som har att göra om ett väldigt viktigt ämne, ja då borde man faktiskt länka till godkända källor. Men det är så jag känner inför saken åtminstone. Jag tycker nämligen att det här är ett allvarligt ämne och att man kan inte länka till vadsomhelst, speciellt i  det här fallet. Om det handlar om obetydliga saker så brukar jag inte bry mig särskilt mycket.

Just nu är väl det mest innehållet som jag finner så olämpligt så att jag även stör mig på källorna. Att ens förespråka avbrutet samlag (vilket källorna gjorde), finner jag vara totalt oansvarigt. =/

JonasDuregard
2016-07-27 13:45
#51

#49 "Ah, det var så du skrev, jag läste fel första gången. Men det låter ju som om du tror på det här då du skriver att du finner det överraskande. Eller skriver du någonstans om att det är något du inte alls tror på att det här stämmer?"

Jag ser det inte som en trosfråga. När jag skriver att det är överraskande menar jag att det inte är resultatet jag hade väntat mig.

"Jag blir bara förvirrad av dina knasiga inlägg med källor somförespråkar den metoden då du säger att du inte rekommenderar det…"

Att det finns viss forskning som tyder på att metoden är effektiv behöver inte betyda att man förespråkar den eller rekommenderar den till någon. 

Jag har samma inställning som RFSU i den här frågan: Att det är bättre än ingenting men inte något att rekommendera över andra preventivmetoder. 

Om jag skulle göra någon rekommendation alls så är det att prata med barnmorska på ungdomsmottagning och lyssna på dennes rekommendationer. 

"Förklara gärna syftet med att länka till källor som förespråkar avbrutet samlag."

Jag har inte direkt länkat till någon sådan sida. Jag länkade till forskning som jämför olika preventivmedelsmetoder eftersom ämnet dök upp i tråden. Jag tycker det är bra att upplysa om att alla preventivmedel har en viss osäkerhet och att man ska prata med barnmorska på ungdomsmottagning för individuell vägledning om vad som passar bäst. 

Du själv har dragit upp frågan om ifall Wikipedia är gångbar som formell källa i akademiska texter. Vad är syftet med det? Tycker du det hjälper TS?

JonasDuregard
2016-07-27 13:50
#52

#50 "Om man vill framstå som trovärdig och länka till något som har att göra om ett väldigt viktigt ämne, ja då borde man faktiskt länka till godkända källor."

Jag länkade ju till en akademisk studie som stöd för det jag påstod. Sedan länkade jag till en WP-sida som hade en käck tabell man kan titta på som kuriosa. 

Du däremot, har så vitt jag kan se uttalat dig utan att länka till någonting. Kan det vara bättre verkligen? 🤔 

"Just nu är väl det mest innehållet som jag finner så olämpligt så att jag även stör mig på källorna. Att ens förespråka avbrutet samlag (vilket källorna gjorde), finner jag vara totalt oansvarigt. =/ "

Vilka källor talar du om? Har du verkligen läst dem? Vad är det som förespråkar avbrutet samlag i dem?

Accalia
2016-07-27 13:53
#53

Tråden handlar väl inte om Wikipedia och om det är pålitligt eller inte, lite OT, gör en ny tråd om det om ni vill diskutera det TS, även om det är läskigt så tror jag inte det finns så mycket till val än att gå till Apoteket och köpa ett prov. Sen kan du smyga in det på toaletten i ärmen eller i en väska om du inte vill att dina föräldrar ska få reda på det. Om det nu visar sig att du är gravid så gå till ungdomsmottagningen och hör med dem där hur du ska gå vidare. Att vänta leder nog inte till något bra så det är bättre att bara få det överstökat. Och som många redan sagt så måste man använda skydd, vill du inte använda kondom kan du gå till ungdomsmottagningen och fråga om andra skydd, p-piller tex. Och ni som sitter och skäller på TS, hur tänker ni? Ja det var oansvarigt, jag tror hon fattat det, ja de borde använt skydd, jag tror hon förstått det. På vilket sätt tror ni era svar hjälper? Det är en person med känslor ni pratar till, ha lite medlidande och hjälp istället för att skälla.

MoaL
2016-07-27 14:19
#54

Det är bara att gå till ungdomsmottagningen. De har tystnadsplikt och kommer inte att ringa dina föräldrar för att du vill göra ett graviditetstest. Dessutom är det gratis för dig där, i motsats till om du går och köper ett eget test på apoteket. Det enda du behöver göra är att kissa i en mugg, inte obehagligare än så för att få reda på om du är gravid eller ej.

Och i fortsättningen ska du självklart skydda dig med hjälp av kondom.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Kaarroo
2016-07-30 09:18
#55

Fick min mens 30 min sen! 😅

Annons:
Aleya
2016-07-30 10:13
#56

#55 skönt. Jag hoppas dock ändå att ni börjar använda kondom eller p-piller. Så du slipper uppleva samma stress igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gambino19
2016-07-30 10:13
#57

vilken lättland för dig!men även en varning för att du måste alltid använd skydd.#55

Kaarroo
2016-07-30 15:12
#58

#56 #57 ja!! Tack så mycket!!

Upp till toppen
Annons: