Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 993 ggr
Hejj11
2016-08-28 01:20

Moped?

Hejsan.. Snart fyller jag 15, eller snart och snart men det är inte så jättelångt kvar. Jag funderar på att köpa moppe, och undrar om ni har några erfarenheter? Vilken klass ska jag ta? Var det "läskigt" att åka i trafiken? Osv. Kom gärna med egna historier och berätta hur det gick till för er. :)

Annons:
Hejj11
2016-08-28 01:37
#1

Tillägg: om man ska ta till klass 1 kan man väl börja övningsköra när man är 14 och 9 månader men om man ska ta till klass 2 så räcker det väl med och anmäla sig månaden man fyller 15? Eller rekommenderas månaden innan? Det är ju bara 8h praktik och några frågor.. Man måste ju plugga men inget körande. Så då borde väl samma månad räcka. Eller? Får man göra proven när man vill eller bokar dom in speciella datum?

Mundis
2016-08-28 12:26
#2

Jag gjorde kursen och provet nu i somras, och jag var jättenervös. Jag trodde att det skulle vara jätteläskigt och jättesvårt att köra. Och det var ganska svårt första gången, att hålla koll på allt och göra rätt hela tiden i trafiken, men man vänjer sig. Dessutom visade det sig att det var kul också, och väldigt skönt att kunna ta sig vart man vill själv. Se bara till att du är förberedd och vet vad du ska göra i olika situationer så att du inte behöver stå och vela, och kör hellre för långsamt än för fort om du känner att det är läskigt i början. Jag valde klass 1, både eftersom jag redan hade en moppe tillgänglig (en gammal skrothög som min pappa köpte 1999) och det kändes inte som någon idé att köra klass 2, jag menar 25km/h kan du ju nästan cykla.

[134643]
2016-08-28 17:14
#3

Jag tog moppe kort till klass 2 när jag var 16. Vi hade en 30-moppe hemma redan, och jag föredrog att kunna köra på cykelbanor. Teorin och provet var superlätt tycker jag, och att köra moppe var bara kul! Visst kan det hända saker i trafiken, det kan det alltid, och jag har verkligen varit med om saker som hade kunnat sluta riktigt illa, men det är risker man får ta. Kör försiktigt bara :) Det var underbart med friheten, jag kunde åka till stallet när jag ville, åka hem till kompisar, behövde inte kolla busstider, så skönt 😍

Hejj11
2016-08-28 18:51
#4

#3 När fyller du år och när "började" du öva teorin och anmälde dig osv? Vet att om man tar till klass 1 kan man börja tre månader innan men det borde väl inte behövas till klass 2?

[134643]
2016-08-28 19:47
#5

#4 Jag började när jag gick kursen 😃 Jag tror att det var 3 dagar med teori, sen pluggade jag ett par dagar och sen skrev jag provet. Så det tog en vecka typ 👍

powerade
2016-08-28 20:10
#6

Jag har tagit klass 2. Tyckte det var skönt att få köra cykel och gångväg och slippa undan den värsta trafiken när man kände för det. Inte svår teori och man var bara tvungen att göra en liten körbana så de kunde se man kunde hantera moppen. Men för körkortet sen rekommenderar jag att ta klass 1

Annons:
Hejj11
2016-08-28 20:17
#7

Tack för alla svar. Så om jag tex fyller år i början av augusti, räcker det med att anmäla sig i slutet av juli då? Så jag förstår principen.. Lutar åt klass 2.

Upp till toppen
Annons: