Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1021 ggr
[Natale123]
7/31/16, 9:32 PM

Angående hetro homo och bi osv

Jag tänkt på dehär att man är fast besluten om att man tex är hetro. Hur kan man vara säker på det. Och varför är det att typ alla säger sig vara hetro? så kan det väl ändå inte vara och varför kan man bara bli kär i ett slags kön? Jag tror på att man blir kär i en person inte ett kön. Det verkar som det är meningen att man ska vara hetro pga det är så våra könsdelar är till för varandra. Men det är ju inte fel på homosexuella? Är folk homosexuella pga att man har mer manligt testosteron eller kvinligt testosteron (eller vad kvinnornas heter) eller vadå? men då blir det ju också fel? vi säger att två kvinnor e kär i varandra pågrund av att d har mer manligt testosteron då är det ju som att två män är kära? Jag fattar inte riktigt. Detta blev mer ett inlägg om mina tankar och det blev ganska rörigt men någon får gärna förklara om det finns någon anledning eller skriv vad ni tycker och tänker.

Annons:
Honestyisdead
7/31/16, 9:46 PM
#1

Blir man bara attraherad av och kär i motsatt kön är det väl ganska självklart att man ser sig som hetero.

Idag är det verkligen inget konstigt eller annorlunda att vara gay eller bi. 

DU kanske blir kär i bara person. Men glöm inte att du är en person och dina känslor är inte mina. Jag blir kär i personligheten hos män. Kvinnor väcker inga romantiska känslor alls hos mig hur trevliga dom än är.

[rumelle]
7/31/16, 9:50 PM
#2

Jag vet att jag är hetero lika mycket som en homosexuell person vet att den är homo.

astridn
7/31/16, 10:04 PM
#3

#2 fast det är inte alltid så självklart att man är homosexuell.

Hoseok
7/31/16, 10:07 PM
#4

Östrogen och testosteron har inget med ens läggning att göra.

Det är ingen annan än en själv som avgör ens egna läggning. Vissa är bombsäkra, andra inte. Så är det bara.

Kirnzy
7/31/16, 10:10 PM
#5

Jag tror inte att det finns någon "anledning" till att man är tex homosexuell, det är sån man är, likadant som att en heterosexuell person också är som hen är. Personer som är pansexuella brukar ofta säga att man blir kär i en person, inte vilket kön personen tillhör. Sen behöver det inte vara så heller. Ja, egentligen är det väll "meningen" att vi ska vara heterosexuella, på grund av våra könsdelar. Men det betyder inte att det är något fel på att vara homosexuell, bi, osv. Om en kvinna inte känner några romantiska/sexuella känslor för andra kvinnor och inte skulle kunna tänka sig att ha det heller, då är det rätt så självklart att man är hetero. Jag är en sån person som inte tror att "man är född sån", ens sexualitet kan ändras av olika anledningar, men det är inget val. Så även om man är 100% säker på att man är hetero, så behöver man inte alltid tänka på det och ignorera sina känslor om man en dag börjar få känslor för någon av samma kön. Jag tycker det händer alltför ofta att personer ska vara där dom är och om något ändras så kan dom inte acceptera det.. Jag tycker heller inte att andra behöver veta någons sexualitet eller att man själv behöver veta säkert. Såklart känns det väll bättre att vara säker men det känns nog ännu bättre att inte tänka på det och helt enkelt bara bli kär i den personen man blir kär i.

tarantass
7/31/16, 10:39 PM
#6

#5: "Ja, egentligen är det väll "meningen" att vi ska vara heterosexuella, på grund av våra könsdelar."

Inte så säkert ens det. Det finns mer än just att avla och föda barnen som är viktigt för vår överlevnad. Och homo- och bisexuella finns bland fler djur än oss, det har man börjat se på senare år med litet mindre fördomsfulla forskare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
astridn
7/31/16, 10:40 PM
#7

hm, hela det där med att det är meningen att vi ska vara hetrosexuella iom att vi är "kvinna och man" och ska kunna skaffa barn tycker jag är lite fel, eftersom att vi är så medvetna och så självreflekterande som vi är så tycker jag att vi kan få vara med vem vi vill utan att det är onaturligt eller fel, nu när vi ändå har förmåga till reflektion och medvetna val tycker inte jag att det är "onaturligt" på nåt vis.

Att själv ta egna beslut- denna egenskap som skiljer människan från djuren- ska väl också ha en mening här i världen tänker jag. Vissa kommer alltid att endast dras till sitt egna kön, andra till det andra, andra till något annat, eller båda. (Hela genustänket men han hon och hen etc är för mig fortfarande lite oklart, ursäkta mig.)

[Natale123]
7/31/16, 10:56 PM
#8

#1 jag sa aldrig att JAG ba blir kär i personlighet jag sa att jag tror på att det är så för alla även fast man inte vill erkänna det. Jag har aldrig varit kär så jag vet inte. Tror jag är hetero för jag har bara känt att jag gillar killar lite extra och inget för tjejer. Iaf ännu. Jag tror på riktigt att iaf alla är lite bi vissa mer än andra men jag har inte några erfarenheter än.

Kirnzy
7/31/16, 10:57 PM
#9

#6 men tex homosexualitet har ingenting att göra med vår överlevnad, medans det skulle vara omöjligt att leva vidare utan heterosexualitet. Våra könsorgan är ju till för att producera barn. Nu kan jag inte förklara riktigt vad jag menade med det och jag tycker inte att det är nödvändigt heller. Och att djur också kan vara sexuella vet jag om, men som jag sa innan, egentligen är det "meningen" att vi ska vara heterosexuella, eller iallafall att det ska finnas heterosexualitet.

Honestyisdead
7/31/16, 10:59 PM
#10

#8 Då tror du fel. Det är inte så för alla. Du ska nog vara försiktig med att tro att du vet en massa om andra. Du vet ju ingenting.

Kirnzy
7/31/16, 11:00 PM
#11

#8 själv tycker jag att det är rätt så respektlöst att säga så.

Hoseok
7/31/16, 11:01 PM
#12

#8 "jag sa att jag tror på att det är så för alla även fast man inte vill erkänna det."

Det där är väl en aning kränkande mot folk som bara dras till ett kön eller en könsidentitet? 😎 

Det är aldrig särskilt nice för någon som är homosexuell (Eller heterosexuell för den delen) att läsa att folk inte "tror" att deras läggningar finns.. Fundera lite på det låter.

astridn
7/31/16, 11:03 PM
#13

#9 Djur blir möjligtvis inte kära i varandra bara för att de får barn tillsammans.

Annons:
tarantass
7/31/16, 11:22 PM
#14

#9: jag har aldrig antytt att det inte skulle vara meningen att det ska finnas heterosexualitet.  Hoppas det inte var det du menade heller. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Men jo, homosexualitet kan alldeles utmärkt ha med vår överlevnad att göra. Det kan till och med vara anledningen till att den finns kvar, i varje fall bland flockdjur. (Läget bland ensamlevande djur har jag för dålig koll på för att våga säga något.)

I vårt "moderna" samhälle, där kärnfamiljen får kämpa ensam med otillräcklig hjälp av offentliga institutioner vilkas budgetar skärs ner varje år, kanske vi inte märker det så mycket; men i alla andra samhällen, inklusive andra flockdjurs flockar, betyder släkten eller flocken liv eller död för individen. Och i den ingår ofta individer utan egna barn. Även i vårt samhälle är de offentliga institutionerna faktiskt bara en variant av det.

Men tyvärr ska vi människor alltid fundera på allt, samtidigt som vi faktiskt är rätt dåliga på det. Inget annat djur jag vet om bråkar om sina artfränders sexuella läggning…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Natale123]
8/1/16, 12:10 AM
#15

#10 #11 förlåt då om ni tog illa upp men jag tkr ni borde kolla in denna länk eller googla på liknande. Källan kanske inte är så trovärdig med jag kan ju säga att jag lästa liknande på många sidor. Jag har inga egna erfarenheter riktigt men jag har en del forskning på min sida. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/11977121/Women-are-either-bisexual-or-gay-but-never-straight.html

Hoseok
8/1/16, 12:22 AM
#17

#15 #16 För mig är det riktiga bullshit-artiklar. Studierna är flummiga och det går inte riktigt ihop. Jag anser fortfarande att det är väldigt kränkande mot folk att sitta och säga att "Du är något annat du bara vet inte om det". Vilket läggning de än har. Krävs mer forskning för att det där ska vara legitimt.

Honestyisdead
8/1/16, 12:24 AM
#18

#15 Man behöver inte kolla dina länkar för att veta om man är hetero om man redan är säker på sig själv. Ingen forskning kan bevisa att jag inte är hetero. För det är det jag är.

Du däremot verkar vara förvirrad och osäker på dig själv så sök du vidare. Men tryck inte på din tro på andra. För det lyckas du aldrig med. Det är okey att vara osäker. Men inte att blanda sig i andras sexualitet. Lär dig det.

[Natale123]
8/1/16, 12:33 AM
#19

Man brukar ju va ganska osäker som tonåring

Honestyisdead
8/1/16, 12:37 AM
#20

#19 Jag har aldrig varit osäker på min läggning, inte ens som tonåring. 

Du måste lära dig skillnad på "jag" och "andra". Det du känner, känner inte alla andra. Och du har inte mer rätt att känna dina känslor än någon annan har att känna som dom gör.

Annons:
tarantass
8/1/16, 12:50 AM
#21

#9 igen: jag är dock ense med dig om att det inte spelar roll om homosexualitet är "nödvändig" eller inte, man är vad man är och det måste vara okej.

Det jag skrev i #14 är inte viktigt på det sättet; men eftersom allt mer på senare år råkar tyda på att homosexuella spelar roll för vår överlevnad genom "kringtjänster" och liknande som kan bli svåra att utföra med egna barn att sörja för, kan det ju vara synd att inte veta.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Accalia
8/1/16, 11:33 AM
#22

#1 (no hate) idag är det fortfarande dock konstigt att vara bi eller gay. Annars skulle tex inte Pride behövas finnas, eller det skulle inte finnas hat-brott mot homosexuella. Det är mer accepterat här i Sverige, men det är inte helt accepterat än, eller inte inte-konstigt, för då skulle inte folk behöva komma ut som gay. Det finns fortfarande delar av världen där du mobbas om du är gay, hamnar i fängelse, eller till och med blir mördad. Jag har också tänk på det där med överlevnad och att vara gay. (Nu pratar jag helt ur hur det utvecklingsvis och vetenskapligt skulle funka.) För det påverkar inte vår överlevnad positivt, då vi inte dras till det andra könet och därför kan inte föröka oss, så varför blir vissa av oss gay. (Detta låter så hemskt när jag säger det men menar det verkligen inte så, är själv inte helt hetro). Dock har homosexualitet visat sig i många andra arter, så det är ju något normalt och inte fel genetiskt tror jag, men varför blir det så? För om man inte dras romantiskt till det andra könet, minskar chansen att man dras sexuellt till det andra könet, därför är det inte lika stor chans att man förökar sig = mindre överlevnad. Förstår ni hur jag tänker? Bara för att göra det extra tydligt, jag är inte på något sätt emot de som är gay eller bi, tvärtochom, jag är för det och tycker det är sjukt hur andra delar av världen inte kommit längre med att acceptera och respektera det. Om någon tagit illa upp eller känner sig på något sätt kränk så ber jag om ursäkt, för det är inte min mening. Detta kan va ett känsligt ämne för vissa och det blir lätt att man säger saker som missuppfattas, men åter igen, inte men mening :)

Honestyisdead
8/1/16, 12:16 PM
#23

#22 Jag håller inte med dig.

Accalia
8/1/16, 1:41 PM
#24

#23 Nehe, okej, kul för dig

Honestyisdead
8/1/16, 1:43 PM
#25

#24 Inte för mig. Jag är hetero. Men för homo och bisexuella däremot. Beror kanske på ålder och vilket folk man umgås med hurvida man ser det som accepterat eller inte.

Accalia
8/1/16, 2:54 PM
#26

#25 förstår inte hur du menar? Eller vad var det du svara på?

Honestyisdead
8/1/16, 3:35 PM
#27

#26 "Kul för dig"

Annons:
tarantass
8/1/16, 4:15 PM
#28

#22: som jag skrev i #14 och #21, det finns mycket som tyder på att homosexuella spelar roll för vår överlevnad. "Vår överlevnad" betyder inte bara ens personliga geners överlevnad, utan också ens släktingars och vänners i flocken (, familjen, samhället).

Det kan till och med hända att just homosexualiteten som sådan kan spela roll för överlevnaden. Den ställer arbetskraft till förfogande som kan leta mat, vakta boplats, sköta ungar och annat utan att för den skull ge sig in i de heterosexuellas inte helt riskfria konkurrens om den rent fysiska fortplantningen.

Och bisexualitet ger fler chanser att minska spänningar i flocken genom sex.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Hoseok
8/1/16, 4:50 PM
#29

#25 Förstår inte riktigt, menar du att det inte finns något som säger att det är svårare att leva som HBTQ-person i samhället? (Notera att detta är en fråga, inte ett påstående).

Honestyisdead
8/1/16, 5:11 PM
#30

#29 Jag säger att jag inte märkt att det ses som onormalt som när jag var ung. Idag är det mycket mer accepterat än för 20 år sedan. Att det finns de som är homofober vet jag.

Accalia
8/1/16, 5:15 PM
#31

#27 förstår fortfarande inte, jag skrev kul för dig för att du bara skrev "jag håller inte med". Och så fattar jag inte, vad är det som vore kul för de homosexuella och bisexuella i så fall..? Och vad menade du med ålder osv..? Blir det roligare då eller va? #28 jo läst att du skrivit det en del, men du använde massa konstiga ord jag inte förstod haha. Menade du att de som var gay förr var de som stanna hemma och tog hand om hemmet? För så var det väl verkligen inte. Tex medeltiden där tvingades ju man gifta sig ändå, man kunde inte säga något, det var ju fel, man fick skaffa barn och så ändå? Eller pratar du ända ner till grottmänniskotiden?

astridn
8/1/16, 5:23 PM
#32

#31 angående #28, jag tror hen syftar på djuren, inte människorna. Eller så är jag helt fel ute.

tarantass
8/1/16, 5:46 PM
#33

#32: nej, du har rätt.

Fast det gäller också oss människor på tidigare stadier. Kanske just grottmänniskotiden, i varje fall i de krokarna. Eftersom homo- och bisexualitet finns i så många djurarter måste de ha funnits långt innan våra förfäder var människor och har alltså följt med oss hela vägen – utan att väljas bort av det naturliga urvalet. Det borde betyda, att hade heterosexualitet varit det enda nyttiga för överlevnaden hos vår eller någon annan "blandsexuell" art så hade det funnits gott om tid att selektera bort allt annat.

Den senare utvecklingen, med det homoförtryck vi känner till från historisk tid, har inte hunnit sätta några spår i våra gener. Dessutom är inte den sortens förtryck hela bilden. Hos de gamla grekerna var homosexualitet ideal. Mellan män vill säga, och gärna med pedofil anstrykning. Inget trevligt samhälle det heller, men sätten vi har hittat på att göra det otrevligt för oss har alltså växlat.

#31: aha, det förklarar i alla fall varför du inte verkade ha läst vad jag skrev (inget illa ment). Orkar tyvärr inte formulera om vad jag redan har skrivit, men kanske det här kan vara något att slå upp ord i:

http://www.svenskaakademien.se/svenska-spraket/svenska-akademiens-ordlista-saol/saol-13-pa-natet/sok-i-ordlistan

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Hoseok
8/1/16, 6:05 PM
#34

#30 Ja, det är helt klart mer accepterat men det är Långt ifrån bra. Det rapporteras dagligen om hatbrott, våldtäkt och våldsbrott mot HBTQ-personer. Jag blev utstött direkt när min klass fick reda på min läggning. När jag hållt hand med mitt ex som var av samma kön eller kysst hen på öppen plats så har folk stirrat och några gånger hörde jag folk säga "usch" eller ropa "eeew" efter oss. En gång blev jag spottad på för att jag pussade min partner på en tågstation. En annan gång på universeum bad en äldre kvinna oss att "tänka på att det faktiskt finns barn här".

Så ja.. Det finns mycket vi måste arbeta med.

Annons:
Honestyisdead
8/1/16, 6:16 PM
#35

#34 Jag har väl tur som sett hur det accepteras bra också. Folk som öppet visar sin kärlek utan kommentarer och dyl. Skolmiljön idag känner jag inte till. Är ett antal år sedan jag gick i skola.

Tyvärr lär det alltid finnas idioter. Men de blir förhoppningsvis färre och färre.

Linn Is The New
8/1/16, 6:27 PM
#36

Jag har aldrig fallit för någon av samma kön, eller känt några romantiska dragningar.  Aldrig tyckt att en av samma kön har varit upphetsande mm. Men det motsatta könet har jag alltid dragits till, och fantiserat om.  Så jag är ganska säker på att jag är 100% hetero, men vem vet? Tycker inte att läggning spelar någon roll alls, alla är vi människor och individer.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[unicarl]
8/1/16, 6:39 PM
#37

Har egentligen inte så mycket att säga mer än att man attraheras av den man attraheras av. Punkt liksom. Så är det bara. Just nu litar jag mer åt det lesbiska hållet medan jag har varit attraherad av folk med motsatt kön och jag accepterar det. Därför väljer jag att kalla mig för bisexuell. Vi rör oss mot ett mer accepterande samhälle och det är jättebra! Men som #34 skrev så ska man inte behöva bli utsatt för hatbrott och det är något som jag hoppas kommer att förbättras under min livstid och efter min död. För vissa är "stämplarna" en trygghet. Ett sätt att visa att man inte är annorlunda och därför passar in i "normen". Men för vissa tränger det in folk i så små roller att det knappt går att andas. Så man ska komma ihåg att tala för sig själv och att andra känner annorlunda och att man därav kan såra personer.

Upp till toppen
Annons: