Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1072 ggr
Kaninhoppare
2016-08-14 19:39

Paus innan gymnasiet

Någon som tagit ett års paus innan gymnasiet? Funderar starkt på detta just nu, pga vissa problem från några år tillbaka. Vet inte om jag orkar gå tillbaka till skolan just nu, och det är bara en vecka kvar nu. Är det dumt med en paus? Det är okej för mina föräldrar, även om de tycker jag bör försöka ta några få kurser. Vad gör man under ett helt år hemma? Något sorts jobb är väl omöjligt att få förstår jag.

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
Aleya
2016-08-14 19:47
#1

Min kompis tog ett år ledigt. Vet dock inte hur hon fick ihop några pengar. För jobba gjorde hon inte. Det kan vara bra och dåligt. Bra för att du kanske orkar ta tag i skolan sen. Dåligt för att du kanske inte kommer orka ta tag i skolan efter att ha varit ledig i ett år. Men går du skolan blir du ju klar ett år tidigare än om du skjuter på det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kaninhoppare
2016-08-14 20:31
#2

#1 Tack för svar. Det känns bättre att vänta ett år, men är rädd för att det blir problem med att jag är äldre än de andra i min klass sen. Känns som att de kommer kolla snett på mig för att jag är äldre. :/

Medarbetare på Jättekanin

Turast
2016-08-14 20:40
#3

#2 jag gick om 1an på gymnasiet för att jag bytte linje, så jag var alltås 1 år äldre än alla andra. Kan säga att ingen bryr sig, det märks typ inte all. Det är bara ett år det är inte som att du är 10 år äldre ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[134643]
2016-08-14 20:43
#4

#2 Enligt min erfarenhet så är det ingen som bryr sig. Vi har folk som är både ett och två år äldre av olika anledningar, men det är inget som märks. Jag har en kompis som läste ettan, för att sen ta ett år innan hon nu ska börja tvåan. Hon behövde verkligen ett år. Jag tycker, att om du verkligen inte känner att du klarar av att börja skolan, det är okej för dina föräldrar som kommer få betala för dig, och att du hittar något annat att göra så att du inte mår värre för att du inte gör något om dagarna, så kan det vara en bra idé. Bara du vet vad du orkar och klarar av.

Gladasvampen
2016-08-14 20:57
#5

Två av mina kompisar tog ett ledigt år mellan grundskola och gymnasiet. En av de led av grov anorexia och blev inlagd lite då och då och hon behövde helt enkelt lägga hela sin energi på att bli frisk. Min andra vän led och lider fortfarande av social fobi och hade just under den perioden svårt att umgås med andra människor. 

Så länge du känner att du kommer att klara av att efter ett år återgå till skolan och fortsätta att plugga så tror jag inte att en paus är så farlig. Vet dock att många inte klarar av att efter en paus fortsätta att plugga. 

Det här med att vara ett år äldre är är nog inget problem, hade två personer i klassen som var ett år äldre och det var inget som märktes, förutom att de tog körkort när vi andra fortfarande var sjutton.

vendelay
2016-08-14 22:53
#6

Jag tog ett år ledigt, jobbade ett år innan jag kunde bestämma mig för vad jag ville läsa på gymnasiet. Det var, för mig, det bästa beslut jag kunde ha tagit. Jag fick massor med jobberfarenhet och jag hade riktigt kul dessutom. Det var såklart svårt att få jobb men till att börja med ordnade jag praktikplatser och fortsatte söka jobb under tiden och framåt jul hade jag ett jobb där jag fick betalt. Det är olika, för dig kanske det är rätt beslut att plugga vidare direkt men för mig var ett år ledig precis vad jag behövde. Du måste bestämma det själv. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-08-14 22:56
#7

Och på tal om åldersskillnaden - jag har gått i samma klass som en som var yngre (han hade hoppat upp några klasser för han var smart) och sen i gymnasiet var jag ju ett år äldre men det fanns de som var 2 eller 3 år äldre. Ingen brydde sig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
2016-08-15 08:11
#8

Kan vara ok ta en paus ifall man tror man kommer göra bättre ifrån sig då i gymnasiet men man bör försöka se till så att man har nått att göra. Är man så ung kanske man inte får gå en massa kurser mm. men kan kan ju ev. få jobba som volontär inom kyrkan, kommunen eller i nån förening med att ex. hjälpa till med att träna barn  nått sånt som fotboll el dyl beroende på vad man gillar. Att bara sitta hemma kommer inte vara bra för fortsatta studier ex. så brukar den mentala förmågan sjunka ifall man blir inaktiv och inte utsätter hjärnan för utmaningar, +man blir segare ett besök hos tandläkaren blir ett heldagsbesök och liknande.

Kaninhoppare
2016-08-15 20:11
#9

Tack så mycket för alla svar! Känner mig iallafall lite lugnare gällande det där med åldern. Nu återstår väl bara att fundera lite mer, era tankar och erfarenheter lär hjälpa till att fatta beslutet!

Medarbetare på Jättekanin

kae
2016-08-15 20:29
#10

Jag skulle absolut inte gjort det. Som du själv nämnde, vad ska du göra? Jag tycker det är bättre att gå ur gymnasiet och sedan ta ledigt från skola. Du kanske kan gå distans ett år? Vet inte hur sådant fungerar. Lycka till hur som helst"

Kaninhoppare
2016-08-15 20:59
#11

#10 Har redan kollat på distans, men är tyvärr inget fungerande alternativ för mig. :/ 

Tack!

Medarbetare på Jättekanin

Kadoor
2016-08-15 23:47
#12

Jag tycker att du ska göra det om det är vad du känner att du behöver. Vi alla behöver en paus ibland och förtjänar en om det hjälper en att orka plugga sedan. Skolan är väldigt jobbigt, speciellt om en har haft det tufft tidigare eller inte orkar av andra orsaker. 

Du kanske kan se om du kan hitta ett ställe att volontärarbeta på? Typ att du hjälper till och jobba på ett ställe, för att få erfarenhet och sådär? Kanske kan vara något, då har du ju någonting att göra under tiden. Jag hade praktik på en djurskyddsförening där de hade volontärer som jobbade, och det verkade väldigt kul. Finns kanske något liknande där du bor. Lycka till!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

mejamylove
2016-08-16 16:58
#13

Jag själv skulle inte gjort det, utan tvekan. Även om jag tyckte det var tungt. En tjej i min klass gjorde så, började med att ta ett år ledigt från skolan, sen börja gymnasium på iv sen hoppa upp i ettan. Det slutade med att hon hoppade av igen och jobbar nu på statoil… Ingen utbildning eller nånting som hon kan falla tillbaks på. Har man grova problem som hindrar en att gå i skolan så tycker jag man borde skaffa hjälp först och sen söka till gymnasium. Inte bara gå runt och lalla hemma. Jag har två helgjobb nu och går fortfarande i gymnasiet, under ettan&tvåan hade jag ett jobb under helgerna så det är inte omöjligt alls. Beror på hur engagerad man är

Annons:
Kaninhoppare
2016-08-16 20:39
#14

#12 Tack för bra tips! Hade faktiskt inte tänkt på det, ska kolla upp om det finns nåt sånt här! :) 

#13 Trist att det gick dåligt för henne. Jag får redan hjälp, men det är ju problem som tar år att reda ut. Jaha okej, då kanske man kan göra ett försök att hitta jobb iallafall.

Medarbetare på Jättekanin

Upp till toppen
Annons: