Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1285 ggr
Sadtortilla
9/3/16, 3:32 PM

17 år bo ensam?

Hej jag är en tjej från Skåne på 17 år, jag vet inte vart jag ska vända mig längre så hoppades på att någon kanske kan hjälpa mig lite här. Under hela min barndom ända tills nu har min mamma behandlat mig som skit, oavsett vad jag gör är det aldrig tillräckligt, hon skriker varje dag och kan ibland bli våldsam och kasta saker och svära, jag har redan massa andra problem och detta gör allt värre, jag orkar inte mer och känne mig deprimerad, jag började aldrig gymnasiet för jag vill istället jobba och spara pengar för mina planer, jag orkar inte bo med henne längre det dränker mig och jag känner mig nere hela tiden! Vad ska jag göra? Jag vill inte bo på hem eller foster familj jag vill helst bo ensam om det ens är möjligt? :/ och jag vill jobba i Köpenhamn för det är 16 års gräns och inte 18 års gräns som här i Sverige… Men bara om det går, jah vet inte vad kag ska göra längre :(

Annons:
Hoseok
9/3/16, 3:38 PM
#1

Har du någon släkting eller kompis föräldrar som kan hjälpa dig? Du måste ta dig ur situationen, först och främst. Du är fortfarande under 18, så soc borde kunna hjälpa dig. Har du någon annan målsman (t.ex. pappa)? Isåfall, vart är han och vet han om situationen?

Sadtortilla
9/3/16, 3:41 PM
#2

Jag har ingen kontakt med min bror och min stora syster bor inte i Sverige, och jag känner inte ens min pappa :/ han bor inte i Sverige heller

Farwuq
9/3/16, 3:50 PM
#3

Jag hade nog gått till soc och förklarat hur det förhåller sig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sadtortilla
9/3/16, 4:02 PM
#4

Saken är den att jag har pratat med soc förr och det ända dem gör är att prata och vill att man ska gå på massa möten för å prata? Det hjälpte ju ingenting jag fick bara mer huvudvärk

Zachis
9/3/16, 4:04 PM
Sadtortilla
9/3/16, 4:05 PM
#6

Jag fyller 18 nästa år i Mars :/

Annons:
Sadtortilla
9/3/16, 4:05 PM
#7

Jag fyller 18 nästa år i Mars :/

AnonymBert
9/3/16, 4:08 PM
#8

Det går absolut!

Zachis
9/3/16, 4:09 PM
#9

aha okej, du kan ju alltid leta runt om någon kan tänka sig att hyra ut ett rum till dig. Facebook är perfekt för sånt, men de finns även hemsidor speciellt för rumuthyrning har jag för mig.

Sindri
9/3/16, 4:43 PM
#10

Jag hade för mig att man kunde få rätt att flytta hemifrån när man är 16, men tydligen måste man vara myndig.
https://www.bris.se/?pageID=583

Tror ändå du måste be soc om hjälp. Säg att du gått i samtal och inget hjälper.

Zachis
9/3/16, 6:04 PM
#11

well jag har flera kompisar (mellan 16-18) som flyttat hemifrån. Så de är inte omöjligt.

Sadtortilla
9/3/16, 6:12 PM
#12

Ja jag har också hört att många redan bor själva men man måste skriva på papper och sånt och det är svårare om man inte jobbar, men vi får se hur allt går :/

Sadtortilla
9/3/16, 6:12 PM
#13

Ja jag har också hört att många redan bor själva men man måste skriva på papper och sånt och det är svårare om man inte jobbar, men vi får se hur allt går :/

Annons:
Sadtortilla
9/4/16, 11:43 AM
#14

Min barndoms vän och hennes mamma jag sagt att jag är välkommen till dem men dem bor i Köpenhamn, tror ni det kommer bli några problem om jag flyttar ditt?

Sindri
9/4/16, 2:50 PM
#15

Det beror på vilken typ av problem du menar? För att få bo i Danmark antar jag att du behöver både arbets- och uppehållstillstånd.

Du kan nog få svar om du vänder dig till danska ambassaden i Sverige.
Om din vän och hennes mamma är svenska medborgare så vet de väl också hur processen går till.

Magrat
9/4/16, 3:19 PM
#16

Går gör det. Jag fick min första lägenhet när jag var 15 (utsluss från behandlingshem) nästa fick jag när jag var 16 tror jag. Kruxet är väl att du inte själv kan stå på kontraktet till lägenheten, utan behöver en målsman till det.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Farwuq
9/4/16, 5:12 PM
#17

Här är några länkar. Generellt kam jag säga att som svenskmedborgare så är det ganska lätt. Min dotter jobbade några år i Danmark, en del är likt annat är olikt.

http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/danmark/flytta-till-danmark

http://www.oresunddirekt.se/guider/flytta-till-danmark

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Halvdansken
9/4/16, 10:44 PM
#18

Man behöver inga arbets- eller uppehållstillstånd som nordisk medborgare för att flytta, bo och jobba i Norden. Men man ska ha en "folkeregisteradress" (folkbokföringsadress) och ett danskt personnummer och bankkonto om du ska jobba i Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: