Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1208 ggr
Hejj11
2016-08-20 12:23

Skulle ni låta er bästa vän kolla igenom bilderna?

Hej.. Antar att jag är ganska naiv nu men jag har en konstig fråga till er - skulle ni bli sura om ni inte fick kolla igenom din bästa väns bilder i hennes eller hans kamerarulle / låta hen se de? Min bästa vän frågade för ett tag sedan om hon fick kolla på dom. Jag döljer ingenting, men har lite "privata" bilder, alltså fula bilder som jag inte vill att någon ska se. Jag sa att hon tyvärr inte fick kolla på bilderna pga jag har konstiga saker där. Då blev hon sur och pratade ej med mig på en hel vecka. Vad skulle ni ha gjort i den situationen? Hon verkar tro att jag inte litar på henne eller döljer något. Tacksam för svar

Annons:
[Jennah]
2016-08-20 12:32
#1

Är vi väldigt nära så ja, då hade jag kanske blivit upprörd också. Inte att det skulle va fel av dig, men man kan bli upprörd ändå. Särskilt om man kanske brukar vara öppna mot varandra och dela allt i vanliga fall. Sen tycker jag det är väldigt barnsligt att inte prata på en vecka dock… Men sen beror det ju på hur du sa det också. Bästa är kanske att skoja lite, typ "haha, nähedu, kolla inte på mina fulbilder!" Då skulle jag inte brytt mig så mkt. Och som svar på titelfrågan: ja absolut. Men nu är min bästa vän också min partner. Men skulle låtit mina gamla bästisar göra det också :)

Annette
2016-08-20 12:51
#2

Man har alltid rätt till ett privatliv, så du har all rätt att säga nej.

[Jennah]
2016-08-20 12:55
#3

Klart hon har rätt att säga nej. Precis som hon inte måste vara vän med personen öht om hon inte vill, man måste ingenting. Men man kan ju ändå alltid bli upprörd, vilket kompisen i sin tur också har rätt att bli. :)

Scorpio97
2016-08-20 12:59
#4

Jag är ganska privat av mig, så jag skulle inte vara bekväm om jag skulle behöva berätta och visa allt bara för att man är bra vänner. Som tur är har jag bara vänner som vet hur jag är och som respekterar det. Skulle en vän försöka tvinga mig att visa eller berätta saker jag inte vill, skulle den vänskapen snabbt ta slut.
På samma sätt skulle jag självklart inte ta illa upp om jag bad om att få se bilder och min vän säger nej. Det är inte mina bilder och då har jag ingen rätt att se dom om h*n inte vill det. 

Oavsett hur bra vänner man är och även om man är dom bästa vännerna i världen, har man rätt till ett privatliv och man har rätt att själv bestämma vad man vill dela och inte. 

Sen kan man såklart inte rå för sina känslor, men då är det bättre att försöka prata om det istället för att stänga ut den andra.


//Jessie

Honestyisdead
2016-08-20 13:20
#5

Jag hade inte tagit det bra, om det är en nära vän. För vi delar allt. Så om en nära vän inte ville visa sina foton hade jag verkligen undrat. Jag hade dock inte betett mig som en barnrumpa och försvunnit en vecka för att sura. Jag hade frågat rakt ut vad för konstiga foton det är. Och en bra vän förklarar ju vad det är för bilder sen är det inget mer med det.

Fast jag hade aldrig ställt frågan i verkligheten eftersom mina vänner brukar tvinga mig kolla på deras foton ;) Varesig jag vill eller inte hehe!  Och vise versa.

Om det är en mer ytlig vän som man har kul med men inte är speciellt privat med känns det ohyfsat att fråga om man får kolla privata bilder på vännens mobil. Vill man visa bilder gör man ju det självmant. Frågar man för att man vill snoka? Är man uttråkad och vill ha något att göra?  Eller tycker man helt enkelt om att titta på bilder och van vid att man kollar på vänners bilder?

Om det är det sistnämnda tar man säkert det personligt och blir sårad när någon inte vill dela med sig så som man är van vid och många reagerar med ilska när dom blir sårade eftersom ilska är lättare att ta till och hantera än sårade känslor. 

Lättast för dig är ju att säga vilken typ av bilder det gäller och/eller varför du inte vill visa dom så hon förstår. Om det är en vän som är viktig för dig. Är det inte någon nära så skulle jag låtit det vara och bara sagt att det inte är något personligt mot henne , du har helt enkelt väldigt privata bilder som ingen annan får se.

[Devya]
2016-08-20 13:29
#6

Jag skulle aldrig i livet bli sur om min bästa vän inte ville att jag skulle se vad för bilder hon hade. Det spelar absolut ingen roll hur nära varandra vi är, lite privatliv ska man väl ändå få? Bara för att man är nära vänner betyder inte att man måste visa allt, det låter bara urlöjligt i mina öron.

Vem vet, kanske har hon nakenbilder på sig själv eller fulbilder som hon inte vill visa. Helt förståeligt och man ska inte ens behöva få en förklarning på varför ens vän inte vill visa bilder!

Annons:
Hejj11
2016-08-20 13:32
#7

Tack för alla svar :) vet inte riktigt hur jag ska göra än men tack ändå

[Devya]
2016-08-20 13:35
#8

#7 Förklara bara åt henne att vissa bilder är endast menade för dig att se och inte av någon annan levande person. Om hon inte kan förstå det så är det inte en väldigt förstående vän som du har där.

Honestyisdead
2016-08-20 13:44
#9

#6 Fast om man nu är vänner som brukar dela allt med varandra och inte har hemligheter och sedan plötsligt har hemligheter så är det väl ändå en självklarhet att man tar illa vid sig. Handlar inte om att man måste dela allt utan om att man alltid gjort det. Precis som det borde vara självklart att man talar om varför man inte vill visa bilderna. Speciellt om det handlar om nakenbilder eller fulbilder. Det är ju inget konstigt med det och så enkelt att förklara och sedan enkelt att förstå. Om det nu är nära vänner alltså.

Gäller det saker av olaglig form tex djursex eller saker som inte är accepterat av samhället förstår jag att man inte förklarar.  Men nog kan man tala om att det inte är personligt utan det är bilder som ingen ska se, om man märker att vännen tar det personligt.

Mysan_
2016-08-20 14:49
#10

Visserligen har jag bara en kompis, och även trots att jag är väldigt privat hade jag låtit honom kolla igenom min kamerarulle, jag har ändå inget privat där. Men jag har full förståelse för folk som inte vill att andra ska kolla deras kamerarulle, och då får man respektera det också tycker jag, hur bra man än känner personen. Jag tycker att man ska alltid ha respekt för folks hemligheter, och jag hade inte blivit besviken om min kompis hade något han inte ville visa för mig, även trots att vi är riktigt nära.

[Devya]
2016-08-20 15:58
#11

#9 Jag tycker det är bara konstigt att man måste dela precis allt. Min bästa vän och jag är väldigt nära men vi respekterar varandra väldigt mycket och kanske det är därför vi inte skulle ta illa upp om något dylikt hände? Det skulle liksom inte vara en stor grej för oss utan endast en liten bagatell och då brukar vi berätta i princip allt för varandra. Jag har lite svårt för att förstå hur det här skulle vara en stor grej eller något att bli upprörd över. =/

minbebis
2016-08-20 16:05
#12

Nej, hade inte blitt sur över att min kompis vill ha ett eget liv där inte jag trycker in näsan i varje hörn. Hade min kompis blivit sur över en sån sak hade jag inte brytt mig ärligt talat, finns annat att sura över än att inte få se på ett par bilder och jag orkar inte lägga energi på att kompisen ska fjanta runt och leka dramaqueen. Samma sätt hade dom nog hanterat det om jag började ignorera och blev sur över en sån sak. Man får respektera att ens mobil är privat. Smetar inte mina händer över deras, och dom gör det inte över min heller.

Kanske brytt mig när jag var yngre, men inte dom senaste åren iallafall🙂

Honestyisdead
2016-08-20 16:32
#13

#11 Vi respekterar också varandra. Och jag har aldrig skrivit att det hade varit en stor grej. Men jag hade reagerat eftersom det hade varit konstigt.

Vi MÅSTE inte dela allt. Vi bara gör det naturligt.

Bara att konstatera att vänskaper ser olika ut. Alla har inte ett behov av att ha privata saker. Så länge alla är nöjda är väl allt väl?

Annons:
angest
2016-08-20 17:08
#14

Jag hade absolut inte låtit mina nära vänner gå igenom alla mina bilder. Jag har några privata bilder (ett fåtal) som bara känns ok att dela med min partner. Det får mina vänner acceptera och jag skulle absolut inte bli sur om någon av mina vänner hade bilder som de inte ville visa upp för mig heller.

Accalia
2016-08-20 18:29
#15

#13 även om ni gör det naturligt, kanske inte alla gör det. Jag tycker man har rätt att inte vilja berätta allt och det är inte konstigt om man inte vill det. Trots att man är nära kan det finnas saker man vill hålla till sig själv

[Devya]
2016-08-20 19:17
#16

#13 Okej, men jag förstår inte varför man skulle reagera överhuvudtaget. Förlåt, men det här är jättesvårt för mig att förstå av någon konstig anledning. Jag kan inte alls sätta mig in i det här och vanligtvis brukar jag inte ha svårt att sätta mig in i en annans situation. =/ 

Men alla är ju inte nöjda om man reagerar på det där viset och kan t.om. bli upprörd över det?  Det är ju  det som är problemet här, att ts och vännen inte ser på situationen på samma sätt.  Jag tycker att alla borde få det inpräntat att man inte behöver reagera på om ens vän inte vill visa några bilder som hon/han har. Lite privat får man väl ha det, oberoende om man tidigare har varit öppen om allt eller ej. Men det är min åsikt om saken. :)

Däremot skulle jag förstås bli misstänksam om min partner inte skulle vilja visa de bilder han har på t.ex. telefonen. Inte sårad, men väldigt konfunderad och misstänksam.  Med ens partner så ska man nog kunna visa även fulbilder men sen igen har jag faktiskt ett par bilder från mitt förflutna som jag inte vill att han ska se för det känns lite för pinsamt och vi var inte ens tillsammans på den tiden. :)

Honestyisdead
2016-08-20 21:48
#17

#15 Jag skriver ju om mig och mina vänner. Ingen annan. 

#16 Så plötsligt är det en annan sak om det hade varit din man? Känn ju verkligen äkta.

Jo vi är nöjda med vår ÖPPNA relation där vi DELAR allt.

zahara.
2016-08-20 22:06
#18

För mig är det stor skillnad på partner och övriga vänner. För jag delar verkligen allt med min partner, så han får helt och fullt bläddra mellan mina foton osv som han vill - inga problem. Men inte mina övriga vänner. Inte ens min bästa väninna. Vi delar mycket, men inte allt.

Honestyisdead
2016-08-20 22:08
#19

#18 Men det är ju strunt samma vem man väljer att dela allt med. Du väljer din partner och nära vänner. Inget är fel av det.

zahara.
2016-08-20 22:18
#20

#19 Ok, jag kanske missförstod. Jag tolkade dig  som att du tyckte det var konstigt att vilja dela allt med partnern men inte med en vän. När du skrev "Så plötsligt är det en annan sak om det hade varit din man? Känn ju verkligen äkta." i #17

Annons:
Honestyisdead
2016-08-20 22:21
#21

#20 Det konstiga var att hon tyckte det var ok med en partner men att som jag dela med vänner var konstigt.

zahara.
2016-08-20 22:38
#22

Ok då förstår jag

[Devya]
2016-08-21 08:33
#23

#17 Jepp, om det är ens partner så är det lite annorlunda eftersom misstankar om otrohet skulle uppstå i mitt fall (speciellt då han tidigare har varit otrogen och väldigt privat med sin telefon). 

Med en vän behöver jag ju inte precis vara misstänksam om otrohet, eller? :)

Det är liksom frågan om två olika sorters förhållanden. Min vän är ju inte min älskare och jag kräver inte trohet från henne. :)

Zachis
2016-08-21 09:19
#24

Mina närmaste vänner får inte kolla igenom alla mina bilder och jag kollar inte på deras om jag inte får. Sen har ju jag inga extremt nära vänner xD.

Min pojkvän får däremot kolla igenom alla mina bilder, och jag förväntar mig att jag får kolla på hans. Självklart finns de undantag

[Devya]
2016-08-21 09:26
#25

#17 Måste också fråga då du skriver att ni är öppna om allt, läser du även din väns sms isåfall?

Honestyisdead
2016-08-21 10:27
#26

#23 Jag ser ingen skillnad. Det är relationer i båda fallen. Sedan att du har problem med tilliten är ju inte relevant. Du säger att man har rätt till ett privatliv, fast tydligen bara dom du ger tillstånd. 

#25 om mins vänner visar så. Tror du missförstår något. Jag sitter inte och går igenom mina vänners telefoner. Tror du ska läsa mina inlägg igen. För övrigt tycker jag det är konstigt att du ifrågasätter hur någon annans vänskap ser ut bara för att du inte förstår.

imsuchadiva
2016-08-21 11:13
#27

TS jag tycker att din vän har bettet sig väldigt omoget. Hade varit bättre om din vän frågade på en gång varför hon inte fick titta på dina bilder istället för att sura i en vecka. Tycker inte alls att det är konstigt om man inte vill visa sina bilder, oavsett hur nära vänner man än är. Folk måste verkligen lära sig att alla tycker olika.

Annons:
panini
2016-08-21 12:35
#28

Nej jag visar inte mina bilder för min bästa vän och hon visar inte bilder för mig heller och det funkar bra för oss. Hon har privata screenshots från meddelanden med sin pojkvän och det är inget jag behöver se om hon inte vill visa mig. Jag har privata bildet hon inte behöver se heller. 

Tycker det är löjligt att bli sur över en sådan sak, är det otillåtet att ha ett privatliv eller?

Hoseok
2016-08-21 18:03
#29

Anser aldrig att någon är skyldig att dela ALLT med någon annan människa. Varje enskild person i sina relationer får väl avgöra hur mycket de delar med sig av varandra. 

Jag cringe:ar alltid när folk påstår att "Om man inte kan visa sin mobil för sin partner så är det inget bra förhållande". Varför ska man behöva dela Allt med sin partner? Hen har sitt liv, jag har mitt liv. 

Det är i alla fall så jag känner. Varje enskild person har rätt till sitt eget privatliv. Alla har rätt till att ha hemligheter för sig själv. Sen tycker andra annorlunda och det är okej så länge de inte tillhör min vänskapskrets och försöker hetsa mig.

[Devya]
2016-08-21 20:29
#30

#26 Jag ifrågasätter för jag försöker förstå. :)

Sen tycker jag att det är absolut självklart att en vänskap är totalt annorlunda jämfört med ett kärleksförhållande. Jag ligger ju inte med min bästa vän eller planerar ett liv kring just den personen. Det finns en helt annan sorts närhet med ens partner än det man har med en vän. Det blir liksom en helt annan relation med den man är intim med. Så jag förstår inte hur du riktigt kan jämföra vänskap med ett kärleksförhållande.

Visst ser alla relationer olika ut, det förstår jag helt och fullt. Det som jag hade först och främst svårighet att förstå är varför man skulle tycka att det är konstigt om ens vän inte vill visa precis alla bilder som  hon/han har på telefonen. Man ska inte heller behöva förklara varför man vill hålla vissa saker och ting privata, oberoende hur nära man står sin vän. 

Jag tycker att det blir skillnad då man är tillsammans med någon för då handlar det om ett kärleksförhållande och en helt annan sorts intimicitet. Om du tycker att det är dubbelmoral så får du givetvis tycka så. Vi har olika sätt att se på relationer helt klart.  :) Lika mycket som du tycker att jag har konstigt sätt att se på det här med att jag tycker det är skillnad på vänskap och kärleksrelation så lika konstigt tycker jag att det är att börja reagera på om ens vän inte vill vissa ett par bilder. :)

Honestyisdead
2016-08-21 21:17
#31

#30 Då är vi överens om att vi är olika.

[Devya]
2016-08-21 21:18
#32

#31 Absolut och inget fel med det. :)

Upp till toppen
Annons: