Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1150 ggr
öhmnej
2016-09-13 15:31

Orättvist

Varför får inte svenskar vara lediga från skolan när det är ramadan men när det är jul, som muslimer inte firar, så får de också vara lediga?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-13 15:33
#1

Mig veterligen är inte muslimer lediga varesig från skola eller jobb under ramadan. Den är en hel månad.

Att man är ledig från skolan vid jul och liknande beror ju på att skolan är stängd då.

Sommarek
2016-09-13 15:45
#2

På mitt jobb är det inte en enda muslim som är ledig under ramadan. Vill man vara det får man lägga sin semester då, om man kan.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

öhmnej
2016-09-13 15:45
#3

I min skola är alla det.

Herveaux
2016-09-13 15:46
#4

Sverige är ett kristet land och här är framförallt dom kristna högtiderna helgdagar (röda dagar) då skolorna oftast är stängda.
Ska vi alla ha ledigt under alla religiösa högtider så blir det inte mycket gjort! 😃
Vad jag förstår så får varken yngre eller äldre muslimer ledigt från skola/arbete under tex Ramadan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2016-09-13 15:48
#5

#3 Det tror jag faktiskt inte på. Har aldrig hört talas om att barn är lediga en hel månad om året pga ramadan. Det faller på sin egen orimlighet. På en månad missar man väldigt mycket. 

Dessutom låg ramadan i år till stor del på sommarlovet.

OlgaMaria
2016-09-13 15:53
#6

Ramadan har varit under sommarlovet nu under flera års tid tillbaka, så det är ju bara en tillfällighet att de varit lediga då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
tixEntry
2016-09-14 09:21
#7

Runt eid har alla muslimer i min klass fått ledighet, men då måste de ansöka om det. Dessutom är eid bara några dagar, de brukar inte vara lediga under ramadan. :)

Ramadan är fastan och eid är festen efter som påminner mycket om jul, med mycket mat, släktträffar och presenter.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Hoseok
2016-09-16 08:43
#8

Jag tror du blandar ihop eid och ramadan. Som tidigare nämnt så är ramadan under en lång tid medan eid är bara några dagar. De muslimer jag känner har inte tagit ledigt under varken ramadan eller eid, men det finns säkert de som gör det och som #7 säger så får de nog ansöka om ledighet. 

För övrigt undrar jag vad du menar med "svenskar"? Det går att vara muslim och svensk samtidigt..

Lestrade
2016-09-16 08:56
#9

Jag är muslim och har då aldrig varit med om att någon i min närhet tagit ledigt på grund utav ramadan. Jag funderar på hur du tänkte när du skrev detta inlägg.

1. Sen när är det skillnad på "svenskar" och "muslimer"? Majoriteten av de muslimer jag känner är svenskar. Är du svensk medborgare så är du fortfarande svensk trots att du råkar vara muslim.

2. Menar du att vi som är muslimer ska stanna kvar i skolan under vinterlovet? Vem ska utbilda oss hade du tänkt?

3. De i din skola som tar ledigt tar antagligen ledigt under Eid al-fitr. Det är inte många dagar vi firar det. Vill du ha ledigt under Eid al-fitr? Ansök om det då.

Sommarek
2016-09-16 09:00
#10

#9 Lite OT, men förutom att det var riktigt bra skrivet har du ett fantastiskt användarnamn.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: