Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2057 ggr
[Emilia, född 2002]
9/3/16, 1:17 PM

Svårt för finkläder, nervös

Hej! jag heter Emilia och är en 14-årig svensk flicka. Jag trivs bra med vardagen i stort men jag har fruktansvärt svårt för lite festligare eller finare tillfällen (kalas, jul, när vi får främmat hem, när vi går bort, om vi går ut och äter på lite finare restaurang eller så) eftersom då är jag tvungen att sätta på mig finkläder. Jag har alltid avskytt det (alltså inte själva festligheten i sig utan finkläder), och jag känner mig bara stel och nervös.

Oftast när det är dags att vara finklädd måste jag knäppa på mig en blus och en kjol och skärp eller en skjorta med några "lite finare" långbyxor till och skärp (avskyr alltihop, med blusar och skjortor, klänning har jag väldigt sällan behövt använda däremot utan just dessa kläder). Ibland men inte så ofta måste man också ha väst till. Sedan förväntas man sitta där och uppföra sig trevligt fast man inte känner sig bekväm och samtidigt se till att inte spilla ner blusen eller skjortan.

Jag har förklarat för mina föräldrar att jag inte tycker om finkläder men de är jättebestämda med vilka kläder jag ska ha på mig på festligare tillfällen och säger att de tycker det är jätteviktigt. Annars har jag inga problem med föräldrarna, och till vardags är allting mer avslappnat när man bara kan sätta på sig en tröja.

När jag var mindre så försökte jag göra det mesta för att slippa men till slut var det ändå bara att sätta på sig finkläderna motvilligt. Nuförtiden sitter jag mest i mitt rum och suckar djupt en stund men sedan är det ändå bara att knäppa på sig finkläderna motvilligt som gäller.

Är det någon mer som känner eller känt likadant när ni var mindre?

Annons:
[silkesnosen]
9/3/16, 1:35 PM
#1

? Det här finner jag märkligt. Du kan ju ha fina kläder som inte är en blus eller en kjol. Du kan ju göra dig fin på ett mer ungdomligt vis. Kan du ta hjälp av någon morförälder eller nära vän till familjen?

OlgaMaria
9/3/16, 1:44 PM
#2

Det låter som otroligt strikta och trista finkläder för en ungdom. Vad skulle DU vilja ha på dig på fest? Jag tycker inte att dina föräldrar har rätt att tvinga på dig kläder du inte vill ha faktiskt, säger jag som är förälder. Kanske nån gång om det skulle vara något speciellt men inte som rutin varje gång det är något festligt. Sen som 14-åring är det fullkomligt normalt att börja sätta sig lite på tvären och börja frigöra sig lite från sina föräldrar och deras inflytande - vilket jag tror är nyttigt faktiskt. Du håller (långsamt) på att bli vuxen och ska bli en självständig person. Det är helt naturligt att dina föräldrar får vänja sig vid att du vill bestämma vissa saker själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Turast
9/3/16, 2:01 PM
#4

#3 jag hoppas att du inte är seriös

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hoseok
9/3/16, 3:26 PM
#5

#3 Ursäkta, va? Jag undrar som #4 , är du seriös eller inte? Att berätta för unga tjejer att de ska "klä sig för andras skull" är verkligen inte lämpligt.

Zachis
9/3/16, 4:13 PM
#6

#5 Nu är de väll ändå för andra man klär upp sig. Ingen klär upp sig för sig själv, även om alla vill tro de. De flesta sminkar sig inte, klär inte upp sig och fixar inte en snygg frisyr om man bara ska vara hemma själv. 

Klär sig snygg gör man för att visa andra, tragiskt men sant.

Annons:
Hoseok
9/3/16, 4:41 PM
#7

#6 Fast det är inte sant. Vissa gör det. Inte alla. Du kanske gör det. Hon han och hen kanske gör det. Men absolut inte alla. Det är en generalisering som måste försvinna eftersom det bara skadar människor att tro och tänka så. Det finns människor som lever för sig själva, och det är inget ovanligt eller fel. 

Jag har aldrig tänkt att mitt smink är till för Andra. Det är till för att Jag tycker om det. Inte för att andra ska tycka om det. Jag tänker inte "Jag ska sminka mig för att jag mår bättre av att andra ser på mig och tycker jag är fin". Jag sminkar mig för att Jag vill se mig själv och tänka "Jag tycker jag är fin". (Och med det sagt menar jag inte att en ska behöva smink för att känna sig fin, men antar det var underförstått).

Turast
9/3/16, 4:49 PM
#8

vad #7 sa 🥳 Jag sminkar mig för min egen vinning - jag tycker det är kul och jag gillar att få mig själv att se bra ut (i mina ögon ;) )! Jag tar på mig de kläder jag gör för JAG tycker det är snyggt och för att JAG vill tycka att  JAG ser ok ut för MINA ögon. 

Men som sagt alla gör inte det, men att försöka printa in i unga tjejers hjärnor att man SKA vara snygg/fin för andra och inte för sig själv är hemskt..! Snacka om att inte vilja få tjejer att sluta bli objektifierade och vara "till" för andras ögon.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mhysa
9/3/16, 4:50 PM
#9

#6 Det är denna typ av generalisering som är farlig, framför allt när de gäller sådana här saker. Bara för att många gör det, så lägger ni som säger så stigma på att unga personer inte kan gå emot strömmen och känna att de vill göra något för sin egna skull. För det spelar ju ingen roll, de gör det ändå för andras skull, inte sin egna. Det låter inte bra att säga så. Det är inte bra att säga så. Varför inte lära unga att de har allt rätt att känna att de gör saker för att må bra istället för att säga att de är ett vitt får i mängden som följer alla andra för att det känns mest bekvämt, även om det inte gör det?

Mhysa
9/3/16, 4:52 PM
#10

#3 Att en (till synes) vuxen man säger att en 14-årig flicka ska ha på sig sexualiserade klädespladd som vuxen är extremt obehagligt. Hoppas du inser det.

Fridaaaa
9/3/16, 7:41 PM
#11

"6 Man ska inte klä sig för andras skull. Om det inte är så att det är tex klädkod dit man ska, då får man ju respektera det eller ej gå dit. Men annars klär man  sig ju enbart för sni egna skull. Jag gör det i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
9/4/16, 2:25 PM
#12

Eh.. jisses.. grejen är att klädkoder är en del av den sociala kontexten!

Att bli vuxen handlar bland annat om att lära sig sådant!

Näe.. jag menar inte alla av kvinnligt kön måste klä sig sexistiskt.. vilket inte hindra HM att sälja sådana klädesplagg.. och att vissa/en stor del kvinnor/män föredrar detta!

Man klär sig visst på ett visst sätt för andras skull!

Och jag erkänner.. jag är man och gammal gubbe, redan fyllt 60, har j*vla kostymer o slipsar o allt det där.. för att använda vid sådana tillfällen där omgivningen förväntar sig/där klädkoden förespråkar sådant!

Obekvämt är det, däremot så ser jag till omgivningen/värdens förväntningar och anpassar mig till detta!

Jodå.. det spelar roll hur man klär sig i olika sammanhang.. kanske inte så mycket för en själv som för de man uppträder hos!

Såå.. det är för de man besöker som man klär upp sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Turast
9/4/16, 4:10 PM
#13

Jag klär mig inte efter normen. Studenten, ja då hade jag harembyxor och stor jävla solhatt, poncho, barfota gick jag också! Jag klär mig för mig själv och skulle någon tycka att det är fel, well tyck det då :) (skor på den bilden då jag kört bil ;) ) 

Men är jag bjuden till tex begravning eller bröllop så klär jag mig enligt klädkoden av respekt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Zepp
9/4/16, 4:54 PM
#14

#13

Har man väl lärt sig klädkoderna och andra koder så kan man göra som det passar en.. så länge man inte sårar de som bjuder in, där går lixom gränsen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
9/4/16, 5:10 PM
#15

Till TS, dvs Emilia.. du skall ha klart för dig att även om jag numera redan fyllt 60, (en man vid namn OVE,typ) så har jag oxå varit 14 år!

Då tvingades jag bära Club-blaser, fluga, vit skjorta och lackskor, i sammanhang där mina föräldrar var inbjudna!

Inte nog med det, man fick inte vila armarna på bordet eller gå därifrån utan vidare.. sitta som en pinne, tills det var dags!

Och som lök på laxen så förväntades att man skulle le och vara allmänt trevlig mot en massa okända människor.. rätt ofta så var man faktiskt släkt med de flesta!

Det var först när de vuxna tagit första groggen som man kunde ta av flugan och knäppa upp översta knapparna på skjortan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Denna kommentar har tagits bort.
Turast
9/4/16, 5:44 PM
#17

Jag antar att du tycker att kvinnor hör hemma i köket också?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Zepp
9/4/16, 6:51 PM
#18

Jamenvisst.. kvinnor som är mer än två meter från spisen är på rymmen från sin man!

Grejen är att det är en sarkasm.. för övrigt så är jag feminist.. dvs radikalfeminist!

Den andra grejen är oavsett vem som knullat med vem..( ursäkta språkbruket) så är bägge föräldrar lika ansvariga för sina barn, för deras välfärd och sociala, mentala, ekonomiska och empatiska utveckling!

Där i ingår i öfrigt att lära sina barn vilka koder som gäller i olika sammanhang.. tex klädkoder!

Dessa förändras över tiden.. du behöver således inte i dag komma klädd i vadmal och folkdräkt.. även om folkdräkt är acceptabelt i vissa högtidliga samband.. likaså militär uniform.. utifall man har rätt att bära sådan!

Kvinnor har visat sig främst behövas i riksdagen, företagens ledningar.. iallafall så har vi en brist på sådana idag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Turast
9/4/16, 11:37 PM
#19

Så push-up bh ingår i en klädkod? 

Alltså fine att man kanske inte går i mjukisbyxor på en formell fest, men kan man inte gå med sitt barn och välja tillsammans istället för att tvinga hen att bära kläder som hen uppenbarligen inte är bekväm med?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hoseok
9/5/16, 6:21 AM
#20

Säger som #19.

Varken "pushup-BH" eller "stålbyglar" (Utgår ifrån att du menar korsett)  tillhör någon formell klädkod. Tvärt om så är båda bara sexualiserade klädesplagg. (BH är egentligen ett onödigt klädesplagg. Det är bara en sexualiserad version av andra typer av bysthållare som är mycket bättre för dina bröst. Missförstå mig rätt: Det är bra, främst för folk med större bröst, att ha bysthållare. Grejen är bara att just dagens BH:ar är utformade på ett sätt som skadar vävnad mer än hjälper, finns andra plagg som är bättre.)

Så det är fortfarande väldigt olämpligt att påstå att en 14-åring ska vara förberedd på att bära sådant i framtiden.

Annons:
OlgaMaria
9/5/16, 12:03 PM
#21

Alltså när du var ung Zepp så var det ju helt annorlunda mot idag. Då fanns det en klädkod vid fest och inte så mycket variationer att tala om. Så är det ju faktiskt inte idag. Och när vi talar om finkläder så är möjligheterna obegränsade. Finns hur mycket som helst att välja på, och jag tror TS skulle kunna klä sig fint utan att behöva använda blusar, skjortor och skärp. Dessutom lever vi faktiskt i en kultur där det är helt ok att ha på sig i princip vad som helst så länge det inte är bröllop eller begravning. Att hitta sin egen klädstil tycker jag är en del av att växa upp och bli självständig. TS borde få utrymme att utforma sin egen stil. Hennes mamma ska väl inte klä henne hela livet?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
9/7/16, 1:23 PM
#23

#22 Jag köper från H&M ofta och behöver defintivit, men de har inte jättestora storlekar däremot och rätt mycket ungdomligt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
9/7/16, 7:06 PM
#24

#23

Prexis.. stort urval för de som är unga och vill vara fina!

Jag gör motsvarande.. går till Dressman, de har byxor som når runt midjan och där benen inte släpar en halv meter efter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hoseok
9/16/16, 8:12 AM
#25

Håll eran islamfobi för er själva, tack! Det hör verkligen inte hemma på ett forum för tonåringar.

Gaara
9/16/16, 4:34 PM
#26

Jag förstår dig. Har också svårt för finkläder men har aldrig behövt ha sånt när jag var liten. I min familj och släkt så får man ha på sig vad fan man vill. ;) Däremot så kan jag bli jättenervös då jag ska iväg någonstans med min sambos familj för jag vet att de vill att man klär sig finare än vad jag är van vid osv. Vill även tillägga att jag är 30 år fyllda. X) Sambons familj har tydligen väldigt specifika klädregler vid jul. Döttrarna ska ha typ klänning på sig osv och pojkarna ska bära skjorta. Min stackars sambo blir tydligen alltid "tvungen" att ha på sig en specifik slips på julafton… Märk väl att han är 24 år gammal och att jag fortfarande funderar över varför han inte vågar säga nej till sina föräldrar angående det. X)

Zepp
9/16/16, 4:58 PM
#27

Mnjaeä.. vad är det för fel på folk egentligen?

Vad är det för fel på att ha en klänning/kostym i garderoben?

Dessa är då lixom inte plagg man bär till vardags.. de brukar gå under benämning; högtidsdress!

Till högtidsdress räknas längre klänningar, kostym med slips/fluga, uniform samt landskapsdräkt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Hoseok
9/16/16, 6:30 PM
#28

#27 Vad snackar du om nu? Det finns hur många som helst som klär sig i klänningar till vardags.

Det är ingen som säger att det är fel att ha finkläder. Det folk har sagt är att alla människor ska kunna känna att de kan vara sig själva och klä sig i de själva är bekväma med.

Turast
9/16/16, 6:35 PM
#29

#27 fel på folk?? tja att inte vilja sitta ihopklämd i ett "finplagg" för att man inte är bekväm i det är väl inte så konstigt. Sen vet jag folk som är helt åt andra hållet och älskar att klä sig i "finkläder", tex min kompis som vi kan kalla "Pelle" älskar att klä upp sig och gå på middagar osv, han är så fin i sina olika klänningar men han trivs ju i det och då blir man outomatiskt vackrare!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Delfinen02
9/20/16, 4:43 PM
#30

vad gör du I tonåringar iFokus gruppen? Och nu får man ha vad man vill på sig. Utan att bry sig om vad andra tycker

Zepp
9/20/16, 7:57 PM
#31

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hoseok
9/21/16, 6:30 PM
#32

Att DN skriver en artikel om vad de anser är finklädsel säger absolut inget mer än att alla har olika prioriteringar i livet.

Turast
9/21/16, 7:33 PM
#33

Nu är jag snart inte tonåring längre (fyller 20 nästa vecka), men jag tycker det är lite märkligt, obehagligt och mysko att en 60+ man hänger på ett tonårsforum och säger saker som att tjejer ska bära push-up bh osv ….?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Delfinen02
9/24/16, 6:40 PM
#34

det tycker jag också

Annons:
Upp till toppen
Annons: