Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 952 ggr
Kirnzy
2016-08-23 17:21

Studiematerial

Läste i en annan tråd ("en snabb fråga") att obligatoriskt studiematerial ska vara gratis i gymnasiet. Har läst det innan med men hittar knappt något om det nu. Med det obligatoriska studiematerialet är det bara sånt som typ matteböcker? Saker som alla använder (ja, ni förstår nog), alltså för att jobba matte behöver man ju en mattebok, om det inte är något online vilket just matte inte brukar vara.. Eller är det alla saker som man måste ha i skolan? Nu menar jag inte typ pennor, vilket inte kostar så mycket iallafall.. Men om skolan säger att man måste köpa något, är inte det obligatoriskt då? Eller vad menas? Finns det någon lag eller liknande om att det ska vara gratis eller ska det bara egentligen vara det? För jag har precis börjat gymnasiet och man måste tydligen ha en miniräknare/grafräknare, som kostar minst 500 (dom flesta är dyrare men har hittar en för lite över 500). För det första så har jag inga pengar nu och jag känner inte riktigt för att köpa en miniräknare för 500.. Kan dom liksom "tvinga" mig att köpa en? Spelar det någon roll om jag inte gör det?

Annons:
alehajo
2016-08-23 18:21
#1

Det är läromedel som måste vara gratis..
Saker som pennor, miniräknare, idrottssaker/kläder mm får man bekosta själv. Skolan kan inte tvinga dig att köpa en men det kan ju vara så att du inte kan utföra dina uppgifter utan miniräknare vilket naturligtvis syns i betygen..

Så ja, i princip så måste du nog ha en

Zachis
2016-08-23 18:31
#2

Eftersom att gymnasiet är frivilligt finns det ingen lag om att den ska vara gratis.

Kirnzy
2016-08-23 18:35
#3

Finns det ingen lag heller då om att läromedel måste vara gratis? Eftersom de är frivilligt? För annars "måste" det väll inte vara gratis?

Honestyisdead
2016-08-23 18:43
#4

En del saker som böcker lånar man ju. Det är inget man får behålla. Miniräknaren får man inte låna (gissar att det hade blivit för dyrt för skolorna då de är så dyra och dessutom ganska ofta hade gått sönder om de lånades ut.)

Så vissa saker får man låna andra måste man köpa.  Därför får man studiebidrag.

Kirnzy
2016-08-23 18:55
#5

Jag vet att man lånar böckerna.. Har gått i skolan ett antal år. Det jag frågade var om det finns någon lag på det, för annars måste det ju inte vara gratis. Det är lite svårt att "vara tvungen" att köpa en räknare till nästa vecka (vilket vi antagligen inte kommer att använda då ändå) när man inte får studiebidrag förrän om en månad. Dessutom kommer jag knappt ha några pengar alls på ett tag då jag ligger back 4500 och möjligtvis kommer behöva betala 5000 på grund av min förra skola..

Kirnzy
2016-08-23 19:12
#6

#1 förresten såklart man kan utföra upgifterna utan miniräknare..

Annons:
Honestyisdead
2016-08-23 19:49
#7

Känner inte till någon lag som säger att saker ska vara gratis i gymnasiet.

Och visst. Är man ett mattesnille klarar man sig kanske utan miniräknaren. Men en vanlig dödlig behöver definitivt en för alla avancerade uträkningar man gör.

Du får helt enkelt förklara läget för läraren. Om ni först nu fick veta det är du knappast ensam.

Vi fick information om vad som behövdes INNAN skolan började så man var förberedd.

[134643]
2016-08-23 19:52
#8

#6 Du klarar dig inte med miniräknaren på mobilen, och en app som grafritare (desmos är fantastisk!)? Vi har gjort så, men vi har fått låna miniräknare från skolan också, till nationella prov bland annat :)

Kirnzy
2016-08-23 20:09
#9

#8 det skulle jag säkert kunna göra ja, men enligt läraren skulle man ha just den varianten av en miniräknare, annars skulle det aldrig(!) funka på hans lektioner.. Han verkade dock allmänt otrevlig /: #9 matteboken är iallafall inte avancerad på något sätt, har snabbt kollat igenom hela och det är typ en repetion av det jag gjorde i åttan.. Sen har jag jobbat med matte på gymnasienivå innan också, av olika anledningar, och det mesta behövs inte alls avancerade uträkningar till. Jag antar att man jobbar mest i boken men sen är det säker andra saker också som är mer avancerat men kanske inte tänka mig att det är så jättemycket.. Sen tror jag inte att jag skulle reagerat på det om han sa det mer "normalt".. Det skulle ju vara bra att få reda på lite innan iallafall ja.

Rheen
2016-08-23 21:24
#10

Där jag bor är man tvungen att betala och fixa fram Allt material själv. Böcker, pennor, häften, räknare, datorer osv. Svider ju en aning i plånboken.

~ Rheen.

Åsa S
2016-08-23 21:59
#11

Man kan anmäla till skolverket ifall skolorna kräver att man ska köpa dyra saker för att kunna delta i undervisningen. Här kan man läsa om hur man ser på avgifter i skolan. https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/04-rad-och-vagledning/stallningstaganden/infoblad-avgifter.pdf

[RC1393]
2016-08-24 17:55
#12

Det har alltid varit ett problem på min tidigare skola att skolgången ska vara kostnadsfri (gymnasium) så den lagstiftningen finns. Vi som gick naturvetenskap och teknik fick låna en grafritande räknare (ca 1000 kr) av skolan, medan övriga program fick kosta på en egen om de ville ha räknare.

Upp till toppen
Annons: