Annons:
Etikettövrigt
Läst 561 ggr
[ylva.f]
2016-07-26 09:01

Svartnar då jag stiger upp

Jag har hört att det är rätt så vanligt att då man på t. ex. morgonen stiger hastigt upp kan det svartna för ögonen och man kan känna sig yr. Så var det för mej med för en tid sedan, men tänkte inte mycket på det. Men nu har det varit i några månader så att varenda gång jag stiger upp från sittandes/liggandes så svartnar det. Alltså inte så jag svimmar, men blir lite yr för några sekunder. Jag har bara hört om såna som då dom hastigt stiger upp efter att ha suttit/legat en längre tid typ, och att det har nåt med lågt blodtryck att göra, men helt ofarligt. Men då det händer så här pass ofta för mej fastän jag inte suttit länge eller stiger speciellt hastigt upp undrar jag ifall det har att göra med nåt mera än lågt blodtryck, om jag kanske har brist på nåt? Kan tillägga att jag varit lakto-ovo vegetarian i ca 9 månader nu.

Annons:
[Rhonda]
2016-07-26 09:03
#1

Kanske du behöver få ditt blodtryck kollat. Då kan man utesluta lågtblodtryck isf.

[134643]
2016-07-26 09:09
#2

Jag tycker att du ska kolla dit blodtryck, och eventuellt även ett blodprov för att utesluta att du har brist på något. Jag har själv lågt blodtryck och har det precis som du :)

Hoseok
2016-07-26 09:10
#3

Jag tycker du ska kolla blodtryck och järn hos en ungdomsmottagning eller vårdcentral. 

Du nämner att du är lakto-ovo, hur äter du vanligtvis?

[Littlepig]
2016-07-26 10:34
#4

Jag har det likadant men det behöver inte hända på morgonen. Igår hände det totalt kanske 5 ggr under dagen. Jag är inte vegetarian eller så, men har d-vitaminbrist.

Corgitok
2016-07-26 20:17
#5

Händer mig med men vi gick till läkare och hon sa att det är normalt för ungdomar i min ålder och att jag får ta det mer lugnt då kroppen efter att ha vilat inte vänjer sig vid att hastigt gå upp. Kan vara så för dig med? :)

Annars kan det vara som de andra säger :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

OlgaMaria
2016-07-26 20:27
#6

Det är ju ganska troligt att du har någon brist. Man får lätt det på vegetarisk kost om man inte tar tillskott och har väldigt bra koll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: