Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3340 ggr
goldhammy
2016-07-27 18:10

Tycker jag är ful..

(Igga mitt namn..) Hej! Jag är en tjej på 14 år som tycker jag är så jävla ful & är så onöjd med mig själv på alla sätt.. Mitt hår är JÄTTE tunnt & slitet mitt ansikte ser ut som skit, har massa finnar, inga bröst, stor näsa & ja hela jag är ful helt enkelt. Jag får panik för jag vill bara vara nöjd med mig själv, jag vill vara snygg och inte se ut som en 5 åring & vara ful som satan.. Är det någon som känner som jag? Isåfall hur har ni gjort för att vara nöjda med er själva?

Annons:
Accalia
2016-07-27 18:16
#1

Känner igen mig, man ser massa bilder på personer som ser ut som om de skulle kunna vara modeller för att de är så fina, och de verkar göra ingenting. De sminkar sig inte, duschar inte varje dag heller (jag måste de för mitt hår blir fett så fort), behöver knappt fixa sig på morgonen, har snygga kroppar, inga finnar eller fel på huden så kommer man själv där som motsatsen. Ska börja gymnasiet och är blyg så vet inte hur jag ska klara det. Känns som alla kommer dömma mig, och att inte ha perfekt hy, hår eller kropp hjälper inte riktigt. Det jag ska försöka med nu för att göra det bättre är att lära mig sminka mig bättre, gå upp lite tidigare på morgonen så jag hinner duscha håret och platta det och allmänt försöka fixa mig mer. Men har tyvärr inga tips på hur ens självförtroende blir bättre, önskar jag hade det. Alla säger fake it til you make it, men vet inte hur man ens börjar…

[rumelle]
2016-07-27 18:16
#2

Jag är 28 och är också ful. (Skillnaden är att du inte har vuxit klart ännu och mycket kan fortfarande ändra sig). Det gör ingenting för min del. Jag har hittat min plats i livet och är gift med en man som älskar mig trots att jag ser ut som bajs. Man kan leva med sig själv ändå. Huvudsaken är faktiskt att man trivs med vem man är på insidan. Om någon inte vill vara din vän pga hur du ser ut så är de troligen inte personer som du vill ha i ditt liv ändå. Folk kommer att tycka om dig för den du är och det kan du också lära dig att göra. Sen finns ju alltid alternativet med plastikoperationer i framtiden om du känner för det.

goldhammy
2016-07-27 18:24
#3

#1 Känner exakt samma! Mår så dåligt av att se på människor som ser så otroligt bra ut & så kommer man själv där & ser ut som skit.. Jag försöker också sminka mig men det ser oxå ut som skit. Blir så arg för jag vill ju se bra ut! Skönt att du känner likadant ändå. 2# Vad skönt att du har hittat någon som älskar dig & att du kan leva med ditt utseende! Saken är den att jag är inte rädd att folk inte ska tycka om mig utan jag vill se bra ut för att jag själv vill.. Svårt att förklara men jag vill så gärna se bra ut! Jag vill bli ihop med en snygg kille & själv vara snygg men det är jag inte..

Aleya
2016-07-27 19:38
#4

#1 ett tips är att inte duscha håret varje dag. Det är så det blir fett. Jag duschar bara håret max två gånger i veckan. Och det blir sällan fett. Hade dock problem med det då jag var yngre och duschade håret varje dag. Inte ens nu när det är sommar och jag svettas så blir det fett som förr. Testa det. Börja med var tredje dag. Och använd potatismjöl om håret blir fett i hårbotten. Ett tips. Och till ts: alla känner sig ful till och från. Och särskilt i den åldern. Du är dels full av hormoner och skulle väl säga att du ännu inte hittat vem du är. Man får känna sig ful. Men mitt tips är att stå i en spegel och se dig själv i ögonen och säga minst tre gånger om dagen att du är vacker. Kanske låter löjligt och känns dumt. Men det hjälper. Tar tid men det får en att se saker annorlunda.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Biancaa
2016-07-27 20:10
#5

Jag tycker heller inte alltid att jag är fin. Men ingen jag känner har någonsin kallat mig ful :)

Som #4 säger, säg till dig själv i spegeln att du är vacker & bra som du är. Skriv ner allt bra med dig varje dag så kommer du börja må bättre i dig själv, det gör jag & min mamma. ❤️

Corgitok
2016-07-27 21:21
#6

Försök att ge dig komplimanger dagligen och liksom tvinga dig att älska ditt utseende. Och istället kan du kolla på de som är fulare än dig istället för finare, då kanske det känns bättre? Jag tror dock att du är jättefin, alla är fina på sina sätt, tro det eller ej.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Godisburk
2016-07-27 22:01
#7

Jag känner också likadant, för stor näsa, konstigt hår, konstigt ansikte, dålig hy m.m. Men för det första, ignorera det, hur många saker man än har man som man inte tycker om finns det inte direkt stora åtgärder att göra och insidan spelar mycket större roll. Själv har jag börjat bjuda på mina verkligen fula sidor bland folk, fula bilder kompisar har tagit så kan jag nu lägga upp på en privat instagram och skratta åt det. Förut ville jag radera allihopa och gråta över hur jag såg ut, men det hjälper ingenting i det stora hela. Acceptera hur du ser ut och lägg på ett leende med bra attityd mot andra, du kommer så mycket längre än om man hela tiden ska försöka gömma sig. Vissa får turen att få ett änglautseende och en helt ''perfekt'' kropp, men en fin utsida kan förstöras så lätt av en dålig personlighet medan en bra personlighet kan göra en person så otroligt vacker.

Accalia
2016-07-27 23:10
#8

#3 ja jag blir också arg och sen ledsen för det känns som att ingen kommer någonsin vilja ha en osv, jag försöker kolla på videos där folk säger åt en att tänka positivt osv, men om man inte kan se mycket på en som ser bra ut så är det inte lätt #4 har testat det under hela förra sommarlovet och detta som är nu, går flera dagar och ibland en hel vecka men det är ingen skillnad. Vaknar upp dagen efter med fett hår igen. Min pappas hår är också så, det ligger helt enkelt i mina gener… Finns inte mycket att göra

Aleya
2016-07-27 23:47
#9

#8 dum fråga… men använder du mycket balsam? Jag skulle rekommendera detta: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-schampo-250-ml-251040/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Littlepig]
2016-07-28 00:05
#10

Åh vad jag känner igen mig. Kan se en bild på nån snygg eller helt enkelt någon irl och bara känna sorg för att jag aldrig kommer bli så snygg eller se ut så. Jag är visserligen smal men jag har inga bröst, för stor näsa och små ögon osv. Kan ligga och gråta för att jag är så ful. Finns inget och göra. Bara för att försöka leva med det. :/

Accalia
2016-07-28 00:18
#11

#9 använder bara balsam i topparna och längderna, inte i hårbotten, och det är där det blir fett Tack för förslaget! :) ska kolla mer på det

kastapasta
2016-07-28 22:10
#12

Jag tycker att det är väldigt synd att ni säger till en person (som tyvärr inte tycker om sitt utseende) ;"jag är också ful"…. vadå också ful? Varför ska man behöva döma sig själv och andra?
Jag förstår, man får tycka vad man vill, och för att försöka må bättre kan man fixa till sig på diverse vis och ge tips… Men, jag tycker fortfarande att det är ganska synd.

Rheen
2016-07-29 20:20
#13

Klanka inte ner på er själva. Ts, du är inte ful. Jag har brottats med tankar om mitt utseende ända sen dagen jag började jämföra mig med andra, och det tog mig länge förrän jag förstod att jag inte är ful. Visst, det finns saker jag lätt skulle ändra på om jag fick chansen - men den chansen kommer inte. Det hela handlar om att acceptera sig själv. Vi ser alla olika ut, och det ska vi vara glada över. Jämför dig inte med andra. Det om något sänker självkänslan och förtroendet. Något som fick mig att tänka efter var en YouTuber som sa; varför ska du hata kroppen som du levt med i alla dessa år? Du kommer ha den livet ut. Det är Din kropp som orkat upp ur sängen när du innerst inne bara velat lega kvar, Din kropp som hjälpt dig uppnå fysiska saker här i livet, Din kropp som ger dig förmågan att kunna leva. Det tar i hjärtat då man ser personer med ens 'drömutseende', men det är viktigt att komma ihåg att inte jämföra sig med dem. Fokusera på ditt eget liv, se de saker som är extra fina med dig. Peppande musik är otroligt viktigt för mig när jag känner mig nere, också videos och texter med folk som pratar om det här med att acceptera sig själv har betytt mycket. Det kommer dagar då jag bara vill gömma mig i en garderob och aldrig komma ut, då jag tänker på alla skönhetsideal. Men det finns också dagar då jag känner mig vacker som bara den. Jämför dig aldrig med andra människor, för det är inte värt det.

~ Rheen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: