Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1003 ggr
Osakergiiirl
2016-08-18 16:54

Självskade beteende (x)

Hej, har skärt mig på ena låret. Jag ångrar mig väldigt mycket av detta. Det är väldigt rött och undrar ungefär hur lång tid det tar för det att läka. Gjorde det idag, och det ser ut ungefär som rivsår från en katt. Kan man snabba på läketiden?

Annons:
Yehet121
2016-08-18 17:21
#1

Tvätta det ordentligt och håll det rent.

När det har läkt ihop helt och skorpan har ramlat av själv (pilla inte bort den!) så kan du börja massera lite lätt och smörja med någon hudkräm för att det inte ska torka ut.

Kaninhoppare
2016-08-18 17:51
#2

Skydda det från smuts och se till att det luftas så mycket som går. 

Svårt att säga hur fort det kommer läka, eftersom att man inte vet riktigt hur djupt det är. 1-3 veckor beroende på hur pass ytliga de är. Låt sårskorpan vara som sagt ovan. 

Om det är ett beteende som fortsätter så bör du försöka söka hjälp. Självskadebeteende är aldrig en bra lösning och det blir bara värre med tiden, både med känslorna kring det och graden av hur mycket du skadar dig. 

Styrkekramar till dig! 🌺

Medarbetare på Jättekanin

reckoner
2016-08-18 20:41
#3

Det här beror på hur djupt det är. Om det var ytligt och inte blöder längre kommer det att läka ganska snart, ingen fara. Om det är djupt och svårt att hålla rent eller börjar vara eller blöda el liknande kan du gå t.ex. till skolsyster och få hjälp med det.

Prata med nån om att du ej mår bra. <3 Jag lovar, det kommer kännas bättre då. Lärare, skolkurator, BRIS eller vad som, om du ej vill prata med förälder. Eller fråga en kompis om den kan hjälpa dig kontakta skolkuratorn t.ex.

Kram <3

Birkis
2016-08-19 18:54
#4

Mina "rivsår" tog det ett par månader innan ärret var helt borta. Själva såret tog ca 2 veckor innan det hade läkt men jag gjorde inget åt dem. Det jag vet som kan hjälpa ärret att försvinna är att inte sola det.

// Birkis

alehajo
2016-08-19 20:49
#5

Mina sår tog ca 1,5 vecka att läka, men ärren har inte försvunnnit än så jag tror inte att de kommer att göra det överhuvudtaget

Upp till toppen
Annons: