Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 659 ggr
Chiquita_animal
9/23/16, 11:39 AM

Finnar & pormaskar

Hejsan. Det är så att jag på sistone börjat få mycket finnar och pormaskar (Jag är 15 år). Och jag tvättar mitt ansikte varje dag på morgonen när jag stiger upp och på natten innan  jag ska sova. Jag tvättar dock inte med någon rengöringstvål eller liknande men har börjat fundera på att göra det för jag vill gärna bli väck med dessa finnar och pormaskar eftersom det går inte bart bara med att tvätta ansiktet.. Vilka sett finns det att ta bort pormaskarna på? Speciellt de vita pormaskarna är så svåra att få bort. Finns det någon bra rengörings tvål eller kräm ni  använder till ansiktet?


Annons:
Hoseok
9/26/16, 8:04 PM
#1

När du är i puberteten så kan det komma finnar och pormaskar som du faktiskt inte kan hjälpa. Det tillhör liksom din kropps galna utveckling inom puberteten. Det går att få hjälp om du tror att det kan uppstå problem (T.ex. ärrbildning i framtiden pga svår acne) men annars är det bara att fortsätta tvätta. Kom ihåg att inte tvätta för mycket, bara. Jag hade rekomenderat att du frågar en läkare vad du ska använda för din hy (Gärna en dermatolog) då det finns produkter du ska undvika helt när du har en viss typ av hy.

Därför är även frågan "Vad använder ni?" inte alltid relevant, för det finns så många olika hudtyper!

Honestyisdead
9/27/16, 12:01 PM
#2

I tonåren handlar det oftast om hormoner och då hjälper tyvärr inte rengöring. Man får finnar ändå.

Upplever du att det är ett stort problem så prata med din husläkare så kan denne eventuellt skicka remiss till kunnig läkare.

kae
9/27/16, 8:39 PM
#3

#1 har fel när hen säger "Det går att få hjälp om du tror att det kan uppstå problem". Det går att få hjälp ändå! Det finns där. 

Det du ska göra innan du söker hjälp är dock att tvätta ansiktet på morgonen och kvällen. Jag rekommenderar Paula's Choice, men det finns också billigare produkter på apoteket från märket Aco som är billiga men ändå bra. Det är även jätteviktig att återfukta din hud (det ger inte mer finnar, jag lovar). Om det här inte ger resultat så börja använda Basiron som finns på apoteket för drygt 100 kr. Jag rekommenderar AC Wash 5% som du tvättar ansiktet med 1-2 gånger om dagen. Hjälpte mig jättemycket. Om det här inte hjälper efter ca 6 veckor kan du gå till vårdcentralen och få vidare hjälp, med t.ex skinoren eller en antibiotikakur.

Hoseok
9/28/16, 8:11 AM
#4

#3 Fast varför skulle en söka hjälp om det inte vore för att en annars tror att det kan uppstå problem aka påverka ens liv på något vis? 

Du söker ju hjälp för att finnarna i så fall stör dig så mycket att du vill hitta en lösning. Det vill säga, det uppstår problem för dig. 

Jag tror du missförstod det jag skrev, för jag menade inte bara att du måste vara rädd för ärrbildning för att det ska räknas som ett problem. Därav "Till exempel".

kae
10/1/16, 8:02 PM
#5

#4, du skrev "om du tror att det kan uppstå problem", inte om du upplever ett problem. Därav tolkade jag det som att du syftade på problem som i följd då du använde ett exempel som ärr.

Upp till toppen
Annons: