Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 869 ggr
Soffatoffel
8/1/16, 9:48 PM

Svårt att möta folks blickar

Hej,

måste bara fråga om det är fler än mig som har jättesvårt att kolla folk i ögonen när man t.ex pratar med de. Viker alltid av blicken och kollar på mina skor, på väggen, golvet, hens kläder, vadsomhelst utom personens ögon.

Känns typ hotfullt när någon kollar mig i ögonen och det känns som att de dömer mig på nått sätt. Har inte jättedåligt självförtroende så men tycker det känns jobbigt att prata med folk pga det, och har flera gånger hört att jag är oförskämt som inte kollar på de, men vet inte hur jag ska hjälpa! Har ni nått tips?

Annons:
Namiko
8/1/16, 9:55 PM
#1

Jag tycker inte heller om att titta folk i ögonen när jag pratar med dom, mer än korta blickar då och då. Jag tittar oftast på deras mun istället. Har fått höra att jag håller väldigt intensiv ögonkontakt ibland istället trots att jag knappt sett personen i ögonen alls..

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tiger tok
8/1/16, 10:48 PM
#2

Kolla på näsan, då ser det ut från sidan och för personen som du pratar med, som att du kollar i ögonen på hen!

[Tilde]
8/1/16, 11:03 PM
#3

Jag är en sån person som kollar rakt in i ögonen och knappt kollar bort. Men när jag var yngre tittade jag ofta bort och hade svårt att hålla ögonkontakt längre stunder. Så det har jag definitivt byggt upp med självkänslan. :) Men kolla på näsan, mellan ögonen eller munnen (dock kan det uppfattas som man är intresserad av personen om man glor på deras mun, men det är lättare att hänga med i vad de säger tycker jag).

affieee14
8/1/16, 11:27 PM
#4

Har oxå jättesvårt med ögonkontakt.. Undviker de gärna

Accalia
8/2/16, 12:30 AM
#5

Brukar kolla Italien in i ögonen för att vara "artig eller va man ska säga, men annars tycker jag det är ganska stelt. Inte med personer jag känner bra dock, mest har de väl vart främlingar, mina föräldrars kompisar som jag inte känner så bra, eller typ lärare

[Littlepig]
8/2/16, 1:28 AM
#6

Jag har samma problem. Jag möter helst inte nån i ögonen, med blicken (förutom de jag är 100% trygg med). Jag har dåligt självförtroende och självkänsla och varje gång jag tittar på någon jag inte känner till 100 hör jag icke talande röster i huvudet som "kolla inte. hen kommer bara tycka att du är ful och misslyckad." Och "ingen gillar dig". Därför gör jag helst inte det.

Annons:
Accalia
8/2/16, 9:48 AM
#7

Men Gud va jag är sämst på att stava, autocorrect hjälper inte alltid heller ;) Ibland ska det stå, inte Italien

Mysan_
8/2/16, 12:24 PM
#8

För mig är det också jättejobbigt med ögonkontakt. Kan inte ens ha det med mina närmsta.

Scorpio97
8/2/16, 2:28 PM
#9

Jag har också alltid haft svårt med ögonkontakt, oavsett vem den andra personen är. Jag nämnde det till en kompis, och han kom på ett sätt att "tvinga"/träna mig att hålla ögonkontakt. Helt enkelt att varje gång vi pratade med varandra skulle vi kolla varandra i ögonen. Om jag bröt ögonkontakt slutade han prata eller låtsades inte höra vad jag sa. Otroligt frustrerande och jobbigt i början, men sen blev det faktiskt bättre! 

Nu var det några år sedan jag umgicks med honom (växte isär), men det håller fortfarande i sig. Jag kan fortfarande tycka att det är lite jobbigt att hålla ögonkontakt med främlingar, men med vänner och bekanta går det mycket bättre. Annars brukar jag köra på knepet att kolla mellan ögonen/på näsan.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: