Annons:
Etikettfamiljen
Läst 742 ggr
alice.1235
2016-09-18 20:07

Social fobi

Hej! Jag tror att jag har social fobi och jag har gått runt med det i 2 år, men det har blivit värre det senaste året. Jag har fejkat att jag har varit sjuk när det är redovisningar, kan inte prata i telefon, betala i affärer, om någon ska se en uppgift jag har gjort i skolan börjar jag att rodna o skaka, kan nt prata med nya människor utan att få hjätklappning m.m. På tisdag ska vi redovisa och har redan ångest över detta sen 2 veckor tillbaka! Även fast det är för en liten grupp (5 pers) så gör det inte saken lättare, jag får ändå panik. Jag vill verkligen nt få panik framför en grupp med människor. Jag behöver verkligen hjälp! Jag ser nt kuratorn alla något liknande som att alternativ då jag tycker att det är obehagligt att prata med nya människor. Vet ni vad jag kan göra? Detta har begränsat mig väldigt mycket.

Annons:
Anonymos
2016-12-02 08:45
#1

Jag har bl.a läst ämnet "Kommunikation" och det gjorde min kompis också, som var jätterädd över att stå inför nya människor och blev även blyg inför folk hon kände sedan innan. Det är jättesvårt, men eftersom det har gått ett tag nu hoppas jag det har gått bra för dig. 

Hur som.. Det enda som du kan göra är att öva, öva, öva… Jag vet inte om du följer exempelvis Therese Lindgren (@youtube), men hon har haft social fobi och det enda som kan bli bättre av det är att gå emot rädslan, hur svårt det än är. Och det är lite det jag menar också. Även om det är superläskigt, får man bita ihop och göra det. 

Ett tips är att berätta för läraren också hur det ligger till. Och när du väl står inför gruppen, ta det lugnt. Det är okej att skaka, darra och liknande.

/Anonymos

[rumelle]
2016-12-02 18:11
#2

Be en vän gå med dig till kuratorn? Det finns hjälp att få men du behöver ta iniativet att söka den själv.

Upp till toppen
Annons: