Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 765 ggr
Anonym.tjej04
2016-08-04 09:51

Vikt

Jag är 12 år, 163 cm lång och just nu väger jag 45,9 kg. Mit problem är att jag går ner i vikt överdrivet fort. Allt började i måndags. Ja hade en liten fuskdag med min viktnedgång och åt lite extra onyttigt som typ kebab och pommes och lite sådär. Nästa dag ställde ja big på vågen och då hade ja gått ner 1,8 kg vart såklart jätte chokad så va tvungen o säkerhetskolla och det stog samma sak när ja ställde mig runt5 gånger. Tänkte att ja skulle ha en liten sån dag till på tisdagen om de ändå inte va nåra problem med de så sen igår morrse ställde ja mig på vågen igenhade ja gått ner 1,3 kg till o kollade flera gånger då också samma vikt varje gång. Lite senare när jag skulle sova vägde ja mig ännu en gång 1,5 kg till denna gången insåg ja att de skulle bli samma vikt igen så gick med panik till mitt rum och berättade allt för mina kompisar dom sa bara att de visar fel på vågen ibland men jag va ju säker på att den funkade. Vägde mig nu på morgonen igen och hade gått ner 1,1 kg till. Snälla hjälp mig vet inte vad det beror påoch har läst att det är jätte farligt om man går ner för fort som 0,5 kg om dagen men över 1 kg måste ju vara ännu farligare. Hjälp så fort ni vet nåt om dehär

Annons:
Honestyisdead
2016-08-04 10:07
#1

Låter definitivt som det är fel på vågen.

Vanja
2016-08-04 10:09
#2

Säger som ovan. 
Köp en ny våg, om du hade smalnat av så mycket på så kort tid så hade du varit helt slut och inte haft ork till något alls.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[134643]
2016-08-04 10:26
#3

Du hade en fuskdag med din viktnedgång? Du är 12, att gå ner i vikt är verkligen inget du ska tänka på! Du växer, och det är otroligt viktigt att du låter dig själv växa. Har du osunda tankar om din kropp, vikt eller mat måste du gå och prata med någon. Var snäll mot dig själv!

[Devya]
2016-08-04 10:28
#4

Jag tror också att något är fel på vågen för du skulle definitivt märka av det på att kläderna inte passar och att du inte orkar göra något alls, om du nu faktiskt hade gått ner så pass mycket i vikt.

Pialinn
2016-08-04 10:31
#5

Normalvikt brukas räknas längd minus 110, för en fullvuxen person.  Tycker du är för ung att banta. Risken är att du förstör viktiga funktioner i kroppen.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Honestyisdead
2016-08-04 10:34
#6

Ja ts bör absolut inte banta utan borde prata med kurator eller skolsyster.

Annons:
IceTee
2016-08-04 18:03
#7

För det första behöver du inte banta, speciellt inte i din ålder. Såvida en läkare inte rekommenderar det bör du låta bli, du riskerar att utveckla en ätstörning (om du inte redan har det).

Men ja, det verkar vara fel på din våg. Fråga om du får låna den hos skolsystern, den borde visa rätt!

Medarbetare på Skor iFokus

Linn Is The New
2016-08-06 01:00
#8

Det är med största sannolikhet att det är fel på vågen! Som många redan har skrivit så skulle du nog med största sannolikhet vara trött, och väldigt sliten.  Men jag tycker du väger helt normalt. Du ska verkligen inte gå ner mer i vikt! Det är inte bra att banta i så tidig ålder, då din kropp utvecklas just nu.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: