Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1737 ggr
hund_katt
2016-08-19 14:07

har era skolor nollning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har era gymnasieskolor "nollning"? Gymnasiet i vår kommun har det, dom kastar rutten mjölk, kattsand, och andra äckligheter på de nya ettorna. Skriver massa saker lite överallt. Det går liksom ut på att "välkomna" de nya. Och skrämma och "mobba" dom. Det skrivs i tidningen och nästan hyllas. Och folk tycker det är kul. Alla ettor behöver inte vara med på nollningen, det är frivilligt, som tur är. Är man med så får man räkna med att få duscha varje dag i en vecka för att få bort all lukt, och kläderna är bara att slänga. Jag har typ inte hört om så många andra skolor som har detta. Skolan jag ska börja(inte denna skolan som tur är) har inget sånt vad jag vet. Jag tycker det var är idioti och det är som att få mobbning att framstå som något "ok". Dom hyllar i princip mobbning. Sen minns jag den gången, i en annan skola, för det gick så långt att dom brände en elev med ett strykjärn… Visst, dom som vill vara med tycker säkert att det är kul. Men är det verkligen så bra? Dom får såklart göra vad fan dom vill, så länge ingen blir skadad eller någon som inte vill vara med blir indragen. Men jag tycker det är dåligt att ha det som tradition och något som hyllas… Vad tycker ni om detta?? har era skolor nollning? Ignorera hunden på bilden som envist skulle va med ;P

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Scorpio97
2016-08-19 14:22
#1

På min skola är nollning officiellt förbjudet. Så ingenting sånt får göras på skolan. Däremot brukar det vara lite lekar och så första veckan. Det är dock ingenting som är farligt, förnedrande eller pinsamt, utan är bara för att man ska lära känna dom andra i klassen samt i programmet. När vi började trean exempelvis så delades vi upp i grupper med några ettor, tvåor och treor och så skulle vi gå till olika platser på skolan och lösa problem. Så det var ganska roligt och jag skulle inte kalla det nollning. 

Men treorna (och ibland tvåorna) anordnar alltid en "nollningsfest" under dom första veckorna. Oftast är det en fest per program men jag vet att vissa program har tillsammans också. Jag gick inte på någon av dom, men när vi gick i ettan så var det en poäng-lek under festen. Ju "värre" saker du gjorde, desto mer poäng fick du. Exempelvis dricka en viss mängd, springa naken runt huset, hångla med en annan person osv. 

Jag tycker det är fel med nollning på skolan, om man menar den typen av nollning som du pratar om (mobbning, men under ett annat namn). Det ska inte göras okej av skolan. Sen om folk väljer att gå på nollningsfesterna som på min skola, så är väl det deras val precis som med andra fester. Även om jag inte tycker dom festerna är okej heller (av den enkla anledningen att jag inte tycker barn/tonåringar ska dricka), så är det i alla fall inte anordnad eller godkänt av skolan.


//Jessie

hund_katt
2016-08-19 14:49
#2

#1 ja, den skolan jag ska gå på jag också så aktiviteter med tvåorna och treorna för att vi ska lära känna varandra och så. På min kommuns skola(som inlägget handlade om) så är det helt acceptabelt av alla.. tror till och med det är publik från allmänheten som är där och kollar.. I går, när skolan startade, så var några av mina kompisar som går där nersprutade med vatten inne på skolan. Dom är inte med på nollningen men några respekterar väll inte det… Dom får heller inte spruta vatten inne på skolan. Skolgården går bra dock. Men ja, dom sprutade inne på skolan.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Birkis
2016-08-19 18:50
#3

På Älvdalens Utbildnings centrum i norra Dalarna som jag går på är det absolut nolltolerans med nollning.

Btw, du verkar ha bra musik smak om du lyssnar på BVB😉

// Birkis

ra-17
2016-08-19 20:00
#4

Nej vi har ingen nollning på vår skola. Dock lite aktiviteter första dagen men inget elakt utan bara typ tipspromenad eller sammarbetsövningar för att lära känna varandra.

[Devya]
2016-08-19 20:02
#5

Då jag gick i gymnasiet så var det här aktuellt och det var fruktansvärt. Treorna kom utklädda till skolan och de satte på musik i högtalarna (klassisk musik)samtidigt som de gick omkring med vattenpistoler fyllda med vinäger och sprutade på alla de såg. 

Sen samlade de ihop en grupp med människor, drev in dem i en klunga och hällde en massa iskalla vatten över oss. De kastade även spagetti, ruttna ägg och dylikt på en. Mina kläder och skor var nog i princip förstörda efter den dagen.

Det här var dock ingenting jämfört med vad mina syskon fick gå igenom. Då var det en massa koskit och döda hönor de hängde upp i en mörk tunnel som folk var tvungna att krypa igenom.

Då jag gick i trean så slutade vi med dessa hemska traditionerna. Vi ville liksom inte hålla på så där så allt det där hemska tog slut med vår grupp.

Accalia
2016-08-19 22:55
#6

Är inte nollning olagligt? Eller är det upp till var skola? Man får ju inte skada eleverna i alla fall, finns ju fall där man hällt kokande vatten och slagit elever, kanske inte är på samma nivå direkt men ja

Annons:
belliiboii
2016-08-19 23:02
#7

Vår skola hade nollning men det var mer roligt och vi blev nerkladdade med allt möjligt. Men det var mest saker som var för att vi skulle "skämmas" eller roliga lekar. Absolut inget taskigt eller överdrivet och det var ej under skoltid och skolan hade inget med de att göra. Vi möttes upp utanför skolan en viss tid ombyta så gjorde vi massa grejer i typ 1h. Hade askul och träffade då även min nuvarande pojkvän då det var hans klass som nollade oss. Det som jag tror gjorde att våran nollning blev så lyckad var för att treorna inte såg det som att "håna" oss eller liknande, utan det var mer typ en rolig lek i 1h samtidigt som vi fick mjöl och ägg osv hällda över oss. Dom var väldigt noga med att man absolut INTE skulle göra någonting man inte var bekväm med! 🙂

Wowy
2016-08-19 23:25
#8

Min skola har nolltolerans mot nollning. Det tycker jag är bra, jag förstår inte varför man skulle välkomna nya elever på det viset. På min skola har vi massa roliga samarbetsövningar och så, och DET får mig att känna mig välkommen.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Moa0107
2016-08-20 01:07
#9

Ja men det är typ för att skrämma 1orna men de flesta brukar tycka att det är as kul. Man får ju inte skada någon under nollningen eller ge de saker som de inte tål (det är olagligt) utan de får endast hälla typ 1 månad gammal mjölk över än eller något annat äckligt c: Min syster tyckte själv det var jätte kul och man gör det iaf i min kommun med sin klass c: Själv blir jag nollad nästa år

[134643]
2016-08-20 09:02
#10

Vi brukar alltid ha en nollningsfest för att välkomna de nya ettorna. Vi brukar göra lite dagis tema över det, så alla ettor ropas upp på bussen, och får sen gå hand i hand till lokalen. Det är helt frivilligt att dricka, jag drack inte en droppen under festen, medan andra drack tills de stupade. Vi på vår skola brukar anordna fester lite då och då, för att ha en bra sammanhållning. Skolan i sig är emot det, men de kan inte göra så mycket :)

Aleya
2016-08-20 13:19
#11

När jag hör nollning så tänker jag mer på dom som går på universitetet än på dom som börjar gymnasiet. Har aldrig varit med om nollning. Men tror snarare att det är vanligare i södra delarna av Sverige än de norra där jag är från. Minns att vi fick bara ha en kul dag och känna folk i klassen . Och när vi var treor(för min kull var den första som gick min utbildning) så hade vi lekar med ettorna. Och det var lagom tycker jag. Minns hur nervös jag var första dagen själv. Att sen behöva utstå förnedring på det hade nog knäckt mig och många andra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
2016-08-20 18:56
#12

Jag trodde nollning var helt olagligt faktiskt. Jag har aldrig gått på en skola där det varit tillåtet. När jag började gymnasiet vet jag att en annan skola i närheten hade nollning, ettorna var tvungna att springa runt Medborgarplatsen i Stockholm i underkläder eller om de skulle vara helt nakna, jag minns inte. Jag tycker att nollning är helt fel och uppmuntrar mobbning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Linn Is The New
2016-08-20 18:59
#13

Tycker det är nolltolerans på nollning, men kan förstå att det är lite kul att kanske kasta ett och annat ägg. Men om det skadar fysiskt och mentalt tycker jag det är fel, men om man är förbered skulle jag tycka det var lite spännande att kanske få en liten present 😂

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[Jennah]
2016-08-20 20:05
#14

Nollning blev förbjudet på vår skola, istället hade man något som kallades "teambuilding" och var en vänligare variant av samma sak. Man var inte tvungen att vara med, men de som ville vara med fick olika uppdrag som egentligen mest handlade om att trycka ner sig själv och höja upp treorna, men det var inga grova saker. Man skulle t.ex. sjunga hyllningssånger till dem och sånt. Jag valde att avstå ;)

nadilda
2016-08-21 08:02
#15

Där jag bor är det vanligt med insparksfester och lekar som då är högst frivilliga. Vad jag vet så förekommer inte själva förnedringsbiten. Vi hade ingenting då årskursen över spårade totalt och brände ett kontrakt som fanns med stället där vi brukade hålla till.

Zachis
2016-08-21 09:22
#16

Jag ska nu börja andra året på gymnasiet och vi hade ingen nollning alls

Upp till toppen
Annons: