Annons:
Etikettövrigt
Läst 1440 ggr
[Tilde]
8/1/16, 11:11 PM

Minimalism

Finns det någon minimalist här? Jag har nyligen börjat sortera ut saker ur mitt liv och försöker leva så minimalistiskt som möjligt. Detta är extremt svårt då jag är före detta shopaholic och är van att köpa vad jag vill.

Idag har jag rensat ut min garderob och gav nog bort två tredjedelar av mina kläder. Jag tycker dock fortfarande att jag har för många plagg och kommer att gå igenom garderoben igen. Mitt mål är att ha ca 10-20 toppar max, ca 10 par byxor/shorts, några enstaka klänningar och några få jackor (typ en för varje årstid), osv. Det svåraste är nog skor, för jag ÄLSKAR skor! Förut var det klackskor men nu är det sneakers som gäller. 😃 Brukade också ha ett berg av väskor men nu har jag under 10 stycken. Dessa ska dock också ner till runt 5 st. Vet att det blir lite motsägelsefullt men jag ska nog investera i några basplagg av hög kvalité så jag känner att jag kan ge bort andra plagg jag knappt använder men inte riktigt vill göra mig av med…

Tycker det är så befriande att ha få saker! Det är mindre stressigt och när man inte har så många val blir det mycket lättare att fatta beslut om vad man ska ha på sig. 

Vad är era tips för att leva minimalistiskt?

Annons:
Carrosh
8/1/16, 11:30 PM
#1

Kan inte direkt påstå att jag är minimalist, men jag har börjat på senare tid att göra mig av med och rensa ur grejer jag inte använder/behöver, eftersom alla prylar tar sån himla plats! Fick ihop 4-5 stora kassar med bara kläder nu när jag rensade garderoben sist och nu har jag gått på mina böcker. Alla böcker jag inte kommer läsa igen eller som inte är specialböcker som ser fina ut i hyllan ska ut.

Sen tror jag också att man får fundera ut varför man vill rensa ut eller leva minimalistiskt. Det du sade om att ha lättare att välja kläder, när man inte har lika mycket att välja mellan, är just samma känsla jag har med både kläder, skor, böcker och smycken. Det blir lätt mycket strököp på saker man ändå inte använder.. Och någonstans måste man ju göra upp plats för det också - eller rensa ur.

Jag tror du gör klokt i att gå igenom rum för rum och yta för yta och fundera på vad du verkligen vill ha kvar, vad du verkligen haft användning för och vad som bara står och skräpar som egentligen borde rensats ut för längesedan. Börja enkelt med t.ex. badrumsskåpet, köksskåpet med matlådor och burkar eller den där lådan där du bara stoppar ner en massa grejer som du inte riktigt vet var du ska göra av (tror nog att alla har minst en sådan låda i sitt hem).

Ett annat tips, som en vän till mig gjorde, var att köra utmaningen: "5 om dagen", vilken går ut på att man ska göra sig av med 5 saker om dagen i olika kategorier.

Samma vän tipsade även mig om att varje gång jag köper något nytt ska jag slänga något gammalt. Så för varje ny grej jag köper åker en grej ut. Det är svårare än man tror, och jag lyckas verkligen inte alltid.

Lycka till! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Tilde]
8/2/16, 9:43 AM
#2

#1 Jag är inneboende hos mina föräldrar så jag vill inte börja rensa ut deras köksgrejer, haha. Jag själv äger väldigt få kökssaker eller saker överhuvudtaget så det är mest kläder och sånt jag har haft för mycket av. Jag har exempelvis endast 2 vinglas, 2 stekpannor, osv. Badrumsskåpet däremot rensade jag ut igår, det är fortfarande rätt många saker där men jag känner att alla har ett syfte. 🙂

5 om dagen låter intressant, men jag har som sagt väldigt få saker så det skulle bli svårt… Däremot har jag hört "one in one out" flera gånger och det känner jag är ett väldigt bra tips! Det lär ju också få en att tänka en gång till - "köper jag denna måste jag göra mig av med en annan sak i samma kategori, är jag villig att göra det?"

Sen är jag väl knappast en riktig minimalist i inredningen då jag älskar söta dekorationer, men jag försöker att hålla det simpelt och endast ha nog med dekorationer för att det inte ska se kalt ut. 🤐 Men ett steg i taget! Jag har satt upp ett mål för min garderob som jag vill nå i slutet av året och när jag skaffar lägenhet ska alla möbler ha ett syfte. Jag kommer förmodligen inte att äga en bokhylla t.ex. då jag inte har massa böcker.

Tack för motivationen! :D

Scorpio97
8/2/16, 2:43 PM
#3

Jag har väl aldrig medvetet försökt vara minimalistisk, men jag är väldigt kräsen gällande allt så jag har ändå ganska lite grejer. Att köpa en enda tröja är ett stort projekt för den måste vara perfekt, och eftersom dom förr eller senare blir slitna så hinner jag aldrig samla på mig speciellt många. Har nog runt 10-15 överdelar, två-tre klänningar, fyra-fem par byxor, en kofta/jacka och tre par skor. Min garderob är alltid halvtom, snarare än överfull (som syrrans alltid är). 

Detta gäller även inredning, möbler och allt annat. Jag är alltid väldigt noga när jag köper något. Exempelvis om jag ska köpa en tröja så ställer jag flera frågor till mig själv:
Kommer jag använda den( eller tycker jag den bara är fin rent allmänt)?
Har jag redan ett liknande plagg?
Kommer jag kunna använda den med kläder jag har hemma, eller skulle färgen/mönstret/stilen kräva att jag måste köpa ett par nya byxor också? 
Går den bra att använda större delen av året, och i flera olika situationer?
..osv
Blir det ett nej på någon av frågorna, så köper jag den inte. 

Sen händer det ibland att jag råkar impulsköpa, eller att ett plagg visar sig vara obekvämt/fel storlek eller blir fult i tvätten. Så en gång om året går jag igenom garderoben. Alla plagg jag inte använt sedan förra gången jag städade garberoben slängs/ges bort. För om jag inte haft anledning att använda plagget under ett helt år, kommer jag förmodligen inte använda det nästa år heller (:

Ett sätt jag har läst någonstans, är att aldrig köpa något första gången du ser det. Gå hem och vänta några dagar eller en vecka. Om du fortfarande tycker det är en bra idé och vill ha föremålet, så får du köpa det. Att skriva ner en lista på saker du faktiskt behöver kan vara ett annat sätt, och då får du såklart bara köpa saker på listan.


//Jessie

[rumelle]
8/2/16, 4:27 PM
#4

Errrrrrr enligt din standard så är jag absolut minimalst.

vendelay
8/2/16, 6:47 PM
#5

Håller med #4. Herregud vad mycket kläder ni har! Jag äger ett par skor, en vinterjacka, en kappa för höst/vår, ca 5 tröjor, 2 linnen, ett par jeans, en kjol, ett par shorts och en klänning 🤐 Jag har ett underställ också förresten 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tilde]
8/2/16, 7:13 PM
#6

#3 Skönt att ha det så! 😃 Jag har varit shoppingberoende (är en person som älskar mode och smink, osv.) så det är svårt att ställa om, men det känns bättre att ha få grejer. Mindre stressigt och man slösar såklart inte lika mycket på impulsköp.

#4 Jadu minimalism är ju väldigt individuellt vad det betyder. För vissa är det att gå från 200 par skor till 100. För andra är det att bara ha 1-2 par skor. 🙂 Så för mig är det absolut minimalistiskt att bara ha 10 par. Jag ligger nog normalt på minst 50. 

Jag har förresten börjat planera att köra på Project 333! Det betyder att man har 33 plagg (kläder, skor, ytterkläder och accessoarer, ej inräknat pyjamas, underkläder, slapparkläder att ha hemma eller träningskläder) som man ska använda de kommande 3 månaderna. Jag har alltså valt ut 33 favoriter som jag får använda i 3 månader. Resten har jag stängt in i mina garderober som jag inte kommer att öppna. Dock får jag nog byta ut shorts mot vinterskor och fodrade jackor mot oktober, så jag fuskar lite. 🤐 Märkte att jag inte valde en enda klänning eller kjol, vilket betyder att dessa plagg är något jag i princip ska sluta köpa helt.

Annons:
[rumelle]
8/2/16, 9:14 PM
#7

För mig är det standard att ha 1-2 par skor och det känns som lyx om jag har över 5 toppar eller fler än 2 par jeans att välja på.

vendelay
8/3/16, 8:15 PM
#8

Men det måste väl finnas en gräns för vad som kan kallas minimalism? Jag kan inte tänka mig att 10 par skor kan räknas som minimalistiskt. Det är såklart lite för dig, men det kan ju inte generellt vara lite för majoriteten. Förstår någon hur jag menar, känner att det blev lite rörigt men jag är trött så 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tilde]
8/3/16, 8:49 PM
#9

#8 Inte vad jag vet, alla är individer och ser på det olika. 🙂 Vet folk som kallar sig minimalist och har typ 15 par byxor och 50 toppar. Men kanske finns det "regler", ingen aning. Tanken är i alla fall att leva med så få saker som möjligt och det är ju helt olika vad det innebär för folk. :)

Honestyisdead
8/4/16, 10:44 AM
#10

Ser inte att de kläder du ts räknar upp har någon likhet med minimalism.

Då lever man på precis det man behöver. Det gör verkligen inte du med så mycket kläder och skor.

Även om det känns som lite jämfört med innan så är det inget som kan ses som minimalistiskt. Man klarar sig på ett par skor. Några få underkläder. 2 överdelar och underdelar. 

Minimalism handlar för övrigt om en livsstil. Man har alltså bara precis det som behövs gällande allt. Inte massa saker i inredning. Inte telefon,  dator Och tv. Möjligtvis telefon dom ju kan användas till både tv tittande och dator. För telefonen behövs vid tex jobbsökning.

Man har inte massa smink. Inget alls eftersom det inte är något som behövs för att leva. Ja. Man äger enbart det man behöver för att kunna leva.

Corgitok
8/4/16, 3:16 PM
#11

#10 Oj, om det ser ut sadar kan jag aldrig bli minimalist haha

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
8/4/16, 5:30 PM
#12

#10 Håller med, det går inte att kalla sig minimalist och äga 50 par skor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tilde]
8/5/16, 11:24 AM
#13

Men herrejösses kan folk komma med tips och idéer istället för att klaga och haka upp sig på saker? 😂 Minns nu varför jag inte prioriterade iFokus i mitt liv.

För övrigt så jo, folk kallar sig minimalister fast de inte lever ur en ryggsäck. Finns massa böcker osv. om det. 👍

Annons:
Tokyo
8/5/16, 11:48 AM
#14

Ett tips för att rensa ur garderoben (om du har kläder hängande på galgar), är att under en period, säg 6 månader, hänga alla kläder på galgarna med kroken vänd åt fel håll, och när du har använt ett plagg hänger du tillbaks det med kroken åt rätt håll igen. När 6 månader har gått gör du dig helt enkelt av med de kläder som fortfarande inte har använts under den valda tidsperioden. 

Detta har inte nödvändigtvis något med minimalism att göra, men det är ett bra sätt generellt att verkligen se vad man använder och inte. Personligen kan jag ha svårt att göra mig av med plagg trots att jag vet att knappt använder dem, antingen av sentimentala skäl eller för att jag får för mig att jag "kanske kommer få användning för det någon gång i framtiden". Har själv rensat bort en del kläder, smycken och gamla skönhetsprodukter jag aldrig använder. Däremot strävar jag inte efter en minimalistisk livsstil utan bara mot att göra mig av med det som bara ligger och skräpar och aldrig blir använt.

Honestyisdead
8/5/16, 12:04 PM
#15

#13 Rätt ska vara rätt. Du önskar att du var minimalistiskt kanske. Men kalla dig inte för något du inte är är du snäll.

Därmed inte sagt att det inte är bra att tänka över sin överkonsumtion och förändra sitt tänk till det bättre. För det är verkligen bra.

[Tilde]
8/5/16, 12:05 PM
#16

#14 Har hört om det men har tyvärr inte så många hängande kläder. :/ Annars hade jag gjort det! Däremot kör jag på Project 333 och då märker jag tydligt vilka slags kläder jag väljer att ha på mig av de 33 plaggen i 3 månader. Även om man inte vill köra på Project 333 kan det vara en idé att låtsas som det, bara för att se vilka slags plagg man skulle välja. 😃 Jag valde inga klänningar eller klackskor så jag ska göra mig av med de flesta och inte köpa sånt mer. :)

Kanske kan köra på galge-metoden med mina jackor dock… 🤔

Snurrig
8/5/16, 4:53 PM
#17

#15 Hon har inte i något inlägg kallat sig för minimalist. Hon frågade om det fanns någon minimalist här, och om någon hade tips. Men oavsett så finns det inga regler som säger att man inte får ha mer än x antal ägodelar för att få räknas som minimalist. Det finns väldigt många definitioner av det, och ja, en del anser att man endast är en riktig minimalist när allt får plats i ryggsäcken, eller när man har färre än 100 ägodelar, medan andra anser att det handlar om att inte äga mer än det man behöver och använder. Så visst kan man kalla sig för minimalist och ändå äga 10 par skor, under förutsättningen att man är i behov av dessa skor, och faktiskt använder dom.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Honestyisdead
8/5/16, 5:35 PM
#18

#17 Ingen har ett behov av 10 par skor hur man än vänder och vrider på det. Och jo. Man är endast minimalistiskt om man lever med endast det man behöver. Inte annars. Det ät inte upp till var och en att ändra ddefinitionen.

[Tilde]
8/5/16, 6:06 PM
#19

#17 Tack! :) Lämnar även dessa här:

http://www.theminimalists.com/minimalism/

http://www.dictionary.com/browse/minimalist

http://minimalisterna.se/extrem-minimalism-och-maximalism/

Hittar faktiskt inga beskrivningar av det som är att man ska leva ur en ryggsäck. Det enda som står i SAOL är om musik som ska vara enkel: http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl Så jo, det verkar absolut vara individuellt vad man klassar som minimalism. Jag har själv aldrig kallat mig minimalist men eftersträvar att leva minimalistiskt enligt mina standard. Kan vi nu släppa detta och faktiskt återgå till vad min tråd handlar om? Du kan ju alltid skapa en egen diskussion om ämnet minimalism, Hera.

Honestyisdead
8/5/16, 6:08 PM
#20

Har inte pratat om nån ryggsäck.

Annons:
Corgitok
8/6/16, 9:21 AM
#21

Jisses vad allt ska alltid vara så exakt, petigt och noga. 😂

Kör som du vill Tilde, det är bara bra att du försöker leva minimalistiskt. För miljön och för dig själv :). Har tyvärr inga bra tips förutom att försöka kolla så lite i klädbutiker som möjligt. Det är lätt att det kommer något undantag eller någon ursäkt om hur mycket du behöver "just det" plagget. 😉

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Snurrig
8/6/16, 11:53 AM
#22

Mitt tips är att inte spontanköpa saker. Om du hittar något du skulle vilja ha så vänta några dagar och fundera över om du verkligen behöver saken. Om du fortfarande vill ha det efter några dagar så kan du köpa det, men gör dig då av med något likvärdigt hemifrån.

Köp inte för att det är på rea.. en gång gick jag till affären för att köpa en klocka. Jag kom dit och det var världens rea, så jag köpte tre stycken. Alla var såklart jättefina, men har jag använt dom? Nej. Hade jag köpt tre klockor till originalpriset? Nej, isåfall hade jag kommit hem med en endaste klocka som det var tänkt.. ångrade det väldigt mycket i efterhand.

Köp endast saker du är 100% nöjd med. Saker du älskar. Är det ett minsta "fel" är det lätt hänt att man inte känner sig nöjd och det blir liggandes oanvänt.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Upp till toppen
Annons: