Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 791 ggr
Anonymos
2016-09-12 15:53

Gå till kurator på umo.

Hej på er!

Jag ska framöver börja gå till en kurator på umo. Jag har aldrig gått till någon förut, och undrar nu hur det brukar gå till? Jag är jätterädd att det blir pinsam tystnad.

/Anonymos

Annons:
Scorpio97
2016-09-12 16:08
#1

Jag har gått till tre olika kuratorer, dock aldrig på UMO. Det är lite olika hur det går till, beroende på hur man själv är och hur kuratorn är. Den första jag gick hos pratade ganska mycket själv och ställde mest korta frågor, speciellt i början, eftersom hon märkte att jag hade lite svårt att komma igång och prata själv. Efter ett tag kände jag mig tryggare och kunde prata mer, och då var hon tyst och lät mig prata. Sen ställde hon lite frågor och vi diskuterade. 

När jag gick hos kurator den andra gången var det för att utredas (jag har kronisk huvudvärk, och dom ville kolla om det kunde bero på något psykiskt). Då var det mer frågor och lite mer som ett "förhör" och jag pratade mindre fritt. Den tredje var ungefär som den första. Alltså att hon ställde frågor och pratade när jag var tyst, men lät mig prata på när jag väl kom igång.

Någon pinsam tystnad har det inte blivit med någon och jag tror kuratorer är ganska bra på att undvika det. Dom ska ju kunna känna av hur du är, och lägga upp samtalet/besöket efter det. Sen kan det hända att man får en kurator som man inte trivs med, och då skulle jag rekommendera att försöka hitta någon annan. Det är viktigt att ha en kurator man trivs med och litar på.


//Jessie

Anonymos
2016-09-12 16:11
#2

#1: Känns bra :) Tack.

/Anonymos

VilmaA
2016-09-12 21:00
#3

Jag har gått hos en kurator på UMO! Min mamma föreslog de och de var helt klart de bästa jag gjort för mig själv på många år.

Jag kände mig väldigt trygg där, jag är visserligen ganska karismatisk och pratglad så pinsamma tystnader hände aldrig efter andra besöket.

Deras kuratorer är nog är beredda på yngre, jag tyckte aldrig de var som ett förhör. Lite som att snacka med en kompis fast allt handlade om mig liksom.

Lycka till!!! Hoppas du kommer få ett lika bra bemötande som mig. 🙂

Anonymos
2016-09-12 21:20
#4

#3: Super 🙂 Jag tyckte hon lät jättetrevlig när jag ringde henne, så håller tummarna för det. Hur länge gick du?

/Anonymos

VilmaA
2016-09-12 21:43
#5

#4

Minns inte riktigt, gick varje vecka i 2 månader och sedan blev de längre och längre mellan tiderna.

Blev nästa lite arg när hon inte tyckte 1 gång i veckan var nödvändigt för mig eftersom jag började må bättre, de var ju så skönt att ha någon som verkligen lyssnade!!

Upp till toppen
Annons: