Annons:
Etikettövrigt
Läst 1294 ggr
Snuffles
2016-08-10 12:28

Varför säger man va fast man hör?

Väldigt ofta säger jag ''va?'' när någon frågar något fast jag hört frågan, det kommer automatiskt. Är det någon mer som gör det?? Varför gör man det? 🤦‍♂️

Annons:
Wowy
2016-08-10 12:41
#1

Jag gör också det! Vet inte varför… Kanske vill man vinna tid.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

VästkustFia
2016-08-10 12:50
#2

Kanske för att man inte var beredd på just den frågan.

Eller så vill man kanske dubbelkolla att man verkligen hörde rätt.

Sindri
2016-08-10 14:00
#3

Känner igen mig  😃När jag var barn/ung gjorde jag ofta det. Min egen förklaring är att jag ofta dagdrömde och befann mig på en annan planet - ett va gav mig tid att landa och fundera på vad personen sagt.

Scorpio97
2016-08-10 14:33
#4

Jag gör också det. Antingen för att få lite mer tid att formulera ett svar, eller bara för att vara säker på att jag hörde rätt. Sen kan jag dagdrömma lite ibland och hinna säga "va?" innan jag inser att jag faktiskt hörde vad som sas. 

Tror det är ganska vanligt


//Jessie

[Jennah]
2016-08-10 15:39
#5

Jag också, för att det inte ska bli en tyst paus medan jag funderar på vad jag ska säga. Så får personen prata medan jag tänker typ xD

VästkustFia
2016-08-12 11:28
#6

En del gör tvärtom också. Alltså säger "va?" fast man svarat tydligt på deras fråga och märker att de egentligen hört.

Det tycker jag är rätt irriterande. Som om de tycker svaret är fel eller inte litar på att man menar vad man säger. Har bl a haft kollegor som haft den vanan när de frågat om man gjort en viss arbetsuppgift:  "Är du klar med x?" - Javisst. "Va?" -Ja det är jag. "Så du har gjort alltihop?" -Ja! (med stigande irritation…) Kontrollbehov kanske?

Annons:
Linn Is The New
2016-08-14 19:25
#7

Brukar säga "va" lite extra tydligt för att personen ifråga ska formulera om det hen nyss har sagt :)!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: