Annons:
Etikettövrigt
Läst 1052 ggr
Lizelda
8/26/16, 10:39 AM

Skaffa lägenhet med bidrag

Går ettan i gymnasiet och har hamnat i det läget att jag ganska akut behöver en lägenhet på grund av riktigt kaotisk familjesituation. Jag kommer inte hamna på gatan men behöver hyfsat snart hitta en lösning. Så hur gör man? Jag har flera diagnoser och det är en anledning till att jag går kvar i gymnasiet nu vilket innebär att jag nästa år går över på aktivitetsersättning men innan dess har jag ingen möjlighet alls att försörja mig själv så vad ska jag göra?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Surpan
8/26/16, 10:42 AM
#1

Vänd dig till soc om du är under 18. De kan hjälpa till.

/Surpan

Lizelda
8/26/16, 10:45 AM
#2

#1 Hade tänkt det men hur mycket kan de hjälpa? Blev dock myndig i förrgår…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Surpan
8/26/16, 1:41 PM
#3

#2 Kan du inte bo hemma så hjälper de mycket. Vet dock inte hur det är om man är myndig. Att gå gymnasiet och skaffa boende är inte lätt på egen hand. Man har inte mycket att leva för då. Har du något extrajobb eller så?

/Surpan

Hoseok
8/26/16, 6:24 PM
#4

Tror det är soc du ska vända dig till. Att hitta boende med studiebidrag är inte särskilt enkelt. Jag fick inte bostadsbidrag eftersom jag inte hade boende, och kunde inte fixa boende eftersom jag inte hade inkomst, så det är en ond cirkel..

Kolla runt om någon bekant har en släkting som kan hyra ut ett rum?

kae
8/26/16, 9:25 PM
#5

Du lär ju behöva vända dig till socialen för bostadsbidrag och/eller "försörjningsstöd" (socialbidrag). Tror dock tyvärr inte du lär få någon hjälp av dem, eftersom dina föräldrar är skyldiga att försörja dig tills du är 21 år om du studerar. 

Här finns en FAQ med många bra svar, bl.a vad som gäller för studerande eller om du är ung och vill flytta hemifrån : http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska#anchor_1

Hoseok
8/27/16, 9:26 AM
#6

#5 Just ja, glömde bort att föräldrarna är försörjningsskyldig.

Annons:
Honestyisdead
8/27/16, 10:31 AM
#7

Om det inte gäller misshandel hemma eller liknande så lär du tyvärr inte få pengar till lägenhet från soc. De hjälper bara akuta fall i de flesta städer i Sverige.

Semper_Solus
8/27/16, 1:25 PM
#8

Jag bor just nu i en lägenhet som jag betalar med bidrag. Jag har haft den sen jag fyllde 18 och jag hyr i andra hands kontrakt ifrån Soc, det var dem som fixade det åt mig. Så jo, har man bra anledningar till varför så kan dem hjälpa en, men det kan ta tid för dem att hitta lägenheter också tyvärr

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

Lizelda
8/28/16, 12:45 PM
#9

Det handlar inte om misshandel men familjesituationen är så illa att jag inte kan vara hemma utan att försöka ta livet av mig, därför är det inte ett alternativ. Hur är det om man köpt en lägenhet då? Kan man få hjälp att betala hyran? Känns som att köpa lägenhet är det enda alternativet när det behöver ske så akut…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Aleya
8/28/16, 12:52 PM
#10

#9 nej. Köper du en lägenhet så kommer dom säga att du hade råd att köpa den så då får du sälja den för att få pengar. Så det funkar inte heller. Sen är det sällan soc bara sitter på lägenheter som väntar på att bli uthyrda. Så du får fråga dom. Men säger att till 90 % lär du få avslag för att kunna få hjälp från soc. Tyvärr. Det är t o m ibland svårt att ens få hjälp från dom om än du har rätt ålder inne och sådant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

oh-la
8/28/16, 4:02 PM
#11

#9, problemet är att köpa en lägenhet ger lite andra bekymmer. Har du pengar att köoa en lägenhet eller behöver du låna? För att få låna behöver du insats plus jobb. Har du det får du ingen hjälp av soc. Har du inte det får du inget lån och kan inte köoa lägenhet. Avgifter till föreningen har jag väldigt svårt att tro att soc hjälper med. Skulle vara bostadsbidrag då, men det täcker troligtvis inte en hel avgift. Tar du lån har jag väldigt svårt att tro att soc betalar din ränta och eventuella amorteringar som det idag är krav på ner till 50% av värdet på bostaden. Det du kan göra är ju att kontakta soc och förklara din situation. Tyvärr tror jag idag att möjligheten att få en lägenhet är ungefär lika med noll… Med tanke på kraven som kommunerna nu har att inhyst flyktingarna som kom 2015 och de som kommer och att det är så desperat att oommunerna köper lägenheter, har jag svårt att tro att man har möjlighet att flytta någon som har ett hem så länge som man inte pratar hem med missbruk och misshandel… Tyvärr är det inte enkelt idag att flytta hemifrån… Fruktansvärt när man tänker på det…

kae
8/30/16, 4:25 PM
#12

Om du är under 18 borde du väl kunna bli placerad i en annan familj eller "hem" om du tar hjälp av socialtjänsten?

[Raubtier]
9/1/16, 5:39 PM
#13

Jag hade kontakt med soc från jag var typ 14 till och från och blev utslängd från min mamma och jag kunde inte bo hos pappa av olika anledningar då fick jag försörjningsstöd av soc och bostadsbidrag av fk när jag blev 18. Studerade fortfarande då, så trots att de är försörjningsskyldiga kan de göra undantag. Jag fick dock inte en lägenhet via dem utan fick söka själv men då sökte jag bara en studentlägenhet och vips några månader efter hade jag flyttat. Fick hjälp av dem tills jag fick csn studielån.

Annons:
Upp till toppen
Annons: