Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 588 ggr
mallsan
2016-08-27 22:36

Tips om att vara utbytesstudent

Hej på er!

Jag fyller 15 i år och funderar lite på att bli utbytesstudent (helst i USA). Jag tycker att det verkar superspännande att prova på en annan kultur, att så småning om kunna prata flytande engelska, träffa nya människor som inte är härifrån och skapa minnen för livet. Jag har bara pratat lite om det med min familj och mina föräldrar verkar ganska positivt inställda. Dock har jag lite frågor och ni som är/har varit utbytesstudenter kanske kan svara på :) 

1. Om jag åker iväg ett år mellan nian och ettan i gymnasiet så kommer det alltså inte att räknas in som en gymnasieutbildning om jag har fattat det rätt, utan jag måste helt enkelt börja gymnasiet ett år senare än mina jämnåriga. Ni som har gjort det, tyckte ni att det kändes jobbigt att vara "ett år försenad" eller kändes det bara bra? 

2. Har ni några rekommendationer om vilken organisation man borde åka med? För mig är det inte jätteviktigt var jag hamnar, så det finns inget krav på att man måste kunna välja det själv.

3. Ungefär hur mycket kostar det för ett utbytesår (dvs. läsår)? Jag vet att det kan variera mycket, men ungefär vad ligger snittet på?

4. Har ni några andra bra tips som kan vara användbara för en eventuellt framtida utbytesstudent? Alla tips mottages tacksamt!

Just nu funderar jag på om det verkligen är värt det, om jag har förstått det rätt så är det dyrt, plus att jag hamnar ett år efter i gymnasiet. Dock så ska ju en sån resa skapa minnen som vara för resten av livet och när jag är vuxen vill jag inte känna "Åh, jag önskar verkligen att jag hade gjort det där". Det blev kanske ett lite rörigt inlägg, men svara jättegärna på frågorna, ge tips och information. 

Tacksam för svar! 🙂

Annons:
Sagolikt
2016-08-28 08:43
#1

Som svar på fråga 4 vill jag säga att man kan åka på utbytesstudier i andra åldrar också, så känns det inte helt rätt nu så är det inte 'nu eller aldrig'. Jag åkte genom universitetet när jag börjat där och då slapp man betala terminsavgift. Hur som helst, för min del var det överskattat.

Hoseok
2016-08-28 09:42
#2

1. Jag tog studenten med folk som var 2-3 år yngre än mig,  Inget konstigt med det, det händer ofta.

2. Åk med STS Education. Seriösa och lätta att ha kontakt med.

3. http://www.sts-education.com/sweden/hs/priser-information/programavgifter/

4. Även om det självklart kan bli en bra upplevelse för dig så var förberedd på att det även kan bli riktigt kasst. Åk dit med en positiv inställning, men ha inte för höga förväntningar. De flesta jag snackat med som varit utbytesstudenter säger att det var ganska dåligt, och då har det varit genom olika organisationer. De enda jag hört som haft bra upplevelser som Au Pair och utbytesstudenter är de som åkt genom STS. Men självklart kan det variera även där.

[jojorut]
2016-08-28 10:39
#3

Hej! 

Jag ska som det ser ut nu, åka till USA som utbytesstudent nästa år. Så har inte varit eller är utbytesstudent men tänkte att jag kan ge dig min syn och mina svar på dina frågor!

1. Detta har även för mig varit något jag tänkt på mycket, är det kul att behöva "gå om" ett år? Men jag har insett att det är inte året man "går om" som man minns när man är äldre, utan året man åkte iväg på äventyr. Och i och med att det är så många som åker iväg så kan det ju inte vara så jobbigt att behöva sluta ett år senare än klasskompisarna, eller hur? :)

2. Som du kanske vet så finns det mängder av olika organisationer, bland annat STS, EF, Explorius, YFU, AFS, Rotary och så vidare. Vad jag vet så är både STS och EF vinstdrivande organisationer och att veta detta gjorde skillnad när jag valde organisation. Jag har valt Explorius och än så länge känner jag mig väldigt nöjd med dem. Jag har läst många bloggar och de flesta åker med olika organisationer. Men vad du än väljer så är jag säker på att ditt år kommer bli bra!

3. Jag skulle gissa på att det ligger mellan 80 000 och 100 000 beroende på organisationerna. 

4. Jag har inga speciella tips i och med att jag inte varit utbytesstudent men det är bra att veta att ett utbytessår inte bara är underbart och fantastiskt utan alla går igenom motgångar lika väl som alla går igenom höjdpunkter. Men något jag tänker på är att man kommer tillbaka hem, 10 månader senare, men det man har i USA är en engångsupplevelse!

Upp till toppen
Annons: