Annons:
Etikettövrigt
Läst 1858 ggr
Snuffles
2016-08-04 22:58

Jag är socialt handikappad

Om jag pratar med någon jag inte känner så bra svarar jag bara på frågor personen ställer, och om den säger någonting som inte är en fråga så nickar jag bara eller säger "mm" för jag vet liksom inte vad man ska säga?? Hur pratar man ens med folk? Jag har liksom inget behov av småprat, jag föredrar att bara vara men alla verkar prata hela tiden. Det är som att jag varit instängd i en låda utan att få social träning under hela mitt liv eller något…

Annons:
[Littlepig]
2016-08-04 23:24
#1

Är det så att du tycker det är tråkigt att prata med folk eller känner du en oförmåga eller ett obehag av att prata med folk? I så fall kan det röra sig om social fobi. Googla "symptom" så kanske du kommer fram till något. Är det endast för att du inte gillar småprat är det inget konstigt, kan också bli lite småobekväm av att småprata. Alla gillar dessutom inte att kommunicera med folk :)

lizton
2016-08-04 23:25
#2

Det är vanligare än du tror att ungdomar känner som du. Lyssna på hur andra pratar och hur de svarar är ett sätt att få ideér om hur du kan svara. Övning ger färdighet. Du kan tex bestämma dig att du ska säga något till en som du inte känner så bra eller till en okänd varje dag. Ibland kan det vara lättare att småprata med okända. Säg något medan du t ex väntar på bussen eller står i en kassakö  eller säg något till en granne. Vuxna pratar ofta om vädret eller så klagar de på något som att bussen är försenad. Lycka till!

Snuffles
2016-08-04 23:29
#3

#1 Jag kan bara inte, det kommer inte naturligt. Och om de skämtar om något vet jag inte hur jag ska reagera så jag bara stirrar på personen och ler… jag vill ju få kontakt med folk men de tröttnar antagligen på hur awkward jag är #2 Det känns så framtvingat :(

lizton
2016-08-05 00:02
#4

#3 Det är ett sätt att tvinga dig själv att våga ta steget att börja prata mer. Det känns säkert jättedumt först, men det kommer att gå bättre och bättre för varje gång du gör det. 

Snart börjar skolan och det  är bra att prata med skolkuratorn om det här. Skolkuratorn är till för att hjälpa och det här är jättevanliga problem hos ungdomar. Skolkuratorn har självklart tystnadsplikt.

Läs om du vill: http://xn--sjlvhjlp-1zae.se/social-fobi/

Annette
2016-08-05 09:22
#5

Jag var också så i min ungdom. Med åren blir man säkrare på sig själv och då löser det sig.

fsigge
2016-08-05 17:22
#6

kallar mig själv socialt efterbliven heheh xD Men övning ger färdighet. Innan jag frågar någon i en affär eller liknande tänker jag för mig själv flera minuter innan jag frågar vilka exakta ord jag ska säga och vad jag sedan ska svara människan. Beröm dig själv men de små sakerna du lyckas säga så kommer det blir roligare och roligare. Det är som en utmaning typ ;) Männskor är komplicerade -.-

Frida

Annons:
Upp till toppen
Annons: