Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 677 ggr
[Littlepig]
2016-09-14 21:13

En anledning att må dåligt?

Jag mår inte bra. Jag hatar mig själv. Av olika anledningar. Men jag känner skuld varje dag, det finns folk som har det mycket värre. Är det en tillräckligt bra anledning ens? Jag känner mig skyldig som ältar det här, medan andra har det 100 gånger värre. Jag har förlorat folk i mitt liv som gjort min självkänsla och mitt självförtroende otroligt lågt och det sitter kvar. Men jag känner mig ändå skyldig om ni förstår vad jag menar. Vad tycker ni? Jag kan ju inte direkt bara bli glad hur som helst. Jag har ingen depression el liknande.

Annons:
Aleya
2016-09-14 21:30
#1

Många människor känner nog liknande saker som du gör. Det är inget ovanligt. Och särskilt inte i tonåren. Men fortsätter detta under en lång tid så kontakta läkare och få hjälp. Eller kuratorn via skolan kan funka också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
2016-09-14 21:34
#2

Det du känner är hemskt nog för att du ska må som du gör.  Du kan använda andra personers mycket värre lidande till att inse att du inte har det så illa trots allt. 
Du ska förlåta dig mer tycker jag. Du är en människa och du gör så gott du kan.

Em_
2016-09-14 22:01
#3

Teoretiskt sett är det ju bara en person i hela världen som har det värst. Är det bara denna enda person som har rätt att må dåligt? ;) Det tycker inte jag :) Alla sörjer förluster på sitt eget sätt och din sorg blir inte mindre för att någon annan har förlorat mer.


[Littlepig]
2016-09-15 17:56
#4

Tack för alla svar!

[134643]
2016-09-15 19:03
#5

Jag förstår hur du känner! Jag växte upp i en fungerande familj med trevliga föräldrar, hade det bra i skolan, hade snälla kompisar, djur som jag älskade. Jag självskadade för första gången när jag var 12 och när jag var 14 så tänkte jag ta livet av mig. Jag är idag 18 år gammal, har en fantastisk pojkvän, gör bra ifrån mig i skolan och har en underbar framtid framför mig. Trots det har jag fortfarande dippar. Jag får fortfarande stöd och hjälp utifrån för att klara mig.

 Men min poäng är att jag hade och har ingen anledning att må dåligt förutom en - jag mådde dåligt. Det är en helt acceptabel anledning, du behöver ingen annan än den. 

Jag förstår dina skuldkänslor, jag hade precis likadana och jag vägrade att ta emot hjälp, jag avskydde mig själv för att jag mådde så dåligt helt utan anledning. Men samtidigt så måste du förstå att du är värd hjälp. Du är värd att må bra, men på precis samma sätt det också okej att du mår dåligt ibland. Du är värd att få känna alla känslor som du har, utan någon annan anledning. 

Känner du att du behöver hjälp, att det är något som du inte kan kontrollera och att det tar över ditt liv, så be om hjälp! Kuratorer och psykologer finns där för att hjälpa alla, inklusive dig ❤️

[Littlepig]
2016-09-15 21:53
#6

#5 Självskadar också. Skönt att det gick så bra för dig!! Tack för ditt svar, betyder mycket :)

Annons:
[BeataJ]
2016-09-15 23:02
#7

Jag mår inte heller bra, hatar mig själv, och tycker inte jag duger. Slår, biter och river mig själv, men vet att andra har det värre. Jag får skuldkänslor för det. 😞

Upp till toppen
Annons: