Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 822 ggr
LeeKnow
2016-09-19 15:49

SO inlämning Judendomen

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med den här frågan? Är det p.g.a att man tog av muslimerna/arabernas land och gjorde Israel som de ej gillar varandra? 

"Judarna har under historien blivit förföljda, varför? För var det kristna som stod för förföljelse medan konflikten idag mest är med muslimer, varför är det så? Hur yttrar sig konflikterna idag?"

Tack för hjälp :D

Annons:
[fritte1974]
2016-09-19 16:15
#1

judarna var Guds utvalda  folk men spräds på  grund av att de svek Gud bland annat till Egypten  

Nej bägge mennar judar ,Muslimer att  Iserel är ett heligt land

konfliktna i dag krig

Linn Is The New
2016-09-19 18:36
#2

Jag är själv troende kristen och har läst både om koranen, toran och bibeln. Men utöver det så skylldes judarna på för att dom hade hängt Jesus på korset, och att det var deras fel. Judarna har sedan väldigt långt tillbaka blivit skyllda på, både för Jesu hängning och att judarna har räknats som ett fattigt och smutsigt folk. I många fall så har speciellt Judar skyllts på om tex om en by fick pestsmitta på medeltiden att det var deras otur som drabbade alla andra människor och därefter så avrättade dom alla judar som fanns i byn. Judarna blev tex också skyllda på under första-andra världskriget för att dom var "guld tiggare" och "drog ner landet i dess otur".  Idag är det främst muslimer och judar som bråkar om israel, för att båda parterna tror att området är "uppbyggt för denna religion" och att den andra parten har "tagit dess heliga stad". Konflikter idag är främst civilkonfliker, att folket krigar mot varandra för att dom anser att deras egna religion inte kan dela stad med en annan.  Annars har vi ju IS som är "muslimer", och som inte vill ha med någon annan som helst religion i sitt säte. Sedan så har nästan aldrig kristna parter kommit överens med muslimer, det är dock väldigt olika. Jesus nämns i koranen, men är inte alls gud som han är i bibeln. Mohammed är inte något alls egentligen i bibeln, och i koranen är han deras största profet. Vi målar av Jesus, vilket är absolut förbjudet i koranen då man ej får måla av en gud eller Allah, Mohammed. Dessa är ju såklart väldigt olika, och därför kritiserar folk varandra för att dess parter är fel och icke rätt. Var trött när jag skrev detta, rätta mig om det är något.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

LeeKnow
2016-09-19 20:42
#3

Tack så jättemycket! :D

[Rulander]
2016-09-20 13:20
#4

Många muslimer hatar både USA och Israel och även andra västländer för att vi inte delar deras tro och betraktas som dekadenta enligt deras synsätt.

Visst handlar det om land, men det går mycket djupare än så.

kae
2016-09-22 20:19
#5

Kanske OT, men något jag hört är att många förr i tiden (och det har väl suttit i tills än idag) tyckte att judar var snåla pga judiska banker var snåla eftersom de tog ut ränta när människor lånade pengar av dem, vilket inte kristna eller muslimer gjorde då eftersom det gick emot deras religion. Du bör nog faktakolla detta då jag inte är helt säker, men tycker det låter rimligt.

[Rulander]
2016-09-23 08:12
#6

Judarna har alltid varit framgångsrika. Några exempel som du kanske känner igen:

Albert Einsten(vetenskap)

Steven Spielberg, Bröderna Coen, Woody Allen,

http://www.imdb.com/list/ls000549440/

Det framkallar alltid avundsjuka bland andra. De har varit rika och på så sätt kunna låna ut pengar till andra. Det gör människor irriterade.

Många passar på och hämnas på dem som har det bra på grund av avundsjuka.

Detta är bara en av många orsaker men det spelar in.

Annons:
Upp till toppen
Annons: