Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1137 ggr
Mixa20
9/15/16, 6:57 PM

Vad ska gälla?

Bor som sambo och han är konflikträdd.

Har ett bonusbarn som är 19 och som har börjat jobba. Han har nu det ggr han bott hos oss varit ute från 22.30 till 01-02 och kommer hem på natten och kommer då hem och väcker ju mig för trappan knarrar och sedan smyger han inte precis.

Jag sover dåligt och när jag gör det funkar jag inte bra dagen därpå. Kan vakna med migrän pga dåligt med sömn.

Han har sitt jobb att sköta vilket jag inte vet om han gör utan att det kan bli fel pga trötthet.

Det bör väl kunna finnas gränser för hur han ska fara in och ut genom huset på nattetid. Pappan säger att han är ju stor så han ska bestämma det men jag menar på att om det finns regler så ska han följa dessa så länge han bor hemma. Annars kan han ju flytta hemifrån och då göra precis som han vill. Vuxen och fast jobb!!!

Hur ser det ut hos er??

Jag orkar snart inte mer.

Annons:
[134643]
9/15/16, 7:07 PM
#1

Jag tycker personligen att han har rätt att komma hem när han vill, men självklart ska han göra sitt bästa för att smyga. Jag är 18 år och har själv jobbat fram till 01 vissa kvällar, och min storebror när han bodde hemma jobbade ofta fram till 01-04 på natten och kom sen hem. Hade det varit okej? Eller hade han inte fått ha nattjobb och komma hem sent? Om han hade fått det, vad är skillnaden?

Så länge han sköter jobbet ändå så ser jag ingen anledning att förbjuda honom till att gå ut på kvällarna, även om jag självklart har förståelse över att det är jobbigt för dig!

Kan du använda öronproppar? 🙂

Mixa20
9/15/16, 8:20 PM
#2

Han jobbar 6.30-16 varje dag! Att han är ute och slarvar mitt i veckan känns inte ok. Han jobbar med maskiner och andra människor och bör ha koncentrationen på topp! Dessutom kör han bil och är man trött är man ingen bra bilförare! Öronproppar har jag men tycker inte att jag ska behöva det då jag fått eksem av dom. Tack för ditt svar!

Aleya
9/15/16, 10:06 PM
#3

Tycker du har ovanligt många åsikter kring "din nya familj". Och oftast just barnen. Han är ju vuxen och han verkar kunna sköta sitt jobb. Han borde ju själv känna om han är trött och inte bör arbeta då. Det kan inte du avgöra. Åter till ditt problem så kanske du ska testa hörselkåpor. Dom är ju inte i örat iaf och kanske obekväma att sova i men du borde inte höra nått.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hahael
9/15/16, 11:37 PM
#4

Angående hans koncentration etc är det hans ensak, det är inget du kan avgöra och bestämma över. Vissa behöver mer sömn andra mindre, t.ex jag kan fungera bra med 5-6 timmars sömn vilket han kanske också kan.
 Tycker heller inte att du har väldigt mycket att tycka till om när det kommer till en vuxen människa, utan du får nog göra som man för det mesta gör när det blir problem. Framföra på ett trevligt sätt att han gärna får försöka vara lite tystare när han kommer hem och/eller skaffa öronproppar eller dylikt.

Klart att laxen ska ha en jolle

[134643]
9/16/16, 9:36 AM
#5

#2 Precis som du säger så är han en vuxen människa, lita på att han klarar av jobbet tills motsatsen bevisats! 

Har ni pratat om hans framtid? Vill han flytta hemifrån och jobba? Plugga? Har du pratat om det här med honom? 🙂

kae
9/16/16, 6:27 PM
#6

Om hans vardagliga liv fungerar bra är det väl inga problem. Han är vuxen. Be honom att försöka vara tyst bara.

Annons:
oh-la
9/16/16, 7:26 PM
#7

Ni är ju alla vuxna, så respekt åt alla håll får ju gälla. Han bor ju där lila mycket som ni. Att se honom som någon form av inneboende i ert hem känns verkligen som att grunda för tråkig stämning. Respekt innebär att han självklart måste få leva sitt liv som ung vuxen och ta ansvar för sig själv. Däremot ska han ju självklart inte störa när han kommer hem. Så jobbigt är det ju inte att smyga när man kommer hem och andra i hushållet sover.

imsuchadiva
9/16/16, 9:38 PM
#8

Jag tycker inte att han har rätt att vara ute och ränna på nätterna och förstöra sömnen för familjemedlemmar. Så länge han bor i ert hus/lägenhet är det era regler som gäller. Passar dom inte kan han flytta. Det är min åsikt.

smellcaramell
9/16/16, 11:13 PM
#9

Jag kan tycka såhär: att han stör när han kommer hem är inte OK, men sen vet jag även att vissa människor helt enkelt inte kan gå tyst i trappor o.s.v. Men en bra start kan ju vara att be honom(alla i familjen) att försöka vara så tysta som möjligt efter att någon gått och lagt sig. Däremot tycker jag inte du kan dra slutsater angående hur han sköter sitt jobb, koncentrationsförmåga och försöka sätta regler som begränsar hans sociala liv. Jag vet själv att jag presterar som bäst om jag sover totalt ca 8-9 totalt per dygn, men uppdelat på två så en dag där jag presterar som bäst flest timmar så sover jag först kanske 3-5h på natten, varierar mellan vilka tider, sedan kliver jag upp och jobbar/gör andra sysslor och sedan vill jag sova en stund på dagen också. Till exempel om jag jobbar 7-16 så sover jag kanske 23-04 kliver upp, äter, går ut med hunden, städar lite o.s.v. Åker sedan till jobbet, kommer hem kanske 16.30, lägger mig och sover till 19 och kliver sedan upp och äter middag och gör andra sysslor jag behöver göra den dagen. De gånger jag sover 8-9h i ett svep blir jag otroligt trött runt 15-19 och kan inte hålla mig vaken om jag skulle sätta mig ner. Så att klanka ner på andras sovvanor har man ingen rätt att göra eftersom alla fungerar olika.

hahael
9/17/16, 9:52 PM
#10

#8 Däremot är det Ts som "bor under deras tak" enligt mig. Hon är bonusmamma, barnen till hennes sambo är för gamla för att hon ska dundra in och börja "uppfostra". Pojken är en vuxen man och därmed minst lika "viktig" som ts och det är enligt mig också upp till pappan (och deras riktiga mamma) att sätta regler angående utetider etc.

Klart att laxen ska ha en jolle

Mixa20
9/20/16, 8:36 PM
#11

Tack för att det finns människor som inte curlar! De finns inget värre!!! 8 Jag tycker inte att han har rätt att vara ute och ränna på nätterna och förstöra sömnen för familjemedlemmar. Så länge han bor i ert hus/lägenhet är det era regler som gäller. Passar dom inte kan han flytta. Det är min åsikt. imsuchadivaimsuchadiva

[134643]
9/20/16, 10:00 PM
#12

#11 Personligen så anser jag att du curlar ifall du inte litar på ditt barn och att han klarar av sitt jobb, utan måste bestämma vilka tider han får vara ute? Det känns lite som att du redan vet vad du tycker och vill, och att du faktiskt inte bryr dig så mycket om vad vi svarar. Jag tycker att du ska prata med din sambo och hans son tillsammans för att komma fram till en lösning som fungerar för alla.

Mixa20
9/20/16, 10:31 PM
#13

#12 Det är reglerna hos föräldrarna som gäller oavsett om han är vuxen eller ej! Som det sagts tidigare passar det inte så får han flytta hemifrån. Att han inte fixar jobbet bryr jag mig inte om egentligen då det är hans jobb. Tänker på dom som jobbar med honom. Även de som åker på vägarna och möter honom på vägen på em. Han har krockat förut så jag tar inget från luften. Han hjälper inte till med ngt hemma. Han ska bara ha och få. Det stämmer att föräldrarna ska komma med reglerna men det är inte överrens. Det spelas ut mot varandra. Jag hävdar ändå att det inte är ok att bli väckt av en 19 åring som är nonchalant. Jag behöver sova för att orka jobba på dagen! Tack för mig! Nej till curling!!!!! Tack för att du svarat!

Annons:
Aleya
9/21/16, 6:17 AM
#14

#13 fast det är väl snarare fadern du måste säga åt och höra vad han tycker. För du kan ju inte bara gå och bestämma en massa saker själv när du just flyttat in. Och den enda som verkar störas är ju just du. Men jag måste säga att du verkar ha klagat på allt sedan du flyttade in i den där familjen. Så jag måste undan om du och din pojkvän som då är fader till barnen, har ni inte ett uns av kommunikation? För det verkar inte så när du springer på internet och frågar om råd. Så jag tycker att du ska börja med att prata med din kille om hur du tycker och sen kan NI komma fram till hur NI ska lösa detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[134643]
9/21/16, 7:47 AM
#15

#13 Jag har inte sett dig nämna några regler någonstans i diskussionen? Finns det en uttalad regel att han inte får komma hem efter ett visst klockslag? Precis som #14 säger så måste du prata med din sambo.

hahael
9/21/16, 10:34 AM
#16

Håller med #14, läst tidigare trådar och det verkar faktiskt vara mest suck och stön från dig ts och du verkar inte heller ta tag i det hela och prata ut det med din sambo (Då han är pappan till barnen, du har inga större kort där det kan jag lova dig) utan istället siktar du din ilska och frustration på barnen (framförallt sonen verkar det som) och verkar mest vilja ha bekräftelse från oss på internet att "ja usch vilket dåligt beteende gud va han är curlad".

Har du provat att se det ur någon annans perspektiv? Prata med sambo? Försöka trevligt föra ett samtal om att du sover dåligt pga bonussonen med honom? Något som vi i tråden har föreslagit? För det verkar inte som att du vill ha ordentliga svar. 

Om det nu är en så hemsk kille som förpestar ditt liv och du inte vill göra något aktivt åt det kan man ju alltid flytta ut..

Klart att laxen ska ha en jolle

[Devya]
9/21/16, 4:37 PM
#17

Vad säger din sambo om det hela? Om han håller med att det här börjar gå överstyr så kanske han får ta sig ett snack med sin son om att han får försöka vara lite tystare då han kommer hem.

Sen vad han gör på sin fritid så har du absolut ingenting med att göra. Det är hans liv och han bestämmer vad han vill göra det. Det är dock när det börjar gå ut över din sömn som det kanske kan vara dags att snacka med din sambo om lite regler i huset. Pojken bor ju under ert hus och ni måste ju alla kunna komma överens. Ni är vuxna människor allihopa så det borde väl inte vara svårt att kunna diskutera snällt om saken?

Upp till toppen
Annons: