Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1134 ggr
Scorpio97
2016-08-27 19:34

Närgångna människor

Jag blir väldigt obekväm när folk kommer för nära mig eller rör vid mig (om jag inte gett tillåtelse då såklart), och verkar vilja ha lite större personligt utrymme än dom flesta. Vanligtvis är det inte något större problem. Familj och vänner vet om det, främlingar brukar snabbt märka det på mitt kroppsspråk och dom flesta tar hänsyn till det. Om jag kan undviker jag situationer där jag vet att det kommer vara mycket folk och jag förstår såklart att det är oundvikligt/nödvändigt ibland. Då biter jag ihop så gott det går. 

Men tyvärr händer det att jag träffar på människor som inte alls märker av detta eller respekterar mitt personliga utrymme. Igår exempelvis var jag ute och spelade Pokemon Go och hade stannat vid ett pokemon-gym. Då kommer det fram en kille (är relativt säker på att han har någon form av funktionsnedsättning, om det har betydelse) och börjar prata om spelet och visa sina pokemons och så. Jag uppfattade (hade lite svårt att höra/förstå vad han sa) att han vill att jag ska visa mina på min mobil, så jag gjorde det för att vara trevlig.  Han ställer sig då så nära mig det bara går och försöker klicka på/ta min mobil. Jag backar och drar åt mig mobilen, men han följer efter mig så jag backar ytterligare några gånger. Han verkade inte på något vis reagera på att jag flyttar mig eller på att han är för nära. Tillslut säger jag att jag att jag måste gå, och gör det.  

Liknande situationer har hänt tidigare, med fulla människor eller barn. Jag förstår att inge illa menas, jag har själv svårt att uppfatta sociala regler ibland och inser att alla inte förstår/uppfattar kroppsspråk på samma sätt heller. Men jag vet inte vad jag ska göra när någon kommer för nära. Jag får oftast panik och "flyr", vilket inte alltid är så lämpligt. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska säga för att få personen att förstå (speciellt med väldigt fulla/påverkade människor känns det som att det kan bli problem) och backa undan. Jag vill ju helst inte uppfattas som otrevlig heller. Så då går jag bara istället. Jag hinner dessutom inte riktigt tänka efter när jag väl är i den situationen, för jag vill bara därifrån så fort som möjligt. 

Hur gör ni när ni träffar på personer som är för närgångna?


//Jessie

Annons:
Aleya
2016-08-27 20:10
#1

Jag brukar flytta på mig om jag känner att dom är för närgångna och ger någon dålig anledning till att jag måste gå. Jag struntar i om dom tycker jag är otrevlig. Kommer dom och bara slår sig ner och tror att jag vill prata fast jag inte vill. (Detta gäller främst påverkade människor) Så går jag bara eller säger att jag måste gå. Om jag är ute och skulle ha nått djur med mig och barm kommer fram så brukar jag säga att dom inte ska hålla på att hälsa på okända djur. (Exempelvis) Det är sällan så små barn brukar hoppa på mig. Men det är så jag gör när jag inte vill ha med folk att göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
2016-08-27 20:10
#2

Säg till honom "Pilla inte på min mobil!!". Du har rätt till ditt eget utrymme, jag hatar också när folk blir för närgångna. Personlig integritet kallas det för.  Personligt utrymme, frihet från kränkning kan man kanske översätta det med. 

Du har all rätt att säga till, och ska inte bekymra dig om hur de reagerar. Det är de som gör fel.  Alltså så länge du inte ger dem en rak höger eller så. Det ska du spara till  om nån börjar pilla på dig, och inte din mobil.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[RC1393]
2016-08-27 20:15
#3

Jag har en syster med asperger så jag känner igen reaktionen. Personer med aspergersyndrom gillar oftast inte större sociala sammanhäng och inte heller att ha människor i sitt personliga utrymme (känd eller okänd), plus att de har svårt med sociala regler.  Lustigt nog har jag fått höra att jag "har mer asperger" än min syster😃

Jag själv kan tycka att det kan bli obekvämt, men långt ifrån lika illa som min syster tycker att det är. Personer jag känner och är vän med brukar jag inte uppleva det som obehagligt med, det är bekanta och främlingar som det brukar vara mer awkward med, men då brukar jag tala om det för dem och det brukar inte vara något problem bara jag uppmärksammar dem om hur jag upplever det.

vallhund
2016-08-27 20:30
#4

Man leker piggsvin o signalerar "håll dig borta"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Scorpio97
2016-08-27 20:37
#5

Jag vet såklart också att jag har rätt till mitt utrymme. Men när jag väl är i den situationen tycker jag det är väldigt svårt att säga något. Jag känner mig dum om jag reagerar "för starkt", speciellt om personen ärligt inte uppfattade att h*n kom för nära. Då vill jag inte vara otrevlig. Ibland är ju personen dessutom på ett avstånd som dom flesta tycker är okej, men som är för nära för mig. Då tycker jag inte riktigt att personen gör något fel egentligen, och då blir det ännu svårare att säga något. 
När någon har rört mig har jag dock sagt ifrån ordentligt, men det är svårare när någon "bara" är för nära. 

Ibland går det dessutom inte att gå ifrån heller. Typ om jag står och väntar på bussen kan jag inte gå därifrån, då missar jag kanske min buss. 

"Leker piggsvin" gör jag alltid, och dom flesta jag har pratat om det med säger att det var väldigt tydligt speciellt första gångerna dom träffade mig. Så dom flesta märker av det väldigt snabbt.


//Jessie

[134643]
2016-08-28 17:26
#6

Precis som du skrev så måste man ibland bita ihop, jag kan också ha otroligt svårt för folk som kommer för nära och jg arbetar som servitris på ett ställe där de flesta blir lite för fulla, och lite för närgångna. Då är det bara att le och ta emot kramarna, kindpussarna och så vidare. 

Däremot, är du inte i ett professionellt sammanhang så har du all rätt att säga ifrån! Du förtjänar det utrymme som du vill ha. Jag förstår att det är jättesvårt, speciellt med folk man inte känner som bara kommer fram. Det är bra att du i alla fall känner att du kan säga att du måste gå därifrån. Ett annat alternativ är att du ber en kompis eller så att ringa dig, eller försök med att lyssna på musik och se om de slutar vara på dig. 

Det där med att vara otrevlig.. Ibland är det okej. Säg "Ursäkta, jag är inte bekväm med att du är så nära, skulle du kunna backa ett steg?" tycker jag är helt okej. Det kan vara helt omöjligt med fulla personer, men testa kan du. Men såklart är det jättetråkigt om folk inte vill respektera din vilja 😐

Annons:
kae
2016-08-30 16:23
#7

Jag har inte samma problem som du med kroppskontakt etc, men en kille i min klass ska alltid vara sjukt nära ens ansikte när man pratar. Åkte buss en gång och han satt på sätet bakom mig, och tryckte fram sitt ansikte mellan stolarna för att prata…. Tycker det blev irriterande och sa bara åt honom att vara mer laid back… Men är väl jobbigare med främlingar, skulle dock tycka det var obehagligt om någon ville röra min mobil..

Upp till toppen
Annons: