Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 672 ggr
moa.al
9/9/16, 3:58 PM

Flytta hemifrån?

Hej,

Jag är 17 år och studerar på distans. Jag och min kompis har alltid varit sugna på att flytta in tillsammans då hans föräldrar inte är särskilt accepterande av honom, och då jag mentalt mår bättre när jag är i kontroll över min levnadsyta.

Problemet då, är ju att vi båda är under 18, och jag själv har inga större problem att skaffa ett deltidsjobb; men det har ju han eftersom att han går i ett vanligt gymnasium.

Vet någon om hur man möjligen skulle kunna göra för att flytta ut? Eller om det finns bidrag som skulle kunna hjälpa våran situation?

Annons:
kae
9/9/16, 9:17 PM
#1

Du vet antagligen hur bostadsmarknaden tyvärr ser ut, om man vill flytta någonstans får man stå i kö läääänge eller ha riktigt tur. Att en hyresvärd skulle acceptera två 17-åringar utan fast inkomst låter osannolikt i mina öron. Ni är inte heller berättigade till bidrag eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga tills ni fyller 18 (21 om ni studerar). Det som jag ser som bäst i er sits är att försöka få någon av era föräldrar att hitta en lägenhet som ni står tillsammans på eller att ni hyr i andra hand av en förälder.

Linn Is The New
9/10/16, 12:02 AM
#2

Sedan kan man väl påpeka att det är mycket dyrt, och att det är väldigt få lägenheter ute just nu. Tyvärr.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Åsa S
9/10/16, 8:18 AM
#3

Man måste ju även vara 18år för att få ingå avtal = man måste vara 18år för att få ett hyreskontrakt.  Det finns inga bidrag för att få flytta hemifrån när förldrarna är försörjningsskyldiga.

Hoseok
9/10/16, 8:20 AM
#4

Som tidigare nämnt så är era föräldrar försörjningsskyldiga tills ni gått ut gymnasiet, även när ni är över 18.

immobilized
9/10/16, 12:03 PM
#5

Du kan ju skaffa dig ett deltidsjobb redan nu och lägga undan pengar och börja med ditt sparande till framtida boende 🙂
Även om du inte tänkt köpa framöver utan hyra så är det alltid bra att ha en budget med tanke på alla kostnader som kommer med eget boende.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: